Hoe kan ik proberen minder suiker te eten?

Ik schijn te veel te snoepen, en mijn gezondheid leidt eronder. Cold turkey stoppen met zoetigheden lukt mij niet, ik ben zo'n zoetekauw en redelijk verslaafd. Wie heeft tips? Mijn verdere eetgewoonten zijn gezond en regelmatig. Maar daarnaast is mijn dag niet compleet zonder gesnoept te hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Verslavingen worden in stand gehouden door de verslavende stof met enige regelmaat, en in ieder geval bij het optreden van onthoudingsverschijnselen, toe te dienen. Dat principe heb je wel aardig door en eigenlijk besef je dus ook wel dat je er gewoon mee moet stoppen. Maar ik begrijp ook wel dat je het idee om er helemaal mee te stoppen weinig aantrekkelijk vindt.

Natuurlijk moet je minderen maar zoek het in kwaliteit. Probeer het eten van zoetigheid te beperken tot één moment per dag. Gebruik buiten dat moment ook geen frisdranken of vruchtensappen. Maar geniet er dan ook van en eet niet alleen maar zoetigheid. Neem liever een klein stukje chocolade van echt goede kwaliteit dat een paar Koetjesrepen of dat overzoete spul van Milka (ik noem maar wat). Een toetje als tiramisu hoort zoet te zijn maar niet zo mierenzoet als wat er doorgaans in de supermarkt ligt.

Probeer te ervaren en eraan te wennen dat een gewoon appeltje eigenlijk al zoet genoeg is. Probeer zoetigheid zo weinig mogelijk kant en klaar te kopen maar maak zelf je gebak, toetjes en koekjes. Eet fruit in plaats van vruchtensap te drinken. Neem volkoren producten waar dat mogelijk is in plaats van producten die van wit meel gemaakt zijn, want ook die zorgen voor een onrustige bloedsuikerspiegel en honger naar zoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tips, ik ben het al aan het uitproberen!

Andere antwoorden (4)

zoek gezonde vervangers, maar nog beter ga naar je huisarts, als je snoepverslaafd bent, kun je je het beste professioneel laten helpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt voor mij als, als ik een zak drop open trek, dan eet ik die meteen leeg (zelfde situatie hier soms, haha).
Spreek met jezelf af om te minderen in snoepen.
Als je normaal 2 reepjes chocola zou eten na de lunch (ik noem maar wat), neem er dan is 1.
En omdat je weet dat je er maar 1 mag eten, zal je er ook veel meer van genieten.
Klinkt stom hoor.. maar proef de smaken en eet niet te snel.
En ja, dan moet je zelf natuurlijk wel discipline hebben om dit vol te houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo, teveel suiker is idd slecht voor je gezondheid. Zelf gebruik ik chrome tabletten en dat dempt de trek naar zoetigheid. Gebruik anders dingen die gezoet zijn met fructose dat is is niet zo slecht als gewone suikers.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt stom... maar het is hetzelfde als stoppen met roken. De cold turkey manier is de beste, dus.....gewoon stoppen! Niet een beetje, niet minder, gewoon STOPPEN!. Heeft bij mij bij het roken ook geholpen! Een beetje discipline hoort erbij!