Wat zijn de verschillen tussen Chlorella, Spirulina & Brocolli qua eigenschappen en stoffen?

Ik ben inmiddels te weten gekomen dat Chlorella het meeste chlorofylgehalte en RNA (Ribo-Nucleïne-Factor) bevat dan dan alle plantaardige producten? Dus ook meer als Spirulina & Brocolli.

Maar is er dan nog een reden om Broccoli uit ons dieet weg te schrappen als alles wat in Broccoli zit toch Chlorella voorkomt?

Of zijn er andere stoffen die wel in Broccoli aanwezig zijn maar niet in Chlorella of Spirulina?

Dit wil ik voornamelijk te weten komen...

Weet iemand dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ten eerste biedt broccoli de dingen die 'echt' voedsel bieden, die hoogstens in mini-hoeveelheden in supplementen zitten (ik ga ervan uit dat je van die chlorella/spirulina-pilletjes bedoelt?): water, eiwit, koolhydraten en vezels. We eten groente niet alleen vanwege de vitaminen en mineralen ed., maar natuurlijk óók voor energie en vezels. Wel zou je die natuurlijk uit de rest van je voeding kunnen halen, het is niet zo dat het per se ook uit broccoli moet. Eiwit en koolhydraten kan je wel uit spirulina-supplementen/poeder halen, maar dan moet je er wel behoorlijk veel van eten, om aan een fatsoenlijke hoeveelheid te komen. Daarnaast zijn er duizenden verschillende phytochemicalieën die voorkomen in oa. groente en allerlei verschillende beschermende eigenschappen hebben, en de kans dat spirulina of chlorella precies dezelfde bevatten als broccoli is klein. Broccoli bevat allerlei phytochemicalieën die tegen kanker zouden beschermen, ik ben nog aan het zoeken of chlorella en spirulina diezelfde phytochemicalieën bevatten. En het gaat natuurlijk niet alleen om de positieve eigenschappen, maar ook om de negatieve eigenschappen. Spirulina bevat mogelijk B12-analogen, stoffen die de opname van B12 tegen kunnen werken. Bij Chlorella lijkt dat veel minder het geval te zijn, maar daar is nog geen zekerheid over. Toegevoegd na 21 minuten: Nog een praktisch aspect: Ik weet dat dat niet jouw vraag is, maar voor de andere mensen die meelezen ;) Chlorella bevat per gewicht het meeste chlorofyl, maar is dat ook per eetbare portie zo? Weet jij toevallig de hoeveelheid chlorofyl in broccoli? Ik kan geen duidelijke informatie vinden. Het beste dat ik kan vinden is dit: Gram chlorofyl per 100 gram droog gewicht: Chlorella 1.5-4.0 Broccoli 0.8-1.2 De vraag is of dat 'droog gewicht' ook van toepassing is op broccoli, en wat dat dan zou betekenen, ik ga ervan uit dat het betrekking heeft op de chlorella en andere poeders). Ervan uitgaande dat dit zou kloppen: Met 200 gram broccoli, wat een heel normale portie is, kom je uit op 1.6-2.4 gram chlorofyl. Daarvoor zou je 40-160 gram chlorella moeten nemen. Bij de chlorellawinkels die ik even bekeken heb, hadden ze het over een paar gram per dag. 40 gram of zelfs 160 gram is dan wel echt heel erg veel, dat komt je zo je neus uit. En 200 gram broccoli kost 30 cent, terwijl chlorella bijv. 18 euro per 100 gram kost (het verschilt per merk/winkel natuurlijk), en dan uitkomt op bijv. 7-19 euro.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100