Voor het koosjer slachten weet ik het niet, maar volgens de theorie moet een dier goed behandeld worden, voordat het geslacht wordt. Het moet een goed leven hebben gehad, dus bio-industriekipjes die vervolgens wel ritueel geslacht worden zijn feitelijk niet halaal. Dat is de theorie, de praktijk zal wellicht afwijken, maar dat weet ik niet zeker.

In de H. Qur'aan staat dat God voor iedere ziekte ook een geneesmiddel heeft gegeven. Dat betekent dat het niet-gebruiken van geneesmiddelen ondankbaar is tegenover God. Dit geldt in ieder geval voor mensen, maar zeer waarschijnlijk geldt het ook voor dieren. Waarom zou je een dier een geneesmiddel of een voorzorgsmaatregel ontzeggen als God de mogelijkheden heeft gegeven?

Overdaad schaadt, dus ook in het geval van antibiotica. Zolang er verstandig wordt omgegaan met antibiotica en het geen andere problemen oplevert, lijkt mij dat er islamitisch gezien niets tegen antibiotica in te brengen is.

Ik denk dus dat dieren die met antibiotica zijn behandeld halaal geslacht kunnen worden. Nogmaals, koosjer weet ik niet.