Hoe ongezond is het om elke dag met een Mars en Golden Power te ontbijten?

Een bekende van me zweert hierbij en zegt dat het kan omdat hij de boterham kaas toch niet eet...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hangt helemaal af van zijn verdere dieet. Als deze bekende ook luncht met een Mars en een GP en 's avonds naar de McDood-al gaat dan zou ik deze bekende nog maar snel een knuffel geven... zo lang het nog kan... (voor vezels is de bekende allergisch... bang voor de tandarts...?)
Ivana
7 jaar geleden
Zit veel suiker in en geeft een kortstondige boost.Word je niet veel wijzer van en bij overdosering word je alleen maar dik met rotte kiezen :)
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik vind het maar een vreemde gewoonte... *waarom* doet hij dit? Alleen omdat "het kan", of omdat het om één of andere reden goed zou zijn?
Ritsuka
7 jaar geleden
ligt er aan wat je verder eet. het is niet het meeste gezonde ontbijt, maar als je verder veel groente en eiwitrijke voeding eet, valt het wel mee.
Ik denk niet dat het veel energie gaat geven, vooral snelle suikers en caffeine, daarmee crash je halverwege de ochtend alweer/
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik sla al jaren het ontbijt over en neem slechts een blikje Energy. Slecht? Geen idee. Rotte tanden? GEL*L! Ik heb in geen jaren een gaatje gehad en volgens de tandarts heb ik een uitstekend verzorgd gebit.

Het beste antwoord

Ik heb even moeten googelen om er achter te komen wat een Golden Power is. Een energiedrankje dus. Tja. Zo'n ontbijt heeft praktisch geen enkele voedingswaarde, het levert alleen een hoop suiker en cafeïne. Gezond is het dus in elk geval niet, maar hoe óngezond het is, hangt af van zijn verdere voedselinname.

Als hij verder gedurende de dag alleen maar écht voedsel eet, dus dingen die je lichaam daadwerkelijk nódig heeft en hij in totaal ongeveer evenveel binnenkrijgt aan energie als hij verbruikt (er van uitgaande dat hij zijn gewicht stabiel wil houden) dan valt het nog mee. Maar om de één of andere reden heb ik zomaar het idee dat er meer mankeert aan het dieet van iemand die zo zijn dag begint.

En dat hij zegt dat dit kan omdat hij géén boterham met kaas eet: ja, als je alleen naar calorieën kijkt dan kan dat kloppen. Als een gemiddeld actieve man met een vrij gemiddelde lengte en een gezond gewicht niets anders eet op een dag dan 2500 kcal aan roomijs en chocolade, dan blijft hij op gewicht. Zijn gewicht blijft dan dus 'gezond', alleen krijgt hij na verloop van tijd wel allerlei klachten door tekorten aan belangrijke voedingsstoffen en verhoogt hij zijn risico op onder andere diabetes, hart- en vaatziekten en darmkanker. Daarbij is bekend dat mensen als ze alleen snacks eten veelal het op zich terechte gevoel hebben dat ze nog niet écht hebben gegeten, zodat ze meestal naast al dat snoep nog meer eten en zo over de tijd heen wel degelijk ook een ongezond overgewicht ontwikkelen.

Waarschijnlijk is starten met snacks als ontbijt niet slechter dan dezelfde snacks gedurende de dag eten. Als je dan let op je totale inname dan kun je inderdaad je gewicht aardig stabiel houden. Maar je hebt maar een bepaalde hoeveelheid energie nodig per dag, dus alles wat energie levert zonder dat het een toegevoegde waarde heeft voor je lijf gaat ten koste van je échte voeding. Ik vind het nogal zorgelijk als iemand een echte maaltijd laat staan om dan in plaats daarvan junkfood te 'kunnen' eten. Het verschil in gezondheid met iemand die zijn voedselpatroon baseert op drie gezonde maaltijden en daarnáást nog 'ruimte' heeft voor snacks, is daarom m.i. vooral de mindset.