Eet ik wel gevarieerd en gezond genoeg?

Voorheen probeerde ik altijd allerlei verschillende recepten uit, maar dat ben ik nu een beetje moe. Ik eet nu minstens 4x in de week zilvervliestrijst met roerbakgroenten en vegetarische brokjes o.i.d. Is dat wel gevarieerd genoeg?

Qua groenten eet ik wat in het seizoen is, maar meestal ui, champignon, rode paprika en sperzieboon/snijboon/courgette. Ik bak het niet te lang, en er gaat een scheutje saus van de toko overheen. Ook voeg ik er verschillende soorten vegetarische brokjes of balletjes aan toe, ofwel van zo'n traditioneel blok tofu, ofwel van die voorverpakte vegetarische producten uit de supermarkt.

's Morgens eet ik vaak gebakken ei, en tussen de middag Turkse yoghurt met fruit. In het weekend eet ik vaker bonen (linzen of witte bonen in tomatensaus).

Mijn vraag gaat vooral over de avondmaaltijd: is het goed om bijna iedere dag hetzelfde te eten, al bestaat dat uit allerlei verschillende onderdelen (groenten)?

Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien mijn vraag vooral over de avondmaaltijd ging, heb ik me beperkt tot de maaltijden (want het is natuurlijk ook van belang om te weten wat ik voor ontbijt en lunch voor voedingsstoffen binnenkrijg).
Maar voor degenen die denken dat ik niet voldoende eet wil ik even duidelijk stellen dat ik genoeg tussendoor snack: peperkoek, komkommer, pure chocola, en 's avonds alles wat los en vast zit. :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo te lezen eet je nogal eenzijdig. Een hele makkelijke manier om elke dag iets anders te eten en dus gevarieerd: elke dag een andere kleur groente. Bovendien afwisselen: blad, knol, stengel of vrucht. Dus bijv, sla is groen blad; biet is rode bol, bleekselderij is groene stengel, kool is blad - diverse kleuren, worteltjes, zoete aardappel en pompoen oranje enzovoort. Aardappelen zijn waardevolle voeding en gekookt heel gezond. Dan krijg je meer vit. C beet dan in de zilvervliesrijst, die natuurlijk verder heel goed is. Groente uit een zakje is veel duurder dan alles los kopen. Zo te zien eet je vegetarisch. Prima. Neem op zaterdag bijv. zelf gemaakte pompoensoep met de rest van de groente die je die week over had, hele zaakje pureren met een soeptablet, dat is doodsimpel maken), en een broodje kaas ernaast. Neem ook eens notenpasta op brood ( biowinkel) of kraak er elke avond een paar noten. Met het fruit zelfde verhaal: elke dag een appel ( anders komt die zak nooit leeg), en verder mandarijntje, banaan, pruim, kiwi, roep maar. Eet ook regelmatig een avocado met citroensap van een halve citroen - de rest gewoon opzij leggen tot een andere dag-, met kleingesnipperd uitje.Top! Ei niet alleen bakken, af en toe ook eens koken. Een koud ei kan een volgende dag mooi door de salade met een handje cashewnoten bijvoorbeeld. Denk ook eens aan de producten van de Vegetarische slager. Zit in de biowinkel in de diepvries. Heel erg goed. Zo heb ik het thuis ook ingericht. Het is veel makkelijker dan je denkt want in één keer door de supermarkt alle kleuren kopen, nog leuk ook. Succes!

Nee dat is niet goed, variëren is het toverwoord en dat geldt voor de koolhydraten: niet alleen rijst maar ook aardappelen, en bonen maar ook voor de groenten: dit is te weinig variatie. Ook heb je nu te weinig variatie in het eiwitrijk deel. In de bron kun je je gegevens invoeren en bekijken hoeveel je ongeveer per dag moet eten om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen: http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx In de volgende link kun je zien hoe je het beste kunt variëren: wat kun je vervangen door wat: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-gevarieerd.aspx

Ik zou zeggen; vervang de rijst een keer door pasta of aardappelpartjes die je meebakt met de groenten en vervang het gebakken ei eens door een granengerecht als müsli met zuivel. Of een keer warme toast / tosti / knapperig brood od. In dit soort producten zitten ook weer waardevolle mineralen/ vezels die in de andere niet zitten. Variatie zorgt ervoor dat je niet van alle diverse waardevolle bestanddelen dreigt een gedeelte te kort te komen.

