Wat is eigenlijk het nut van het kleine schuimlaagje op koffie uit espressomachines en senseoapparaten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Bij een espressomachine wordt het laagje veroorzaakt door de persing van stoom door de koffie. Bij de juiste temperatuur geeft het een chemische reactie waarbij uit de gemalen koffie vet, proteine en suiker wordt getrokken. Dit vormt het lekker laagje.

Bij senseo en veel andere machines wordt de laag mechanisch veroorzaakt.

Bij de espresso heet het officieel 'crema' bij de andere machines noem ik het 'schuim'.

Toegevoegd na 48 seconden:
Echt nut heeft het niet, maar het ziet er wel smakelijk uit (tenminste dat vind ik)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, dit is waar. En het nut is puur het feit dat het daardoor op echte espresso lijkt, en er is enorm mee geadverteerd en gepromoot, waardoor iedereen het idee heeft dat koffie zonder dat laagje niet meer lekker is.

Andere antwoorden (6)

dat is voor smaak van koffie. Bij ons op werk hebben automaten dat ook is heel lekker. Vooral als je espresso compleet neemt. Alleen vindt ik jammer tot dat koffie naar toekomt is de schuim al verdwenen jammer he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft geen nut, maar het schuimen is het gevolg van erg heet water onder hoge druk door de koffiemaling te persen. Espresso heeft hierdoor een veel hogere oplossing van de koffie bestandsdelen dan filterkoffie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de koffiepats zit een goedje, een soort vet, waardoor je een schuimlaagje krijgt.
Het staat leuk en het maakt de smaak van de koffie zachter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man heeft een hartaanval gekregen door een hoog cholestorol-gehalte en werd geadviseert geen espresso koffie meer te drinken vanwege het hoge cholestorol gehalte in dit soort onder hoge druk geperste koffie. Bij filterkoffie word dit vet er grotendeels uit gefilterd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige nut van een schuimlaag op de koffie is, dat de koffie tijdelijk wordt afgesloten van de buitenlucht waardoor de smaak blijft behouden.
Dat geldt ook voor de schuimkraag op een glas bier en heeft verder geen functie.
En je krijgt er een snor van (maar da's ook niet functioneel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft het geen enkel nut, maar een leuk bijkomend effect van het onder hoge druk zetten van de koffie.