hoe komt dat er bruine vlekken op gele courgettes staan?

Wij hebben gele courgettes staan in onze tuin. Als je ze schilt zie je allemaal bruine vlekken?Waar komen ze vandaan waant de vlekjes staan niet op alle courgettes?en kun je die courgettes dan nog opeten??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Het ligt aan het ras, lees het onderstaande maar eens:
In gele courgettes komen regelmatig bruine vlekjes in de vruchtschil voor. Bij de oogst is er vaak nog niets te zien, maar binnen enkele dagen kunnen de gele vruchten in de handelskanalen er erg vlekkerig uitzien. Dit is uiteraard ongewenst. Naast het ras, is gezocht naar andere oorzaken.
Raseffect
In de verschillende bewaarproeven sprong het raseffect er steeds duidelijk uit. Via de keuze van het ras kan de teler dus grote invloed uitoefenen op de mate van optreden van de vlekjes. Bij de raskeuze spelen echter meer factoren een rol, zoals groeikracht, productie, vruchtvorm en –kleur.
Bij de vroege glastelers met hetzelfde ras waren de
onderlinge verschillen gering, waardoor het niet goed mogelijk was om relaties te leggen met de teeltomstandigheden. Later in het seizoen (half juni) waren er wel duidelijke verschillen tussen telers teelten van gele courgettes in folietunnels of -kassen. De bruine vlekjes zaten toen meer aan de oppervlakte. Voorzichtig oogsten, sorteren en inpakken bleek hierop wel van invloed.
Bewaaromstandigheden
Een lage bewaartemperatuur gaf niet meer vlekjes, maar bewaring bij 10 oC en lager veroorzaakte wèl lage temperatuurbederf. Dit uitte zich in sterk ingevallen plekken tussen de ribben bij de nek en een gebobbelde schil. Er kon geen effect van bewaring bij rijpend fruit (ethyleen) of van verschillende luchtvochtigheden worden aangetoond. Ook is er geen relatie gevonden tussen het gehalte aan hoofd- en spoorelementen in de vruchten en de gevoeligheid voor de vlekjes. Een dikkere vruchtschil leek gunstig in verband met het optreden van de vlekjes. Deze vruchten hadden bij langere bewaring ook minder last van ingedroogde nekken en uitstulpingen op de schil.

De bruinverkleuring wordt waarschijnlijk veroorzaakt door oxidatie van polyfenolen in de vruchten. Een hoog gehalte aan anti-oxidanten zoals ascorbinezuur ofwel vitamine C, zou dit proces tegen kunnen gaan.

Overigens zou ik ze gewoon eten.