Je eet op zich wel gezond, maar naar mijn mening erg weinig. Ontbijt: gebakken ei. Wat heb je daar verder bij? want alleen een ei is wel erg karig. Lunch: yoghurt met fruit. Dat is geen lunch, maar een tussendoortje, probeer hier wat meer te eten. Avondeten: roerbakgroenten, vegetarische brokjes en rijst. Op zich wel goed, en dat je varieert met de groente natuurlijk, maar probeer ook eens iets anders als elke keer rijst. - Ontbijt moet zeker wat uitgebreider, probeer eens een omelet met groente, een kom havermoutpap of yoghurt met muesli, en voeg daar dan verse stukjes fruit/nootjes aan toe. - Probeer ook een tussendoortje, stuk fruit, handje ongezouten nootjes, gekookt ei, etc. - Lunch moet ook zeker meer zijn, die yoghurt met fruit kun je beter als tussendoortje eten. Probeer bij je lunch eiwitten, koolhydraten en groente te nemen. Dus bijvoorbeeld een salade met tomaatjes, komkommer, een eitje en quinoa. - in de middag liefst ook een tussendoortje - avondeten klinkt prima, maar probeer iets meer te varieren. Maaltijdsoep is zo gemaakt, of in plaats van rijst quinoa doen. Krieltjes kun je ook zo roerbakken (die kleine ronde in een zakje). Toegevoegd na 50 seconden: Ik denk dat als je iets meer je porties vergroot op een dag, en wat meer eiwitten, groente en gezonde vetten toevoegd, dat je probleem met 's avonds snacken ook zo opgelost is. Toegevoegd na 32 minuten: Naar aanleiding van je toevoeging: komkommer is wel lekkere knabbelgroente, maar meer iets voor 's avonds, het is geen voedzame snack. Peperkoek is vooral suiker, zou ik ook proberen te beperken. Pure chocolade is zeker gezond met mate. 's avonds alles wat los en vast zit eten geeft toch aan dat je lichaam overdag voedingsstoffen tekort komt.

Nee. Vegetarisch is per definitie ongezond, aangezien je bepaalde essentiele dierlijke eiwitten niet binnenkrijgt. Een paar eieren of glazen melk per dag kunnen dit niet compenseren. Toegevoegd na 36 seconden: niet genoeg binnenkrijgt *

Je stelt je vraag niet voor niets, want je weet el het antwoord al : je eet niet gevarieerd genoeg, en eigenlijk uitsluitend uit luiheid / gemakzucht. Dat je vegetarisch wilt eten is prima, maar dat betekent ook een verantwoordelijkheid in het variëren met ingrediënten. Vooral in je koolhydraten zou je meer afwisseling kunnen aanbrengen (niet alleen rijst, maar ook pasta, aardappelen, granen), en kant en klare vleesvervangers meer vervangen door niet-prefab-alternatieven met noten, kaas, zuivel en dergelijke. Dat je geen zin hebt veel van recepten te koken kan ik me overigens wel voorstellen. Maar dat betekent niet dat je niet 'úit de losse pols' kunt varieren en experimenteren, en het lezen van kookboeken / kooktijschriften kan daar zeker bij helpen. Niet voor de precieze ingredienten en bereidingswijze, maar voor de inspiratie. Äh, die groente kan ik ook wel een keer proberen, en het vlees kan ik dan daar en daardoor vervangen, dat en dat sausje erbij etc." Als het probleem is dat je elke dag een beetje ongeinspireerd in de supermarkt staat, is het wellicht en idee eens per week een uurtje te gaan zitten om je weekmenu te maken en te kijken wat je daar allemaal voor moet halen. Op den duur krijg je er dan wel handigheid in. An sich eet je niet ongezond, maar lijkt het me wel wat weinig. Als je dat aanvult door 's avonds te snacken, weet je zeker dat je niet zo heel verstandig bezig bent. Volgens mij ben je nu nog vrij jong, maar je moet natuurlijk je HELE leven nog eten EN koken, en dan is het wel zo prettig daar een beetje lol in te hebben. Want : verandering van spijs doet eten. Als het eten elke dag zo voorspelbaar en dus saai is, loop je het risico minder te gaan eten, vaker over te slaan en iets te halen of meer te snoepen / snacken. Toegevoegd na 9 minuten: Ik kan uit je vraag overigens ook niet opmaken of je alleen voor jezelf moet koken (wat natuurlijk NOG saaier is) , want in dat geval is het wellicht een idee om met wat vrienden een soort kookclub te beginnen waarbij je eens in de week voor elkaar kookt. Daar leer je ook weer nieuwe dingen en ingrediënten kennen (en je zet ze niet zo snel een kant&klaar-product voor,zodat je je eigen creativiteit moet aanspreken).

zilvervliesrijst is in ieder geval al goed, maar wissel ook eens af met quinoa, dat is heel rijk aan aminozuren (voor eiwitten), boekweit (ook eiwitrijk) en zoete aardappel. Hoeveel groenten eet je? Eigenlijk zou 70% van wat je eet uit groenten en fruit moeten bestaan. Zorg ook dat je elke dag groene bladgroenten binnenkrijgt. Het liefst ongekookt. Je kunt vb. groene smoothies maken. Als je daarnaar zoekt op Google krijg je duizenden receptsuggesties. 4x per week tofu zou ik afraden, hoogstens 1x per week soja gebruiken. Wissel liever af met noten en zaden ( vb pompoenpitten zijn rijk aan ijzer) of zelfgemaakte burgertjes op basis van noten, peulvruchten en/of zaden. 's ochtend kun je het beste met een grote fruitsmoothie beginnen. Lees eens de boeken "Een leven lang fit" en "Thrive Diet ". Beiden boeken geven veel inzichtend en handvaten. Kijk voor leuke receptideeën eens op www.deplantaardigkeuken.nl en voor een boost en ondersteuning op www.veggiechallenge.nl.

Bronnen:
http://www.veganisme.org/2012/06/25/vegan-...
http://www.youtube.com/watch?v=Gc444dAwydM...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100