Kan je ziek worden als je dagelijks teveel vitaminen en mineralen binnenkrijgt via zo'n vitamine-pilletje / bruistablet?

zie vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
ja, dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee,volgens mijn huisarts plas je alles wat je teveel binnen krijgt weer uit.(ik heb zelf een multivitamine complex voorgeschreven gekregen)
Cryofiel
12 jaar geleden
Alleen wateroplosbare vitamines worden snel uitgeplast. Overigens betekent dat niet automatisch dat ze daarmee ongevaarlijk zijn... Vetoplosbare vitamines worden niet zo eenvoudig uitgeplast. Die moeten eerst via een ingewikkeld chemisch proces worden afgebroken. Zolang die afbraak niet is gebeurd, hopen ze zich op in het vetweefsel, en daar kunnen ze behoorlijk giftig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gelijksoortige vraag staat nu nog open in GV, en is ook uitvoerig beantwoord. Kijk maar ff hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/teveel-vitamine-schadelijk-toelichting.320357 En ja, het kan schadelijk zijn. Zelfs dodelijk, maar dan moet je écht heel ver gaan, want voor vitamines die toxisch kunnen zijn, zijn er wettelijk bepaalde maxima aan de hoeveelheid werkzame stof.
Het gevaar zit in het niet volgen van de aanwijzingen, of internethandel, waarin de dosering van werkzame stof soms torenhoog is.
Cryofiel
12 jaar geleden
Omdat veel mensen denken dat het geen kwaad kan. Vitaminen zijn immers "altijd goed", toch? En als je een teveel aan vitamine C uitplast, dan betekent dat automatisch dat het "dus" geen kwaad kan, toch? En als je een teveel aan vitamine C uitplast, dan geldt hetzelfde voor een teveel aan vitamine A, toch? Allemaal onwaarheden. Maar het geloof is hardnekkig. Dan heb je nog de reclame die zegt dat vitaminen natuurlijk zouden zijn, en "alles wat natuurlijk / biologisch is, is altijd goed", toch? Ook een onwaarheid. Ook in deze onwaarheid wordt hardnekkig geloofd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan ben ik trouwens nog de onbedoelde overdosis vergeten. "Lever van een biologisch-dynamisch gehouden dier is gezond", toch? Dus kun je er gewoon lekker veel van eten, want "een overdosis is onmogelijk", toch? Alweer onwaar. En alweer een hardnekkig geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel vitamine C met vitamine A vergelijken is natuurlijk een beetje onzinnig. Vitamine C in groter hoeveelheden kent geen bijwerkingen en vitamine A wel. Er zijn zelfs mensen die 250 gram vitamine C hebben binnen gekregen zonder bijwerkingen. Vitamine A zit meestal in hele kleine dosis in een multi. Geloof niet dat er veel mensen zijn die vitamine A misbruiken, er is zelfs een vitamine A tekort in Nederland onder vrouwen. Uitzonderingen daar gelaten. Mensen die op het internet vitamine in hogere dosis kopen zijn meestal veel beter geïnformeerd door hun eigen kennis dan iemand die huis en tuin keuken vitamine pil koopt bij de HEMA. Als je gewoon het etiket leest en aan de aanbevolen hoeveelheid houdt, dan is er niet zoveel aan de hand. Als je het daar niet mee eens bent, dan moeten we misschien ook paracetamol, slaappillen, ibuprofen verbieden, omdat er vele mensen denken dat het geen kwaad kan om er meer van te nemen. Er zullen altijd mensen zijn die iets misbruiken
Cryofiel
12 jaar geleden
Eh... je richt je tot mij, maar wie probeer je nu te overtuigen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ziek worden na het nemen van teveel vitaminen. De vraag is eigenlijk of je ziek bent van het nemen van teveel vitaminen of omdat je ook ziek had kunnen zijn als je die vitaminen niet had genomen? Dus ja het kan, het hoeft alleen de oorzaak van die ziekte niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryfofiel, ik richt me inderdaad op jou, ik probeer je zeker niet te overtuigen, want zo eigenwijs als mij ben je wel! Ik probeer alleen wat tegengas te geven omdat mijn mening vaak sterk afwijkt van de jouwe! ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik kreeg de indruk dat je tegengas gaf, maar ik vroeg me af tegen wie. Niet tegen mij, want jouw mening is helemaal niet zo gek veel verschillend van de mijne.

Het beste antwoord

Moeilijk te zeggen! Hangt af welke vitamine pil je slikt en wat de dosering is.

Maar als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 100 % is of iets meer dan zou ik zeggen van niet. De ADH is al de lage kant en gedateerd. Door de cultivering van het landbouwgrond zul je ook minder mineralen en vitamines aantreffen dan pakweg 50 jaar geleden.

Als je toch kiest voor een multi-vitamine altijd bij hoofdmaaltijd nemen met een glas water en niet op een lege maag anders krijg je kans dat sommige vitamine onopgelost in je lichaam achterblijft en loop je het risico van op stapeling van vitamines en mineralen wat dan weer toxische stoffen kunnen worden.

