Eet ik wel gevarieerd en gezond genoeg?

Voorheen probeerde ik altijd allerlei verschillende recepten uit, maar dat ben ik nu een beetje moe. Ik eet nu minstens 4x in de week zilvervliestrijst met roerbakgroenten en vegetarische brokjes o.i.d. Is dat wel gevarieerd genoeg?

Qua groenten eet ik wat in het seizoen is, maar meestal ui, champignon, rode paprika en sperzieboon/snijboon/courgette. Ik bak het niet te lang, en er gaat een scheutje saus van de toko overheen. Ook voeg ik er verschillende soorten vegetarische brokjes of balletjes aan toe, ofwel van zo'n traditioneel blok tofu, ofwel van die voorverpakte vegetarische producten uit de supermarkt.

's Morgens eet ik vaak gebakken ei, en tussen de middag Turkse yoghurt met fruit. In het weekend eet ik vaker bonen (linzen of witte bonen in tomatensaus).

Mijn vraag gaat vooral over de avondmaaltijd: is het goed om bijna iedere dag hetzelfde te eten, al bestaat dat uit allerlei verschillende onderdelen (groenten)?

Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien mijn vraag vooral over de avondmaaltijd ging, heb ik me beperkt tot de maaltijden (want het is natuurlijk ook van belang om te weten wat ik voor ontbijt en lunch voor voedingsstoffen binnenkrijg).
Maar voor degenen die denken dat ik niet voldoende eet wil ik even duidelijk stellen dat ik genoeg tussendoor snack: peperkoek, komkommer, pure chocola, en 's avonds alles wat los en vast zit. :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
wel lekker veel verse groenten, dat is in elk geval goed.
maar 's ochtends alleen een gebakken ei, en tussen de middag een beetje yoghurt met fruit, is dat niet wat weinig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat nergens dat het VEEL verse groenten zijn ;)
Ritsuka
11 jaar geleden
daar ga ik voor het gemak maar even van uit ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja hoor, de hoeveelheden zijn meer dan genoeg:
1/2 paprika, 1/3 bakje champignons, 150-200 g groenten, 100-150 g rijst. Als ik met stokjes eet en ik per ongeluk van die rijst heb gekocht die helemaal niet kleeft, maar korrel voor korrel gegeten moet worden, ben ik een half uur bezig.
En Turkse yoghurt is behalve super lekker ook erg machtig hoor.
Ritsuka
11 jaar geleden
hoeveel van die griekse yoghurt eet je dan? ik eet makkelijk de helft van zo'n 500 gram bakje op :P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik koop van die vrolijke emmertjes Turkse yoghurt van een liter en daar doe ik zo'n 4-5 dagen mee. In 200 g (mijn lunch) zit dan 240 kcal, 7,5 g eiwit, 7 g koolhydrat, 20 g vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met jouw peperkoek, komkommer, pure chocola, en ‘s avonds alles wat los en vast zit. :) kom je natuurlijk ook nergens mbt voedingsstoffen. In komkommer zit ook voornamelijk water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je eet veel te veel soja producten. Een beetje Soja staat al gelijk aan 3 anticonceptiepillen en verhogen je oestrogenen, en omdat we al zoveel xeno oestrogenen binnen krijgen, heb je en grote kans dat je later een oestrogeen dominantie ontwikkelt. Als je toch soja wilt eten, echt matigen en tempeh, dat is gefermenteerde soja. Als je hier meer over wilt weten google eens op; "'Oestrogeen dominantie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je eet geen vlees! Dat gaat ooit problemen geven met je vitamine B12 gehalte. Je lever heeft een voorraad voor een aantal jaar maar zonder vlees en supplementen b12 ( zuigtabletten ) ga je het niet redden. Ook niet van planten die vitamine b12 bevatten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat heb ik niet bedacht. Ze eet tofu dat is soja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ongefermenteerde Soja, prima vervanging?! Nee dat is het niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivodepivo : dat je op moet passen met een overdosis soja klopt. Ze moet dan ook meer varieren met andere vleesvervangers. (peulvruchten, noten, zuivel). Maar zolang ze dierlijke producten eet (eieren, kaas, melk etc) zal ze geén vitamine B12 tekort krijgen. Dat geldt alleen voor veganisten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen goed antwoord, maar naar de nieuwste inzichten is alleen vlees ( natuurlijk ) een goed opneembare bron van vitamine B12. Ik weet dat het een moeilijk onderwerp is voor mensen die vegetariër zijn, maar als men echt geen vlees wilt eten is mijn advies om methylcobalamine via zuigtabletten te nemen. Inge ik zou meer over vitamine b12 leren of je informeren, je behoort zeer zeker tot een risicogroep waar de klachten niet gering zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, ik weet het niet hoor , zal het eens navragen.
Zelf heb ik jarenlang vitamine B12 moeten spuiten (ondanks mijn overdadige vleesconsumptie ) omdat mijn maag gewoon geen B12 uit mijn voeding kon opnemen, al slikte ik tot ik blauw zag.
Inmiddels is mijn dieet al ZO lang vele malen gezonder (niet vegetarisch trouwens), dat ook de intrinsic factor weer is gaan werken, en ik dat niet meer hoef. Als de pilletjes niet werken, is spuiten dus ook nog een optie. Zolang dat maar op eigen kosten gebeurt, want geen dierlijke producten eten is natuurlijk nadrukkelijk een keuze. Heb je trouwens een bron waaruit blijkt dat ook normale ovolactovegetariers risico op vitamineB2-tekort lopen ? Van veganisten WEET ik het. Maar dat is natuurlijk wel een TOTAAL ander dieet. Echt TOTAAL. Je ziet dan ook wel vegetariers met overgewicht , maar nooit veganisten. (Die hebben juist relatief vaak een ondergewicht, omdat ze die enorme hoeveelheid groenvoer nu eenmaal niet wegkrijgen en onze darmen daar ook niet op ingesteld zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow, interessante info. Door aanpassing van je dieet kon je weer b12 opnemen. Heb je veel stress gekend? en of maagzuur remmers of beschermers gebruikt. Zulke dingen kunnen ook een rol spelen. Wel boeiend om te zien dat je IF weer werkt, het staat wel bekend als een auto immuun conditie. maar goed mooi om te zien dat het omkeerbaar is. ik baseer mij mening op uitspraken van ( kenners ) maar ik zal de bron moeten opzoeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog geen bron gevonden maar hier een boeiend filmpje over vitamine B12. Dr. Osborne is iemand die wel heel weet en arts die zich ook verdiept in het orthomoleculaire.. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=p0da1xrELcA#!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, vermoedelijk is het vooral het overgewicht geweest. Dat nog niet voorbij is trouwens hoor, maar er wordt aan gewerkt ;) Met wat geluk kom ik dan ook weer van mijn diabetes af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessante info. Ik slik inderdaad B12 bij, waardoor ik me beter voel dan in periodes dat ik dat niet doe. Verder eet ik yoghurt, kaas, noten enz., dus het zal wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen ik weet dat je het niet zo hebt op het alternatieve maar diabetes wordt ook wel gezien als een syndroom en geen ziekte. diabetes is een lever toxicity, dat wil zeggen dat je lever niet meer giffen en of hormonen kan verwijderen. Diabetes is een mineralen tekort, diabetes is een verkeerde inname van de vetzuren ratio van omega6 en omega 3 ( epa en dha ) diabetes heeft te maken met bijnieruitputting omdat je cortisol betrokken is bij je glucose metabolisme en diabetes heeft natuurlijk met je dieet te maken. Brood veroorzaakt een grote schommeling in je bloedsuiker. Ook volkorenbrood. Maar moeder heeft een bypass operatie ondergaan en is 50 kilo afgevallen en hoeft geen insuline meer te spuiten. Dus het kan wel. Ik zou zeggen verdiep je eens in deze materie, haal het goede eruit en wie weet werkt het wel voor je.. Succes Ps. Inge je zou ook eens je B12 kunnen laten meten? dan weet je hoe je ervoor staat..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Don't worry, ik ben goed op de hoogte van het metabool syndroom, maar onthou me vooralsnog van allerlei alternatieve ´nieuwe inzichten´ die lang niet altijd echt ergens op gestoeld zijn. Vaak zijn ze weinig minder vergezocht dan allerlei kwakzalftheorieen die beweren dat elke ziekte tussen je oren zit, tot kanker aan toe. Ben hard op weg gezond te worden (maar weet dat 40 jaar schade geen kwestie is van een jaartje dieten' en in wondermiddeltjes geloof ik niet, van welke kant ze ook komen. Enne..om te beginnen is diabetes een aandoening van de alvleeskier, in combinatie met een onvermogen van het lichaam die op te nemen door teveel buikvet. Zoek maar eens op serieuze onderzoeken hierover.
