Kan een mens ZONDER brood leven?

Vind de laatste tijd brood steeds minder lekker.
's Morgen beschuit of cracker gaat nog.
Tussen de middag het liefst soep, pannekoeken of pasta.
's Avonds een warme maaltijd.
Krijg ik op deze manier voldoende voedingsstoffen binnen?
Wijst afkeer naar brood naar bepaalde ziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe denk je dat mensen overleefden voordat het maken van brood werd ontdekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, denk je dat ze vroeger broodbomen hadden?

Het beste antwoord

Ja hoor, hele volken zijn er het bewijs van (kijk maar eens in de Aziatische landen. 's morgens rijst, 's middags rijst en 's avonds rijst.
En volgens mij wijst het niet naar een ziekte: in pasta en pannenkoeken zit ook bloem, alleen op een andere manier klaargemaakt
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad er leven veel mensen zonder brood en worden nog oud ook.
Zat zelf eigenlijk alleen in Nederland te denken.
Het zout tekort volgens ander antwoord is niet van toepassing, zag net op mijn bus: Keukenzout met Jodium.
Dat doe ik in de pannekoeken, probleem opgelost.

Andere antwoorden (8)

Ja dat kan, ik ben het levende bewijs :P
Ik eet al vanaf mijn 13e geen brood meer, heel af en toe een tostie, maar daar blijft het ook wel bij, en bij eigenlijk nooit ziek!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, als je maar eet en zorgt dat je alle voedingsstoffen die in brood zitten binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan zonder brood, er zijn namelijk alternatieven om toch voldoende vezels en granen binnen te krijgen. Wat heel belangijk is voor je darmen. Je zou eens brinta kunnen proberen. All bran van Kellogs, zou ook een alternatief kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, je kan zeker gezond leven zonder brood.
In brood zitten geen essentiële voedingsstoffen die je niet ook uit ander voedsel kan halen.

Je kan gewoon andere granen, graanproducten, pseudogranen en pseudograanproducten gebruiken.
Wel is het natuurlijk belangrijk om volkoren granen/graanproducten te gebruiken, zodat je ook alle vitaminen en mineralen uit dat graan binnenkrijgt; maar dat geldt voor brood natuurlijk ook.

Dingen die je kan eten:
- graanvlokken (havermout, muesli, quinoavlokken, boekweitvlokken, speltvlokken, roggevlokken, kornflakes, etc.). Lekker in de (soja)yoghurt als ontbijt.
- gekookte granen (rijst, tarwe, spelt, haver, quinoa, boekweit, amarant, rogge, kamut, gerst, gierst, bulgur, couscous).
- macaroni, spaghetti, etc.
- pannenkoeken, roti, wraps,

In biologische winkels/natuurvoedingswinkels heb je een grote keuze aan verschillende granen en allerlei graanproducten van heel veel verschillende granen, zoals graanvlokken, muesli, flakes, pasta etc.

Er zijn overigens heel veel landen waar ze geen brood kennen, maar andere graanproducten gebruiken als basisvoedsel, zoals rotiplaten, naan, pita, (Mexicaanse) tortilla, pappadums, etc.
In principe komen de meeste op hetzelfde neer: een gebakken product waarvan gemalen graan het hoofdingrediënt is. Sommige daarvan zou je op zich brood kunnen noemen omdat ze wel wat op ons brood lijken, andere hebben een compleet andere smaak en structuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik nog niet gelezen heb in de andere antwoorden: er zit jodium in brood en dat zit niet in veel andere voedingsstoffen behalve in zout (jozo, niet nezo!) en in sommige crackers. let hiervoor op de verpakking.
Jodium heb je nodig als mineraal.
Je kunt een vitaminepreparaat met kelp gebruiken voor je jodiuminname.

