Waarom is zure haring goedkoper dan zoute haring?

Bij de supermarkt / visboer heb je zure haring, meestal zitten ze in een pot met 6 stuks en die kost maar €1,50. En de zoute / verse haring kosten €1,50 per stuk, waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

De zoute/verse haring is seizoens gebonden. Mensen betalen nu eenmaal meer voor seizoens producten.
Verder is het zo dat haring uit een potje eigenlijk de haring is die niet voldoet aan de namen "hollandse nieuwe", "maatjes haring" etc.
De kwaliteit is stukken minder, minder arbeidsintensief doordat er een hoop machinaal gebeurd.
En de haring kan ook buiten het seizoem gevangen worden omdat het niet aan bepaalde eisen moet voldoen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De zoute zijn vers, zo uit de zee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het zoute komt van het zoute water?? Grapjas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, ik heb de term 'zout' niet bedacht, dat deed de vragensteller. Ik ging ervan uit dat hiermee de haring werd bedoeld die we kennen als hollandse nieuwe.
Wellicht heb ik dat ten onrechte aangenomen. In dat geval excuses.
Zure haring is kwalitatief mindere haring en/of haring die nog over was toen er al weer nieuwe haring gevangen werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is een kwestie van vraag en aanbod. mensen zijn niet bereid 1,50 per stuk haring in pot te betalen. anderzijds zijn ze wel bereid veel geld te betalen voor een verse haring. op beide producten wordt winst gemaakt! de haring in potten wordt relatief goedkoop ingekocht door de fabriek, waardoor het inpotten toch nog winst kan opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haring in een pot is veel langer houdbaar dan een zoute. Een zoute zal dus eerder onverkoopbaar zijn, waardoor de winstmarge sneller onder druk komt te staan. Maar dat is wat ik mij voor kan stellen, geen idee of het zo is.
Vraag 's bij de visboer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zure haring wordt gemaakt van oudere, volwassener haringen dan de veel malsere maatjes. De verwerking, ma schoonmaken voornamelijk een bewerking met zuur, is veel simpeler, terwijl ook de opslag makkelijker is. Dat alles maakt de kosten van het hele traject stukken lager, waarbij vraag en aanbod natuurlijk ook een rol spelen.