Een syndroom is overigens WEL een ziekte, maar dan een combinatie van verschillende aandoeningen die vaak samen voorkomen. Bij het metabool syndroom zijn dat diabetes, overgewicht en hoge bloeddruk. Allemaal dingen waar je zelf van alles aan kunt doen, maar desalniettemin een echte lichamelijke aandoening (i.e. ziekte), aantoonbaar in bloed en overige weefsels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloedsuikerfluctuaties zijn overigens normaal, ook bij niet-diabeten. Volkorenbrood is echter een zogenaamde ' langzame' koolydraat, in tegenstelling tot bijv. witbrood of glucose, en verdient dus de voorkeur. Zonder koolhydraten kun je nu eenmaal niet functioneren, wat de Nieuwe Dieetgoeroes mensen ook door de strot proberen te drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen je kunt toch ook je koolhydraten halen uit groente en fruit, peulvruchten? Langzame koolhydraten uit volkoren, het klinkt allemaal fantastisch maar echt ze veroorzaken een grote schommeling in je bloedsuiker spiegel. Ik heb hier toch ook niet beweert dat goede koolhydraten de boosdoeners zijn. Weet je waarom mensen elke in Nederland brood ( moeten ) eten? Niet omdat het gezond is of zoveel toevoegt aan je gezondheid, maar omdat het een verslaving is... Dat klinkt misschien raar maar probeer maar eens 3 dagen geen brood, pasta te eten en je zult merken hoe je verlangt naar brood. Syndroom is geen ziekte maar een symptoom, omdat als je de oorzaak weg haalt je de klachten verdwijnen. Dat is fundamenteel iets anders dan een ziekte. Diabetes is het onvermogen van je lichaam om je glucose spiegel in stand te houden. Je bijnieren en je cortisol en indirect of soms direct je schildklier spelen daarin een belangrijke rol, alsmede je lever.
Kun je deze organen, die overigens samen werken, de balans hier in herstellen dan heb je een grote kans dat bepaalde symptomen verdwijnen. Ondertussen telt Nederland zo om en de nabij 1 miljoen diabetes en dat aantal stijgt en niemand die eens verder kijkt of ons calorie restrictie dieet eigenlijk wel werkt. Ik zou zeggen breid je info eens uit, noch van kwaad of goed en laat je inspireren door moeder natuur. Succes met je zoektocht, ik hoop dat je de antwoorden zult vinden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, Ivo, je kunt een HOOP van me beweren, maar NIET dat ik de afgelopen tientallen jaren iets aan calorie-restrictie heb gedaan of vetten of vlees tekort ben gekomen ; intégendeel. Ik zou dan ook wel eens wat medisch onderlegde rapporten van je beweringen willen zien, en niet alleen sites met fantastische blaatverhalen. Niks persoonlijks, hoor, maar de enige links die ik van je gelezen heb staan zo boordevol bullshit-science dat ze nauwelijks met droge ogen te lezen zijn. Je inspireren laten door moeder natuur vind ik wel weer zinnig ; gevarieerd en zo onbewerkt mogelijk eten, van zo dicht mogelijk bij en met zo weinig mogelijk rommel gemaakt. Over othomoleculaire 'geneeskunde' - waarvan de meest verfente aanhangers zich te pletter slikken aan alle mogelijke vitaminen - ben je zelf ooit ergens in deze draad begonnen trouwens-met de sterke suggestie dat het iets goeds zou zijn. Voor mij zit dat zo overduidelijk in de hoek van kwakzalvers en pseudowetenschap, dat ik het zelf never nooit zou associeren met een gezond voedingspatroon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet ook heel veel soja producten! en heel veel soja yoghurts, Ik kan niet zeggen dat ik me daar zo fit bij voel

