welke voeding is koolhydraad arm?

ik zou een paar kg af willen vallen met koolhydraad arme voeding ,maar wie weet welke voeding ik dan het best kan eten?

12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je?
Kimath
12 jaar geleden
Wat is je leeftijd, lengte en gewicht?
Misschien is je gewicht al goed.
luna400
12 jaar geleden
ik ben 52 en 1.68 en 63kg volgens de normen zou dit goed zijn ,maar ik voel mij zelf niet lekker bij ik ben op 2weken 4kg aangekomen is wel erg veel .en wil ze er terug af hebben
Kimath
12 jaar geleden
weet je wat de reden is dat je 4 kg bent aangekomen? als je terug gaat naar je oude eetschema en zorgt voor voldoende beweging is het er zo weer af.
luna400
12 jaar geleden
ja maar dat is juist het probleem na mijn rug operatie kan ik niet meer fietsen ,trap op en af lopen paar x is al teveel .ik werk niet meer ,lange afstand lopen gaat niet .en ik ben vorig jaar gestopt met roken .ik koop bewust geen snoep geen cola enz .daarom ben ik op zoek toch die paar kg er af te krijgen nu,en niet te wachten tot ik 10kg meer weeg snap je .

Het beste antwoord

vlees, pasta, aardappels en brood zoveel mogelijk beperken, maar niet helemaal laten staan.
Eet zoveel mogelijk groenten en fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zitten erg veel koolhydraten (want suikers) in fruit, terwijl er bijna geen koolhydraten in vlees zitten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, ook een - van mij. Juist aangezien vraagstelster geen koolhydraten wil eten, en dus ook geen bonen, is vlees belangrijk voor de eiwitten die je echt nodig bent.
luna400
12 jaar geleden
bedankt iedereen voor het advies

Andere antwoorden (5)

Koolhydraten zijn essentieel voor een gezond lichaam. Een dieet zonder koolhydraten is af te raden.
Als je te weinig koolhydraten binnen krijgt loop je een vrij grote kans dat je lichaam in de spaarstand gaat waardoor je uiteindelijk alleen maar meer aan zult komen.
Je kunt het beste onderscheid gaan maken tussen gecompliceerde (goede) en ongecompliceerde (foute) koolhydraten.
Slechte koolhydraten zijn de koolhydraten die een sterke stijging van de glucose veroorzaken (hyperglycemie) Hieronder vallen o.a.: alle geraffineerde meelsoorten, suiker, honing, melkchocola, maple sirup, sommige zoetstoffen, dextrose, mais, gekookte wortelen, rode bieten en aardappelen.
Goede koolhydraten worden niet zo sterk door het lichaam geabsorbeerd en hebben daardoor een zwakke stijging van de glycemie tot gevolg. Goede koolhydraten zijn o.a.: volkorenbrood, roggebrood, zuivelprodukten, fructose (vruchtensuiker), appels, sinaasappels, aardbeien, noten, olijven, peulvruchten (geen tuinbonen), paddestoelen etc...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolhydraten zijn helemaal niet essentieel. Het is echter niet handig om ze helemaal uit de voeding weg te laten. Daarom ben ik zelfs geen voorstander van koolhydraatarm maar koolhydraatbeperkt kan voor velen een prima methode om af te vallen, mits dat gestructureerd gebeurt. Het adviseren van fructose vind ik volstrekt verwerpelijk op de zeer kleine hoeveelheden in de doorgaans aanbevolen hoeveelheden fruit. Die rotzooi verandert je lever in een op hol geslagen vetfabriek. Hoe kom je daar in vredesnaam bij??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het al gevonden. Je kopieert een stukje over de glycemische index als afvaldieetmethode uit een geheel dat onvindbaar is. Daarmee ruk je het volledig uit zijn verband. Het GI-dieet moet je heel goed doorgronden om ermee te kunnen werken en het bevat heel veel inconsistenties. Ik vind het onwerkbaar, want onlogisch, onpraktisch en veel te gekunsteld. Je moet met het boek bij de hand je maaltijden samenstellen en liefst nog eten ook. Dat is niet mijn perceptie om van een maaltijd te genieten. Het is bekend dat fructose geen invloed op de glucosespiegel van het lichaam heeft en dat het de insulineproductie niet aanzet. Hoeft ook niet, want fructose wordt zonder tussenkomst van de lever wel in lichaamsvet omgezet. Daardoor is het wel een medeveroorzaker van zowel diabetes als overgewicht. Je krijgt er ook een enorm hoge triglyceridenspiegel van in je bloed en daar houden dokters helemaal niet van. Dat is helemaal terecht van die dokters.
Afvallen op zich is niet zo'n kunst. Op gewicht blijven wel, dus probeer eerst een manier te bedenken waarop je je niet meer aankomt. Afvallen gaat het beste met een methode die structuur biedt. Welke methode maakt, althans voor een korte periode, niet zo gek veel uit, hoewel koolhydraatbeperkte methodes meestal goed werken omdat ze goed vol te houden zijn. Je hebt er namelijk nauwelijks tot geen honger, terwijl je toch aanzienlijk minder calorieën binnenkrijgt.