Vitamine A E D zijn alleen oplosbaar als je ook vet bij je maaltijd eet vandaar dat de hoofdmaaltijd vaak de beste oplossing is.

Ook kan de kwaliteit van de vitamine pil wel degelijk uitmaken of het door het lichaam wordt opgenomen of niet. Denk hier ook aan opstapeling van stoffen in je lichaam die niet of nauwelijks worden door onnatuurlijke verbindingen

Zo zijn anorganische verbindingen meestal te vinden in de goedkope multi vitamine, deze worden minder makkelijk door je lichaam opgenomen dan organische verbindingen.

Goede merken zijn: Now foods, Solgar en Carlson Labs

Merken die je beter kunt vermijden: Kruidvat, Etos huismerk

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je ook aangeven waarom Kruidvat beter vermeden kan worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahoor, dat kan Ik! Op de achterkant van de verpakking staan de vitamines aangegeven, zoals vitamine A B of C etc etc Je zult zien dat bij de kruidvat of Hema pot bij de omschrijving geen verbinding staat aangeven, elke vitamine of een mineraal moet een verbinding kennen om ze te transporteren naar je lichaamscellen. Bij de betere merken staat ook de verbinding erbij, bij de goedkope zoals kruidvat staan de verbindingen er niet bij. Je kunt er dan dus voor 99 % vanuit gaan dat dit dus goedkope verbindingen zijn. Als mensen lezen Calcium dan denken ze oh dat is calcium Als mensen lezen Calcium oxide, denken ze oh wat is dat oxide. Oxide is een anorganische verbinding er wordt veel minder goed opgenomen dan organische verbindingen. Daarom zetten ze dat er niet bij, wat in mijn ogen misleidend is, omdat mensen waarschijnlijk dan vaak denken een vitamine pil is een vitamine pil. Wat dus niet zo is Dus kort gezegd, Je neemt bij goedkope ( kruidvat ) verbindingen veel minder van op. Ook blijven er dan meer rest stoffen over die je lichaam weer dien kwijt te raken. Je lichaam moet, zoals je lever dan veel harder werken. Daarom zijn wat duurdere merken ( niet alle ) vaak beter dan goedkope. In dit geval is goedkoop dan duurkoop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je Plantina? (ik gebruik zelf orthomoleculaire doses)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ken ik niet Keesvi. Maar zo te zien is Plantina ook wel oké. Alleen goede multi vitamine in Nederland is altijd duur. Ik bestel altijd in Amerika op Iherb.com

Andere antwoorden (7)