Het beste antwoord

Zo te lezen eet je nogal eenzijdig. Een hele makkelijke manier om elke dag iets anders te eten en dus gevarieerd: elke dag een andere kleur groente. Bovendien afwisselen: blad, knol, stengel of vrucht. Dus bijv, sla is groen blad; biet is rode bol, bleekselderij is groene stengel, kool is blad - diverse kleuren, worteltjes, zoete aardappel en pompoen oranje enzovoort. Aardappelen zijn waardevolle voeding en gekookt heel gezond. Dan krijg je meer vit. C beet dan in de zilvervliesrijst, die natuurlijk verder heel goed is. Groente uit een zakje is veel duurder dan alles los kopen.
Zo te zien eet je vegetarisch. Prima. Neem op zaterdag bijv. zelf gemaakte pompoensoep met de rest van de groente die je die week over had, hele zaakje pureren met een soeptablet, dat is doodsimpel maken), en een broodje kaas ernaast. Neem ook eens notenpasta op brood ( biowinkel) of kraak er elke avond een paar noten.
Met het fruit zelfde verhaal: elke dag een appel ( anders komt die zak nooit leeg), en verder mandarijntje, banaan, pruim, kiwi, roep maar. Eet ook regelmatig een avocado met citroensap van een halve citroen - de rest gewoon opzij leggen tot een andere dag-, met kleingesnipperd uitje.Top!
Ei niet alleen bakken, af en toe ook eens koken. Een koud ei kan een volgende dag mooi door de salade met een handje cashewnoten bijvoorbeeld.
Denk ook eens aan de producten van de Vegetarische slager. Zit in de biowinkel in de diepvries. Heel erg goed.
Zo heb ik het thuis ook ingericht. Het is veel makkelijker dan je denkt want in één keer door de supermarkt alle kleuren kopen, nog leuk ook. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee dat is niet goed, variëren is het toverwoord en dat geldt voor de koolhydraten: niet alleen rijst maar ook aardappelen, en bonen maar ook voor de groenten: dit is te weinig variatie. Ook heb je nu te weinig variatie in het eiwitrijk deel.

In de bron kun je je gegevens invoeren en bekijken hoeveel je ongeveer per dag moet eten om voldoende voedingstoffen binnen te krijgen: http://www.voedingscentrum.nl/nl/hoeveel-mag-ik-per-dag-eten-.aspx

In de volgende link kun je zien hoe je het beste kunt variëren: wat kun je vervangen door wat: http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-gevarieerd.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees boven een zeer gevarieerd menu met seizoensgroenten en daarbuiten nog allerlei afwisseling.
Hoezo niet goed? Hele generaties zijn groot (en oud) geworden met elke dag een agv-tje van seizoensgroenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees vooral vier (!) keer in de week rijst-roerbakgroenten-vegetarische brokken. Verder lees ik toch vooral: meestal ui, champignon, rode paprika en sperzieboon/snijboon/courgette. Ik vind dat te weinig variatie maar misschien bedoelt ze het anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch een +1 van mij gevarieerd is inderdaad belangrijk, maar niet meer met en link van het voedingscentrum komen hoor?! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie geen plus en ik blijf met linken van het voedingscentrum komen. Lekker helder en overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou die plus is er inmiddels hoor. ;_) Voedingscentrum lekker helder en overzichtelijk?! Misschien... Jammer dat het voedingscentrum niet onafhankelijk is, want dat is namelijk weer belangrijk voor je gezondheid...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent niet de enige die dat zegt maar wijs mij nou eens waar ze dan foute adviezen geven? Laat ze helder en duidelijk zijn over variëren, over voedingsstoffen en over bewaren van voeding, wat kan daar verkeerd aan zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jahoor, dat wil ik wel! Volgens het voedingscentrum wordt dit aanbevolen: consumptie van de huidige granen is niet gezond. Google maar eens op gluten sensitivity. Vezels kun je net zo makkelijk uit groente, fruit en noten halen.. Melk uit pak en on gefermenteerde zuivel kan zeer schadelijk zijn. Linolzuur is een omega 6 dat veel te veel wordt aanbevolen. Veel Meervoudige onverzadigde vetzuren zoals omega 6 zorgen voor ontstekingen in het lichaam. Het gaat om de ratio omega 6 en omega 3 en dan in het bijzonder de epa en dha. Verzadigd vet wordt als een boosdoener gezien door het voedingscentrum, nog nooit maar nog nooit is in een onderzoek aangetoond dat verzadigd vet dat het hart en vaatziekte veroorzaakt. Sterker nog te weinig is zelfs schadelijk voor je gezondheid. verzadig vet zorgt voor je hormoon aanmaak, zeer belangrijk Voedingscentrum klinkt lekker neutraal maar ze zijn een doorgeef luik voor grote industrieën in Melk, granen, zonnebloemolie en ga zomaar door. Margarines wat 1 molecuul verwijdert is van plastic wordt gewoon aanbevolen Al aan het denken gezet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ; op dit moment vraag ik me vooral af waarom eten niet gewoon eten&genieten mag zijn, maar moet verworden tot een soort hogere scheikunde die werkelijk NIEMAND van nature goed kan doen. Met als absoluut dieptepunt de othomoleculaire geneeskunde ; geen voedsel, maar (chemische) pillen. Dat a je toch niet allemaal serieus geloven ?? Dat is een zeer ,zeer grove onderschatting van de wonderlijke menselijke spijsvertering die een HELE hoop aan kan. Omdat nu eenmaal van nature niet altijd alle voeding in exact uitgebalanceerde hoeveelheden verkrijgbaar is.
Waar we voornamelijk last van hebben is dat we relatief veel te oud worden, en sterk overbewerkt gerffineerd, te zoet en te zout welvaartsvoedsel. Dáár krijg je gedonder mee. (En ik spreek uit ervaring, helaas). Maar verder kun je op seizoens- en streekproducten over de hele wereld gewoon gezond leven hoor. Of dat nu granen, bollen en knollen zijn , fruit en insecten of zeehonden en rendiermos. Zolang je maar van alles wat eet en niet meer dan je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja JIJ kunt dit wel allemaal roepen ivo maar wie ben jij? Waar zijn je bronnen dat dit allemaal zo slecht is en nogmaals: het gaat mij over het variëren, het dagmenu en de adviezen over bewaren. Ik citeer jouw voorbeelden nooit van het voedingsbureau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen inderdaad je spijsvertering kan een hoop aan. Maar heb jij mij het woord chemische pillen in de mond horen nemen? Ik weet werkelijk niet hoe je de link legt met het orthomoleculaire en chemische pillen. Natuurlijk mag je genieten van eten graag zelfs. Ik zeg alleen dat het voedingscentrum een bepaalde belangenverstrengeling heeft. Er zijn zoveel alternatieven die veel meer voedzamer zijn dan wat het voedingscentrum aanbeveelt. En ja dat is gewoon eten en geen pillen of wat dan ook. Supplementen doe je erbij en of als je bepaalde tekorten of klachten hebt. Pelle ik ben Ivo. Ik geef je argumenten waar je om vroeg. Ga eens zelf op zoek op het internet. Pubmed, boeken, googlen enz enz. Ik ga hier niet alles voorkauwen als jij het al bij voorbaat in twijfel trekt.. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik lees wat Pelle schrijft leeft er intussen geen mens meer in Azië, daar eten ze nagenoeg elke dag rijst en roerbakgroente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In China kampen ze dan ook met verschrikkelijke onderbevolking ; binnenkort zullen ze daar dus moeten overstappen op de acht-kind-politiek. (Maar eerlijk is eerlijk noedels, knollen en granen kennen ze in Azie echt ook wel hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ivo heeft gelijk voor wat betreft de belangenverstrengelingen van het voedingscentrum en het feit dat zij geen onafhankelijke instelling zijn. Niet alles voor zoete koek aannemen mensjes, vooral niet vanuit de massa media, ook zélf flink na blijven denken, en vooral flink vragen blijven stellen en onderzoek doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inkie: ik citeer alleen zaken over de verdeling van voedingsstoffen en voedingsmiddelen over de dag en wat een gezond dagmenu is. Ik zeg niets over dingen waarover getwijfeld wordt en te maken zouden kunnen hebben met commerciële bedoelingen.
Ik zou zeggen; vervang de rijst een keer door pasta of aardappelpartjes die je meebakt met de groenten en vervang het gebakken ei eens door een granengerecht als müsli met zuivel. Of een keer warme toast / tosti / knapperig brood od. In dit soort producten zitten ook weer waardevolle mineralen/ vezels die in de andere niet zitten. Variatie zorgt ervoor dat je niet van alle diverse waardevolle bestanddelen dreigt een gedeelte te kort te komen.
amc
11 jaar geleden
Je eet op zich wel gezond, maar naar mijn mening erg weinig.