Atkins is weliswaar niet de uitvinder maar wel de grote goeroe van koolhydraatarm afvallen maar er zijn veel meer varianten, zoals dokter Frank. Ik ben niet zo'n voorstander van koolhydraatarme methodes, die meestal met eiwitshakes werken. Koolhydraatbeperkt werkt iets langzamer en zonder shakes maar een halve kilo per week afvallen is mogelijk en al een heel mooi resultaat. Omdat je daarbij beperkt koolhydraten mag is het beter vol te houden dan een extremere koolhydraatarme methode en het is ook veel makkelijker om te switchen van streng naar minder streng. Jij bent de baas.

Eerst eens alle geraffineerde koolhydraten en met name ook vruchtensappen vermijden kan al een heel goed idee zijn en een paar kilo schelen als je mazzel hebt. Er wordt vaak beweerd dat je koolhydraten nodig hebt maar dat is, op de keper beschouwd, niet waar. Je hersenen hebben glucose nodig maar het lichaam is in staat om glucose van eiwitten te maken. Het nog veel gehoorde, maar misplaatste advies om fructose (vruchtensuiker) te gebruiken is bizar, gebaseerd op een even foute als vaak nageprate (hier ook weer...) veronderstelling dat dit goedje gezond is omdat het de insulineproductie niet verhoogt. De lever heeft geen insuline nodig om fructose onmiddellijk na inname in lichaamsvet om te zetten. Fructose is juist voor een groot deel verantwoordelijk voor de obesitasgolf, met name vanwege het enthousiaste gebruik van HFCS (suikerstroop met een hoog fructosegehalte) in geraffineerde voedingsmiddelen, zoals salades, sauzen en frisdranken.

Een goede reden om koolhydraten niet helemaal te vermijden is omdat het gewoon niet handig is. Bijna overal zitten wel koolhydraten in maar met een beetje moeite kun je wel zo goed als alle geraffineerde koolhydraten vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een behoorlijk aantal verschillende dieten die zijn gebaseerd op koolhydraatarm voedsel, zoals bijvoorbeeld Atkins, Dukan, maar vooral het Paleo dieet is een goed koolhydraatarm diet.

Dit omdat dat heel erg focussed op het eten van een ruime hoeveelheid vezels, vitamines, mineralen en andere essentiele voedingsstoffen, terwijl je toch gewoon af en toe een aardappel of zo kunt eten, als je dat echt perse nodig vindt.

Voordat je op een koolhydraatarm dieet gaat, zou je eerst contact op moeten nemen met je huisarts, zodat je er zeker van bent dat er geen lichamelijke redenen zijn dat je niet op een dieet kunt, en zorg dat je je inleest in de verschillende dieten, om er een te kunnen kiezen die bij JOU past en die makkelijk is toe te passen in JOUW persoonlijke leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je koolhydraatarm wil eten moet je uitkijken met alles waar suikers in zit (snoep, koekjes, maar bijvoorbeeld ook fruit), en verder met meelproducten als brood pannenkoeken pasta e.d. Ook sommige"groenten" als aardappelen, mais, erwten en bruine bonen bevatten veel koolhydraten.

Wat dan overblijft is vlees, vis, groenten, eieren en de meeste zuivel. Zorg wel dat je je inleest voordat je hieraan begint want het kan wel gevolgen hebben voor je stoelgang en andere bijwerkingen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als doorgewinterde maar vaak van de wagen afvallende Atkins fan zeg ik: ik voel me nooit beter dan wanneer ik weer lekker koolhydraatvrij eet! het beperken van koolhydraten (kh) is zo wie zo goed om in je leven in te bouwen en zo te houden, want wij eten allemaal standaard veel teveel suiker, witmeel en zetmeel.
tip: laat ook een poosje de kant en klare producten staan, de sauzen in pakjes enz.(honig, knorr, maggi, sylvo enz...)
dat barst van de koolhydraten en de suikers. en als je kh arm eet MOET JE dagelijks minimaal 200 gram sla plus 200 gram groenten eten. (en het fruit even laten liggen).