Ja een vitaminevergiftiging is mogelijk, maar daar moet je echt je best voor doen daar het teveel normaal gesproken gewoon wordt afgevoerd door je lichaam. Zie even de bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een groeiende hoeveelheid wetenschappelijk bewijs dat multivitaminen en voedingssupplementen die veel zogenoemde antioxidantia bevatten (zoals bètacaroteen) eerder een ongunstig effect hebben op de gezondheid dan een gunstig effect. In 2004 toonden Deense onderzoekers aan dat gebruik van voedingssupplementen het ontstaan van maag- en darmkanker niet voorkomt, en dat de algehele sterfte bij gebruikers hoger is dan bij mensen die niet slikken. Toen vonden collega-onderzoekers dat dit onderzoek slechts een eerste aanwijzing was. Verder onderzoek was nodig. Maar in februari verscheen in The Journal of the American Medical Association een artikel van dezelfde Deense onderzoekers waaruit opnieuw blijkt dat het slikken van vitamine C en selenium geen zin heeft en dat het gebruik van vitamine A, vitamine E en bètacaroteen de sterftekans doet toenemen. De sterftekans bij gebruik van vitamine A nam met 16 procent toe, bij gebruik van bètacaroteen met 6 procent en bij gebruik van vitamine E met 4 procent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld hoe we genaaid worden door de maatschappij.
Echter wie heeft er nu gelijk?
Er zijn ook veel onderzoeken geweest waaruit bleek dat het juist wel gezond was.
Zo zijn er ook nogal wat negatieve bericht over het eten van sinaasappelen, brood, appels, soja producten, suikers, vlees, vooral varkensvlees en het drinken van melk.
Ergens worden we als consument enorm voor de gek gehouden en natuurlijk zoals zo vaak, gaat er veel geld mee gemoeid.
Of het gaat om de eer van de onderzoeker, die graag in de publiciteit wil komen.
+
Cryofiel
12 jaar geleden
Hebben de onderzoekers gecorrigeerd voor het zelfselectie-effect? Stel, even erg versimpeld, dat gezonde mensen geen supplementen slikken. Mensen bij wie uitgezaaide kanker wordt geconstateerd, gaan vitamine C slikken, in de hoop dat dat helpt. Als je nu gaat onderzoeken hoeveel procent van de mensen die *geen* vitamine C slikken sterft aan kanker, en hoeveel procent van de mensen die *wel* vitamine C slikken sterft aan kanker, dan zul je denken dat vitamine C kanker veroorzaakt. Maar is dat zo? In dit simplistische voorbeeld duidelijk niet, daar is het juist andersom: kanker veroorzaakt het slikken van vitamine C. -- Ik wil maar zeggen: een onderzoek is alleen waardevol wanneer het corrigeert voor dergelijke effecten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betacaroteen zou een verhoging geven op longkanker maar dan alleen bij mensen die roken. Ook zou vitamine E doses hoger dan 400 eenheden per dag kans geven op meer ziektes dan in lagere doses. 400 Eenheden is echt heel heel veel. Ook weten we niet wat de gezondheid was van de individuele proefpersoon per onderzochte groep. Dus of het een groeiende wetenschappelijk bewijs nu echt bruikbaar is, betwijfel in ten zeerste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan Cryofiel: ja, het Deense onderzoek was gecorrigeerd voor dat soort effecten die je geheel terecht noemt. Ik ken die studie, en je kon gerust zeggen dat het een degelijke studie was. Zoals altijd in dat soort studies, blijft het een benadering gebaseerd op statistiek, dus een foutmarge is "ingebouwd", maar de methodiek was gewoon degelijk.
Overigens, het Deense studie is niet het enige met dit soort conclusies. Aan ivodepivo: idem dito, zie boven. Hét klassieke voorbeeld van overdosering aan potentieel toxische vitamines (kan je zó vinden met een beetje googelen) is het beleid in de voormalige DDR dat voorschreef dat alle peuters een enorme dosis vit D moesten krijgen. Er werd geen enkel voordelig effect gemeten, en gelukkig ook geen nadelig, want de Oost-Duitse kinderen in die tijd hadden bijna allemaal een enorme hypercalcemie in hun bloed, vanwege de hoge vit D inname. Blijkbaar is een jong lichaam in staat dit te compenseren zonder te veel bot- nier- en leverschade op te lopen, maar voor volwassenen is het écht een ander verhaal.
... en om ivodepivo tóch tegemoet te komen (ik blijf mooi neutraal en wetenschappelijk, écht waar :-) ), zoek maar een zeer recent onderzoek van Michael J. Glade "A 21st century evaluation of the safety of oral vitamin D", waarin hij pleit voor een dagelijkse inname van 10.000 IU aan vit D. Zoals je ziet, meningen verschillen.
met supplementen kan het zeker wel, met natuurlijk evita`s en mineralen via gezond eten pakt je lichaam wat je nodig hebt de rest plas je grotendeels weer uit.
Alles wat een pilletje of poedertje is gefabriceerd met extra toevoegingen die met overmatig gebruik problemen met nieren lever enz kan veroorzaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het boek Censuur eens... Je zal versteld staan hoeveel vitaminen en mineralen wij dagelijks tekort binnen krijgen! Ook als je geïnteresseerd bent over de farmaceutische industrie en de overheden die samen spannen. Doel; geld verdienen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
De zoveelste complottheorie. Het begint saai te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er veel voor en tegens in de wetenschap. Echter blijft Censuur een boeiend boek, lees eerst en trek je eigen conclusie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vitamine C in hogere dosis dat nierstenen zou geven is nooit in een wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Als je aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid houdt kun je nooit maar dan ook nooit een vitamine vergiftiging oplopen, simpel weg omdat de ADH aan de extreem lage kant is. Wel dien je het best alle vitamines en mineralen in de juiste hoeveelheid in te nemen, zoals een goede multi. Nooit zomaar één vitamine of één mineraal in hogere dosis in nemen, dit kan tot tekorten van andere vitamine leiden. Met uitzondering van vitamine C
Met een laaggedoseerd vitamine- en mineralentabletje loop je eigenlijk geen kans op gezondheidsrisico's. Ik denk zelfs dat de kans op tekorten dermate groot is dat het verstandig is om zo'n multi wel te nemen. Bij hoge doseringen, zoals gebruikelijk in de orthomoleculaire gezondheidsleer, loop je grotere risico's op gezondheidsschade. Begin daar niet aan zonder dat je precies weet wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, en orthomoleculaire dosis dien je natuurlijk onder supervisie van een huisarts of natuurarts te gebruiken. Meestal om een tekort weer aan te vullen om daarna weer normale dosis te gebruiken. Verder weer een prima antwoord +1
Je kan zelfs dood gaan van een teveel aan vitamines. Denk maar aan het bekende verhaal van de zuidpoolreizigers die in nood kwamen en de lever van hun hond opaten. Met een acute vitaminevergiftiging en de dood tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het slikken van voldoende vitamines is goed tegen misdadig gedrag.

Hoeveel dat dan is, laat ik onbeantwoord. Waarschijnlijk is zo'n bruistabletje niet slecht.