Ontbijt: gebakken ei. Wat heb je daar verder bij? want alleen een ei is wel erg karig.
Lunch: yoghurt met fruit. Dat is geen lunch, maar een tussendoortje, probeer hier wat meer te eten.
Avondeten: roerbakgroenten, vegetarische brokjes en rijst. Op zich wel goed, en dat je varieert met de groente natuurlijk, maar probeer ook eens iets anders als elke keer rijst.

- Ontbijt moet zeker wat uitgebreider, probeer eens een omelet met groente, een kom havermoutpap of yoghurt met muesli, en voeg daar dan verse stukjes fruit/nootjes aan toe.
- Probeer ook een tussendoortje, stuk fruit, handje ongezouten nootjes, gekookt ei, etc.
- Lunch moet ook zeker meer zijn, die yoghurt met fruit kun je beter als tussendoortje eten. Probeer bij je lunch eiwitten, koolhydraten en groente te nemen. Dus bijvoorbeeld een salade met tomaatjes, komkommer, een eitje en quinoa.
- in de middag liefst ook een tussendoortje
- avondeten klinkt prima, maar probeer iets meer te varieren. Maaltijdsoep is zo gemaakt, of in plaats van rijst quinoa doen. Krieltjes kun je ook zo roerbakken (die kleine ronde in een zakje).

Toegevoegd na 50 seconden:
Ik denk dat als je iets meer je porties vergroot op een dag, en wat meer eiwitten, groente en gezonde vetten toevoegd, dat je probleem met 's avonds snacken ook zo opgelost is.

Toegevoegd na 32 minuten:
Naar aanleiding van je toevoeging: komkommer is wel lekkere knabbelgroente, maar meer iets voor 's avonds, het is geen voedzame snack.
Peperkoek is vooral suiker, zou ik ook proberen te beperken.
Pure chocolade is zeker gezond met mate.

's avonds alles wat los en vast zit eten geeft toch aan dat je lichaam overdag voedingsstoffen tekort komt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals gewoonlijk het enige zinnige antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heemaal juist ; veel te weinig vullende vezels/granen en eiwitten, die het snaaiprobleem sterk zullen verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoord tot nu toe.
Nee. Vegetarisch is per definitie ongezond, aangezien je bepaalde essentiele dierlijke eiwitten niet binnenkrijgt. Een paar eieren of glazen melk per dag kunnen dit niet compenseren.

Toegevoegd na 36 seconden:
niet genoeg binnenkrijgt *
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut achterhaald. Volledig veganistisch mis je essentiele wat stoffen, die je met een uitgebalanceerd dieet en vitamine B12-supplementen kunt aanvullen.
Dierlijke vetten zitten echter ook in melk, kaas en eieren, dus een vegetarier die dat wel eet, en daarnaast voldoende eiwitten uit peulvrichten en noten e.d, komt niets tekort. (Hooguit smaak, maar da's een andere discussie ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. En wat de smaak betreft: als kind lustte ik al geen vlees, dus ik ben blij dat ik het niet meer hoef te smaken. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees reactie Marleen goed door.
Je stelt je vraag niet voor niets, want je weet el het antwoord al : je eet niet gevarieerd genoeg, en eigenlijk uitsluitend uit luiheid / gemakzucht.

Dat je vegetarisch wilt eten is prima, maar dat betekent ook een verantwoordelijkheid in het variëren met ingrediënten. Vooral in je koolhydraten zou je meer afwisseling kunnen aanbrengen (niet alleen rijst, maar ook pasta, aardappelen, granen), en kant en klare vleesvervangers meer vervangen door niet-prefab-alternatieven met noten, kaas, zuivel en dergelijke.

Dat je geen zin hebt veel van recepten te koken kan ik me overigens wel voorstellen. Maar dat betekent niet dat je niet 'úit de losse pols' kunt varieren en experimenteren, en het lezen van kookboeken / kooktijschriften kan daar zeker bij helpen. Niet voor de precieze ingredienten en bereidingswijze, maar voor de inspiratie. Äh, die groente kan ik ook wel een keer proberen, en het vlees kan ik dan daar en daardoor vervangen, dat en dat sausje erbij etc."
Als het probleem is dat je elke dag een beetje ongeinspireerd in de supermarkt staat, is het wellicht en idee eens per week een uurtje te gaan zitten om je weekmenu te maken en te kijken wat je daar allemaal voor moet halen. Op den duur krijg je er dan wel handigheid in.