Toegevoegd na 1 dag:
het is niet de bedoeling dat je nooit meer fruit eet hoor. alleen, bij een kh beperkt dieet wordt altijd geadviseerd om in de eerste 2 weken even geen fruit te eten, als je doel gewichtsverlies is.
fruit bevat naast vitaminen ook veel fruitsuikers, en die houden het koolhydraatarm afvallen tegen. tijdelijk wél wat meet multi totaal vitaminen slikken.
om het helemaal te begrijpen zou je het Atkins boek moeten lezen, het is een beetje veel om hier eventjes uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
luna400
12 jaar geleden
oh ktnk ,sla eet ik iedere dag wel ,maar dat je fruit moet laten staan?daar sta ik van te kijken .en ik maar fruit eten dat ik dacht toch vitaminen binnen te krijgen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hi Luna, het is niet de bedoeling dat je nooit meer fruit eet hoor. alleen, bij een kh beperkt dieet wordt altijd geadviseerd om in de eerste 2 weken even geen fruit te eten, als je doel gewichtsverlies is.
fruit bevat naast vitaminen ook veel fruitsuikers, en die houden het koolhydraatarm afvallen tegen. tijdelijk wél wat meet multi totaal vitaminen slikken.
om het helemaal te begrijpen zou je het Atkins boek moeten lezen, het is een beetje veel om hier eventjes uit te leggen.
maar geloof me, je kunt met Atkins in die eerste 2 weken zomaar 5 tot 10 kg afvallen. Dat is meest vocht en vet, plus je voelt je er kiplekker bij!
het volhouden is moeilijker, want brood enz. alten staan, dat valt neit mee.
trap niet in het zogenaamde 'koolhydraatarm' brood, dat maakt echt helemaal niks uit en is nog duur ook.
luna400
12 jaar geleden
hihi ok heb net 4boterhammen gegeten ,mag ik dan wel beschuit of crackers eten ,ik ga t toch proberen en zal dat boek ens lezen
luna400
12 jaar geleden
hallo ktnk ,nog een vraagje het best is heel weinig koolhydraten te eten ook geen brood .nu heb ik crackers en beschuit gekocht maar daar zit ook koolhydraad in ,wat kan ik dan het best eten smorgens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles waar meel in zit (en dat zit in een heleboel dingen) moet je ff laten staan. meel=koolhydraten. geld ook voor zetmeel en voor suikers. dat moet je allemaal ff laten staan!
dus wat je even niet moet eten is:
alles wat van de bakker komt, zoals: bood, koek, crackers, ontbijtkoek, taart, gebak, cake, croissants, cornflakes enz.
en ook: alle rijst, pizza, spaghetti, lasagne, pasta
alles wat van aardappel gemaakt is zoals: patat,
aardappelen, chips, pringles enz.
ook geen zoutjes, alle soorten snoep, drop, chocolade enz.
en nergens suiker in doen of limonade met suiker of suiker op wat voor manier dan ook. wat je wél mag eten:
groenten, sla, alle soorten vlees, kaas, eieren, vis, maar ook mayonaise, boter, olijfolie. als het zó onbewerkt uit de natuur komt is iets meestal kh vrij.
het is even een hele omslag in je hoofd maken, maar eigenlijk is koolhydraatarm eten heel natuurlijk. het is een natuurlijke manier van eten, zoals de mens door de eeuwen heen altijd al heeft gegeten. je kunt ontbijten met bijvoorbeeld gebakken eieren met spek, kaas, ham, tomaat. of plakjes rosbief met mayonaise en augurk... van die dingen.
voor lunch eet je een flinke salade van sla met blokjes ham of kipfilet, met tomaat, komkommer, champignons en andere groenten. je mag het aanmaken met olijfolie, citroensap of met mayonaise. als je wilt snacken kan dit met een gekookt eitje met mayonaise, of met met plakjes vlees, vis of kip,
dat mag je allemaal onbeperkt eten! HEMA worst is ook lekker als snack. als je niet voor jezelf kookt moet je gewoon de aardappelen of pasta laten staan, en in plaats daarvan eet je een flinke portie sla en voor de rest eet je gewoon met de pot mee. als je iets lekkers wilt kan je bijvoorbeeld 'kapsalon'bestellen, maar zonder de patat en met extra sla (is nog erg lekker ook). je mag alle sausjes hebben. dus met koolhydraatarm eten mag je WEL vet en vlees eten, maar het meel en zetmeel en suiker laat je staan. Succes!