Kan je iets wat je heel vies vind ook leren eten?

Bijvoorbeeld melk drinken of spruitjes eten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (6)

Over het algemeen wel. Door smaakjes toe te voegen (bv. spekjes bij spruitjes, of een sausje), of cacao of een beetje honing bij melk, kun je er aan wennen. Door geleidelijk minder van deze smaakjes toe te voegen zul je steeds meer aan de oorspronkelijke smaak gaan wennen, en als het even meezit, zit je gewoon gezellig aan tafel spruitjes te eten, met een glas melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het 1 week lang elke dag eet, lust je het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dingen proeven doe je voor het grootste gedeelte met je tong. (de rest vooral met je neus en ogen)

je tong kan pas dingen proeven als de enzymen in je speeksel het voedsel al beginnen af te breken. hoe minder speeksel hoe minder je proeft... als je dus weer eens een bord vieze spruiten leeg moet eten zorg dan dat je een droge mond het dan proef je er veel minder van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je proeft vooral veel met je neus, dus met je neus dicht kauwen en doorslikken kan ook helpen.
Het is een kwestie van gewenning.
Je moet iets 12 keer proeven voor dat went aan een smaak..
Maar dan moet je geestelijk wel open staan voor een nieuwe ervaring..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan je leren. Kinderen vinden doorgaans alle groenten vies, toch leren ze de meeste eten en na een tijd vinden ze het vaak zelfs lekker.
Ik had vroeger in het kinderdagverblijf kindjes uit India. Zij hadden soms een soort currykoek bij, die ze smakelijk zaten op te eten. Ik heb er eens van geproefd en de tranen sprongen in mijn ogen, zo sterk was de curry. Dus je ziet, elke smaak is aangeleerd.
Maar soms is er bepaald eten, waar je je hele leven weerzin van hebt. Je kunt dus dingen die je nu vies vindt wel gaan waarderen, maar niet alles!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan. Je kunt jezelf aan smaken wennen, door eerst hele kleine beetjes te eten en dan steeds iets meer.
Of 'vermom' de smaak van dingen een beetje met iets anders: ik lustte als kind nauwelijks groente, maar ik moest er altijd wel een beetje van eten, dus ging er wat ketchup over.
Sommige dingen die je nu lekker vindt, zul je over een tijdje misschien helemaal niet meer zo waarderen (ik was vroeger dol op spinazie, ik vind het nu alleen rauw nog eetbaar), en ik ging letterlijk kokhalzen van zuurkool - waar ik nu dol op ben.
Probeer dus altijd een klein beetje uit, varieer met hoe je iets klaarmaakt (groentes die te lang gekookt zijn vind ik sowieso vies) - ik wok graag spruitjes met een beetje spek en hazelnoten; jummie!