An sich eet je niet ongezond, maar lijkt het me wel wat weinig. Als je dat aanvult door 's avonds te snacken, weet je zeker dat je niet zo heel verstandig bezig bent.

Volgens mij ben je nu nog vrij jong, maar je moet natuurlijk je HELE leven nog eten EN koken, en dan is het wel zo prettig daar een beetje lol in te hebben. Want : verandering van spijs doet eten. Als het eten elke dag zo voorspelbaar en dus saai is, loop je het risico minder te gaan eten, vaker over te slaan en iets te halen of meer te snoepen / snacken.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik kan uit je vraag overigens ook niet opmaken of je alleen voor jezelf moet koken (wat natuurlijk NOG saaier is) , want in dat geval is het wellicht een idee om met wat vrienden een soort kookclub te beginnen waarbij je eens in de week voor elkaar kookt. Daar leer je ook weer nieuwe dingen en ingrediënten kennen (en je zet ze niet zo snel een kant&klaar-product voor,zodat je je eigen creativiteit moet aanspreken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar Marleen, waar is je gebruikelijke scherpte? Als je op mijn naam klikt, zie je hoe jong ik ben, en kun je daaruit afleiden dat ik al 30 jaar voor mezelf kook. Er zijn ook mensen van middelbare leeftijd die niet altijd verstandig bezig zijn en ’s avonds snacken. Daarom zijn al die middelbare dames ook te zwaar. Maar als ik zo oud word als mijn ouders, moet ik nog minstens 35 jaar koken. Dat wel. Ik heb ook jarenlang weekmenu’s gemaakt, maar heb daar momenteel niet zo’n zin in. Volgens mij niet zozeer uit luiheid en gemakzucht (wat een oordeel, zeg), maar juist omdat ik veel uit mijn leven wil halen. Naast bijna full-time werk ben ik veel avonden weg, doe ik vrijwilligerswerk, ben ik serieus bezig met een taalstudie e.d. Ik vind het juist zonde om te veel tijd te besteden aan de basisvoorwaarden van het leven, zoals eten, koken, slapen, beddengoed wassen, enz. Daarom wilde ik het juist wat versimpelen – de andere aspecten van het leven zijn al ingewikkeld genoeg en vragen al genoeg aandacht. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:lol: Sorry ; nee, ik lees niet ieder profiel na, los van het feit dat die gegevens lang niet altijd kloppen. Zie het maar als een compliment dan ;) (En ik ben ook van middelbare leeftijd en lang niet altijd even verstandig hoor ; over mijn overgewicht zal ik maar niet gaan uitweiden . Sinds ik een jaar of vier nu veel gezonder eet echter, merk ik wel op alle vlakken flinke verbetering in hoe ik me voel. ) Maar juist met tijdgebrek is het wellicht toch handig ruim tevoren een beetje te bedenken wat je wilt eten. Kleine investeringen zijn vaak grote tijdbespaarders. Je gezondheid er bij in laten schieten door in de valkuil ' niet meer eten, alleen nog maar grazen' te trappen is vermoedelijk niet het handigst.
En ach, aardappelen en pasta zijn net zo snel klaar als rijst. Of leer je oven gebruiken ; paar maaltijden klaarmaken als je tijd hebt, en vervolgens een paar dagen alleen reeds voorbereide schotels uit koelkast of vriezer in de oven zetten. Supersnel. De basisvoorwaarden van het leven, zoals jij dat noemt, afraffelen danwel degraderen tot bijzaken vind ik persoonlijk niet zo'n voor de hand liggende optie. Als je daar gepaste aandacht aan besteed, heb je in e praktijk vermoedelijk een hoop meer ' leven' om te besteden, en je voelt je er doorgaans ook beter bij. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk; ik word daar steeds meer 'zen' in op mijn ouwe dag. (Op huishouden kun je natuurlijk WEL enorm besparen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste mede-middelbare, Ik moet wel lachen dat je zegt dat de gegevens op profielen van mensen niet altijd kloppen. