Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben op de markt geweest en zag behoorlijk wat vliegen op de vis. Dit is niet te voorkomen in de buitenlucht maar is het wel Hygiënisch/goed voor je?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Op de markt is de vis vaak van bedenkelijke kwaliteit, maar het voordeel ten opzichte van de visboer is dat de kwaliteit van de vis goed is waar te nemen, de ogen van de vis moeten helder zijn, de kieuwen niet verslijmd en rood/rozerood. Als je denkt dat de vis ok is kun je nog met je vinger op de vis drukken om de elasticiteit te beoordelen. Persoonlijk koop ik in Nederland alleen diepvriesvis, omdat ik eigenlijk nooit verse vis tegenkom. Ook is vislucht uit den boze, want verse zeevis heeft eerder de lucht van zeewier of komkommer (zalm, spiering). De vliegen lijken me niet zo een probleem, omat je de vis later nog gaat fileren of bakken. Het is wel een teken van eente hoge temperatuur van de vis (te weinig ijs), vliegen verdragen namelijk geen lage temperaturen. De hygiene is niet zo een groot probleem als het bederf van de smaak van de vis voordat de vis enig gevaar voor je gezondheid oplevert is de smaak en de geur al volledig bedorven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dit is zeker niet hygiënisch en ook niet goed voor je. Vliegen zitten overal op en dan vooral op minder aantrekkelijke zaken zoals bijvoorbeeld uitwerpselen van honden e.d.
Deze vis zou ik zeker niet kopen. Als je graag vis eet ga dan naar een viswinkel waar de deur niet open staat en de vis gekoeld wordt bewaard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vies moet vliegvrij en dris zijn. Melden bij de marktmeester (marktbeheerder van de gemeente) en (samen) de keuringsdienst inschakelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen de vis toch ook afdekken met doorzichtige folie? Zo zijn ze van het vliegenprobleem af. Als de vis goed gekoeld wordt is het geen probleem
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is zeker niet hygiënisch,dat is ook de reden dat ik op de markt nooit meer vis koop want het is al een aantal keer niet goed gevallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms hebben ze op markten zeer goede vis. (Helmond is een positieve uitschieter).
Maar het is inderdaad niet hygiënisch om vliegen op de vis te laten komen. Echter, na het bakken van de vis worden alle eventuele ziekmakende micro-organismen gedood, dus daar zal ik me niet veel zorgen om maken. En al helemaal niet wanneer de vis goed gekoeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het vis is die je rauw eet is het niet fris maar als het vis is die je eerst boven de 100 graden celsius verhit dan worden de bacterien vanzelf gedood en heb je er dus geen last van.
als je een appel eet kan er toch ook ooit een vlieg op hebben gezeten?
succes met je vis en houdoe, groeten sjors
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding