Er is aardig wat onderzoek naar gedaan en het blijkt dat Artisjok-extract (Cynara scolymus) inderdaad antioxidatieve en leverbeschermende werking zou kunnen hebben. Er is ook een patent voor aangevraagd in de EU en in de VS, maar dat zegt niet zoveel.

Echter, het onderzoek naar de werkzame stoffen is nog niet afgerond en pure artisjokextracten bevatten heel veel verschillende stoffen. Ook geneotoxische effecten (slecht voor het DNA) zijn gevonden. Ik zou dus niet beginnen aan zelfmedicatie met een kruidentinctuur, maar wachten tot de wetenschap met een definitief antwoord komt op deze kwestie.