Kun je aardappelen die aan het uitlopen zijn, worteltjes krijgen nog consumeren? zie uitleg...

worteltjes eraf halen en gewoon koken?
of beter in de grond stoppen of weggooien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Heb vandaag hierdoor nog een zak weggegooid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje platje.
ben benieuwd wat solanine nog meer doet dan giftig zijn, zie in de reacties onder Wiggy

Het beste antwoord

in de uitlopers zit een giftige stof "solanine" deze stof zit ook in de aardappelen die groen geworden zijn, deze zou ik dus niet meer opeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Solanine zit in elke aardappel, daarom mag je de plant ook niet eten en is de rauwe aardappel ook niet goed om te eten. De solanine verdwijnt in het kookwater, dus daarom is het aan te raden ook het kookwater niet te gebruiken, maar weg te gieten. Om er een vergiftiging van op te lopen, moet je de groene soorten eten, maar deze worden niet voor consumptie aangeboden en verdwijnen in de papierindustrie, medicijnen of kleding. Dit zijn aardappels die tijdens de groei teveel licht op de wortels of knol hebben gehad, dat zijn dus de groene aardappels.
Af en toe zit er wel eens een groene tussen, deze moet je dus niet eten, want van 25 mg, krijg je al last van diarree,misselijkheid en kan je bewusteloos raken.
Krijg je 400 mg. binnen, dan kan het zelfs dodelijk zijn.
Het zit dus niet specifiek in de uitlopers!
http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157314/biologie/item/2429123/aardappelen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je arrdappels thuis kunnen ook groen worden als ze veel licht krijgen
en in de uitlopers zit er ook meer solanine
ik heb het opgezocht voor je
http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vegroenaardappelen.htm
daarkomt deze zin in voor
Groene aardappelen giftig
Wanneer aardappelen aan licht worden blootgesteld worden ze groen en neemt het giftige solanine gehalte toe. Solanine is een alkaloïde dat van nature voorkomt in aardappelen, met name in de schil van onrijpe aardappelen, maar het zit ook in de uitlopers van wat oudere aardappelen
amc
12 jaar geleden
Ja, maar de uitlopers eet je niet op, die snijd je eruit. Ik denk trouwens dat niemand zijn aardappels in de zon heeft liggen maar meestal in een donkere kast/kelder/ bak met deksel. Bij mij liggen ze in de kelder in een aardappelbak met deksel en ik denk dat dit bij de meesten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amc: Aardappelen zijn eetbaar zolang er minder dan 10 milligram solanine per 100 gram aardappels in zit. In één groene aardappel zit lang geen 25mg. En om aan 400mg te komen, moet je flink wat aardappels eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze moeten echt niet in de zon liggen om groen te worden hoor
er zijn meer mensen dan je denkt die hun aardappelen verkeerd bewaren
en natuurlijk eet je die lopers niet op
ik wou eigenlijk alleen maar zeggen dat daar solanine in zit en dat je groene aardappels best niet meer opeet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
interessant, die solaine discussie.
is solaine ook mediciaal inzetbaar?
ik hoorde van mensen die rauwe aardappelen eten en van kanker genazen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, solanine wordt ook medicinaal gebruikt. Dan aten die mensen de aardappelen zeker met schil en al? Daar zit nl. de meeste solanine, net onder de huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ivm het solanine gebeuren

Andere antwoorden (5)

Ik eet ze nog gewoon op hoor. Soms eet ik vaak pasta of rijst en vooral met warm weer, lopen mijn aardappels dan uit. Zolang ze nog stevig aanvoelen, niet verschrompeld zijn en geen groene plekken hebben, snijd ik de worteltjes en pitten eruit en eet ze gewoon op.
We leven nog steeds en dat al jaren! :P
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, als je schilt merk je vanzelf wat je weg moet snijden, ik eet zo ook hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij eten ze ook gewoon. Niks mis mee.
De uitlopers er af halen en gewoon koken. Maar bij het schillen wel goed diep pitten.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
inderdaad. aardappels doe ontspruiten kun je nog gewoon eten. eerst wel goed schillen en wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de uitlopers er ruim afhalen en de aardappels nog opeten.
Je kunt ze inderdaad ook planten, waarschijnlijk kun je dan over een paar maanden zelfgekweekte krieltjes eten ;-) (Lekker!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet ze ook nog wel op, maar omdat de smaak dan toch wel wat achteruit is gegaan, niet meer als gekookte aardappelen. Ik kook ze even voor en snij ze dan in plakjes om te bakken. Of ik verwerk ze in stamppot.