Een afkeer van brood lijkt me geen ziekte. In mijn zwangerschap had ik er ook geen trek in. En volgens de Dietiste gaf dat niet.
(trouwens geen kelp bij zwangerschap!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed punt! +1
Brood wordt in Nederland inderdaad verrijkt met jodium, en aangezien we in onze cultuur gemiddeld vrij weinig jodium binnenkrijgen, moet je wel zorgen voor een andere jodiumbron. Dat is voor de rest geen probleem, je kan gewoon een supplement nemen (de jodium in brood is ook maar toegevoegd, dus dat maakt weinig verschil).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeevis bevat veel jodium, veel meer dan brood zelfs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel van de andere dingen die ze eet zit ook (heel veel) zout. De vraag is of dat jozo is. En vergeet niet dat veel jodium net zo slecht is als weinig alleen hoor je daar minder over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die andere dingen zit geen jodiumzout. Dat wordt alleen aan keukenzout en bakkerszout toegevoegd, niet aan zout dat bijv. voor pasta wordt gebruikt. Men is daar wel naar aan 't kijken, of daar jodium aan toe kan worden gevoegd. Een teveel aan jodium is zeker niet gezond inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: daar heb je gelijk, er wordt echter wel eens over nagedacht. Aan het zout voor bezorg pizza's ondertussen misschien wel. (New York Pizza, Domino's, enz.)
Daar waren we in ieder geval mee aan het testen toen ik er ruim 10 jaar geleden werkte. (kijken of we verschil merkten met maken en proeven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, was er verschil?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas ik lust geen vis, maar doe wel altijd wat zout bij mijn pannekoeken, dus kom waarschijnlijk wel aan voldoende jodium.
Hoe merk je als je daar een tekort aan heb?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heeft je schildklier last van. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schildkliervergroting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar: nee, geen verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn schildklier werkt goed, dus geen problemen met zout
Je kan prima zonder brood.
Ik wil al een hele tijd minder brood gaan eten, maar brood vervangen voor gezonde alternatieven is lastig.
(voor een zzp-er die 8 boterhammen tijdens werktijd op steeds andere locaties wegwerkt)

Opzich is brood helemaal niet zo gezond in vergelijking met fruit, salade's en noten.
Je moet het echter niet gaan vervangen voor snoep of fastfood.

Pannekoeken is trouwens bijna hetzelfde als brood met melk en een eitje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan eigenlijk iedere dag wel een pannekoek eten.
Bak er dan ook maar 1, (wel een flinke dikke, dus beslag niet te dun) maar dan heel afwisselend: Allerlei soorten fruit en hartige hapjes gaan erop.
Maar het lekkerste is nog: Pannekoek met aardbeien en slagroom.
Dus ik verdwijn nu even naar de keuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook schaaltje pasta, macaroni, rijst, pannenkoek meenemen. Wel wat meer werk, maar de moeite waard.
Je kunt ook hele grote pan tegelijk koken en dan kleine porties in vriezer doen.
Gaat perfect.
Ja dat kan prima. Ik heb een allergie en mag niet eens brood eten. Aan de hand van wat je verteld, kan ik opmaken dat je genoeg eet op een dag, dus je kunt best zonder brood. Je kunt ook tussendoor nog wat fruit eten als je dat lekker vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan fruit kom ik niks tekort, wat je teveel krijg aan vit. C wordt toch weer afgevoerd.
Dus het nodige gaat gewoon naar binnen, lekker hoor, of een heerlijke verse fruitmix met klodder slagroomijs.
Ik denk dat iedereen wel zonder brood kan leven alles went tenslotte en jodium kan je lekker uit ziewier en kelp halen wat ook goed is tarwegras sap of gerstegras zitten 92 mineralen en vitamine enzymen in en je heb totaal 102 mineralen en uit een potje word niet goed opgenomen is niet natuurlijk is gymisch gemaakt. wat ik vaak eet is quinoa salade dan laat ik 2 dagen weken in water dat ik het niet hoef te koken en meng ik dan met olijf gember curry poeder peper en zout en dan quinoa er in dan de mango de paprika en de uitjes en de cashnoten er in super lekker en is een van de meeste gezonde granen glycemische index van 35 je suikerspiegel stijg er nauwelijks van en is glutenvrij bevat veel eiwitten en veel calium ijzer en zink en bevat geen fytinezuur geloof ik