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zich onterecht als een 49-jarige wil voordoen - haha. Maar goed, je hebt zeker gelijk dat het maken van een planning een nuttige tijdsinvestering is. Misschien moet ik dat toch maar weer gaan doen. Ik merk met name in het weekend dat het onrustig is omdat ik geen goed plan heb. Gewoonlijk kook ik altijd veel 'in het vooruit': in het weekend (of als ik gasten heb) uitgebreid koken, en alles in de diepvries doen zodat ik op een werkdag zo weinig mogelijk zorgen heb en toch lekker en gezond eet. De laatste tijd heb ik dat echter niet meer gedaan, omdat ik op deze manier veel verse groente eet en dat ook wel erg prettig vind. Maar dat komt wel weer terug - momenteel past er alleen niets meer in m'n vriezer. Met alle tips die ik hier ontvang, kan ik echt goed aan de slag. Ik ben er blij mee, en heb ook al een goed plan voor avond-snacks: gevulde eieren, bonenpaté's zoals humus, en noten. Dat moet zeker schelen, want calorie-arme koekjes e.d. zijn zo verradelijk: je krijgt er alleen maar zin in meer van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och, hoeveel dertienjarigen staan er hier niet geregistreerd als zijnde 100 ? Ze vullen maar wat in af en toe. Maar in dit geval ben ik wellicht inderdaad wat te voorbarig uitgegaan van een jong, alleenstaand iemand, vermoedelijk mede doordat mijn plaatje van vrouwen van mijn leeftijd vooral is ingekleurd met moeders die voor een heel gezin moeten koken. Ook niet terecht natuurlijk. Je kunt trouwens ook prima deel-maaltijden voorkoken waar je nog ter plekke verse groente aan toevoegt, hoor; dat is ook wel zo lekker eigenlijk als diepvries. Maar ongezond is invriezen zeker niet. Of vul je kastje met naast rijst verschillende soorten couscous (pasta), gierst, tarwe (tarly) en andere lekkere rijst-alternatieven. Of een keer een zakje krieltjes uit de koeling ; lekker en ook zo klaar. Het zit hem vooral in het gebrek aan afwisseling dat het wat eenzijdig wordt. Je eiwitten kun je uitstekend bijhouden met een voorraadje allemaal inéén keer hardgekookte eieren (voor op brood of in de sla), wat geraspte kaas ergens doorheen of een hand cashewnoten. Enne....eerst je vriezer leegmaken he ? Heb je de eerstkomende tijd in elk geval een makkie ;) Niet calorie-arm snacken is trouwens een goeie ; zo heel erg caloriearm zijn ze nu ook weer niet (vaak niet meer dan 10 % minder) maar verzadigen en vooral bevredigen minder en zijn misleidend. Als je een handje pinda's en een bakje humus met rauwkost eet, WEET je dat je bijna 500 calorieën op hebt, en je voelt het ook. Alles waar 'light' op staat de deur uit - tenzij het gaat om suikervrij drinken - komt hier ook de deur niet meer in, hoor.
zilvervliesrijst is in ieder geval al goed, maar wissel ook eens af met quinoa, dat is heel rijk aan aminozuren (voor eiwitten), boekweit (ook eiwitrijk) en zoete aardappel.
Hoeveel groenten eet je?
Eigenlijk zou 70% van wat je eet uit groenten en fruit moeten bestaan.
Zorg ook dat je elke dag groene bladgroenten binnenkrijgt. Het liefst ongekookt. Je kunt vb. groene smoothies maken. Als je daarnaar zoekt op Google krijg je duizenden receptsuggesties.
4x per week tofu zou ik afraden, hoogstens 1x per week soja gebruiken.
Wissel liever af met noten en zaden ( vb pompoenpitten zijn rijk aan ijzer) of zelfgemaakte burgertjes op basis van noten, peulvruchten en/of zaden.
's ochtend kun je het beste met een grote fruitsmoothie beginnen. Lees eens de boeken "Een leven lang fit" en "Thrive Diet ". Beiden boeken geven veel inzichtend en handvaten.
Kijk voor leuke receptideeën eens op www.deplantaardigkeuken.nl en voor een boost en ondersteuning op www.veggiechallenge.nl.