wat dronk de mens voor dat het vuur is uitgevonden?

voor dat het vuur is ontstaan kon men water nog niet koken om bacteriën uit het water te krijgen maar wat dronk men dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuur is niet uitgevonden. Dit bestond al voordat de mensen het toepastte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die tijd was water nog heel schoon hoor! Schoner dan ons leidingwater nu is, en dat is al niet gevaarlijk voor de gezondheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bliksem sloeg in een boom, die brandde. Is het waarnemelijke een uitvinding of een ontdekking? Je bent er niet bij geweest. Wat maakt dat dan zo echt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vuur zien branden is een ontdekking. Zelf vuur maken met een paar keien of een boog, dat is een uitvinding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, pas in 1883 dankzij Koch werden mensen zich bewust dat hygiëne een invloed had op gezondheid omdat er zoiets bleek te bestaan als microben. Dus voor die tijd kookte men het water evenmin om ziekten te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men wist voor 1883 wel dat je ziek kon worden van water. Men dronk toen bijv. meer bier en wijn, omdat dat niet zo snel bedierf. Men wist dan wel niet HOE het precies zat, maar wel DAT het zo was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fracastero van Verona formuleerde de hypothese van micro-organismen als ziekteverwekker al in 1546, maar het was pas dankzij onderzoek van Koch dat men in 1883 algemeen ook aanvaardde dat dit zo was.
capthavoc
12 jaar geleden
je hoeft alleen maar even te kijken naar een documentaire over een of andere inheemse stam die nog niet erg met de westerse levenstijl te maken heeft
de manier is nauwelijks veranderd lijkt mij

Het beste antwoord

Water en vocht uit vruchten!

In die tijd was de mens bestand tegen de bacterien in het water, er was namelijk nog geen milieuvervuiling.

Net als de wilde dieren nu, dronk de mens toen ook uit de tap van moeder natuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Water, alleen was het dan niet schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was jij erbij dat je kan zeggen dat het niet schoon is?
Als je nu ergens de wilde natuur in gaat (probeer Nieuw Zeeland eens) dan zijn er genoeg beken waar je zo water uit kan drinken! Door natuurlijke mineralen die er in zijn opgelost is dit water soms zelfs gezonder dan het water dat we in Nederland uit de kraan laten komen.
Zeker als je vlak bij de bron van het beekje zit is het water kraakhelder, super verfrissend en gewoon schoon.
Water met bacterien uit bron of stroom.
Zelfs toen er vuur was, werd de link nog niet gelegd met ziektes en vervuild water.
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er was ook schoon water uit bronnen.
toen dronk met inderdaad water uit natuur en kreeg ook een deel van water binnen via bessen en dergelijke

de mens was er hoogst waarschijnlijk een stuk beter tegen de bacteriën en ziektes bestand in het water dan wij nu zijn.

Echter wordt vuur wel gezien als een van de belangrijkste redenen voor de versnelde evolutie van de mens. Niet alleen hadden ze opeens minder te maken met alle ziektes in het water en voedsel (rauw vlees--> gebakken vlees) ook is gekookt vlees veel makkelijker verteren.
(stukje extra info voor de geïnteresseerde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koelhelder water, aangezien er nog geen milieuverontreiniging was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon water, uit beekjes die uit de bergen komen. die zijn meestal redelijk schoon. en mischien ook wel melk. maar volgens mij is vuur al heel snel uitgevonden. alleen moesten ze er toen wat meer moeite voor doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melk pas sinds men vee is gaan houden en dat is nog niet zo lang. Het gebruik van vuur is vele malen ouder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, wat dacht je van borstvoeding ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen konden oorspronkelijk maar tot een jaar of 4 lactase (belangrijk bestanddeel van melk) verteren. Daarna werd het gen dat de lactasevertering mogelijk maakte, uitgeschakeld en kon men melk niet langer verteren (je raakte er dus van aan de schijt). Bij de meeste bevolkingsgroepen in de wereld is dat nog steeds zo. Bij Europeanen en enkele Afrikaanse stammen echter, is dat veranderd. *Sinds men vee is gaan houden* zijn die mensen de melk gaan consumeren en zijn die bevolkingsgroepen geëvolueerd, zodat zij nu wel in staat zijn lactase te verteren. Dat is dus pas sinds men vee is gaan houden. Daarvoor kon men melk NIET gebruiken als voeding.
Het water dat uit beken en rivieren kwam was nog niet verontreinigd en dus goed te drinken. Toen de mensen vee gingen houden, zullen ze ook wel melk gedronken hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een interessante aanvulling op andere antwoorden: Er was ook een tijd (in de Middeleeuwen) dat bier gezonder was dan water. Zie dit stukje van wikipedia:

Voor het gewone volk was bier in de middeleeuwen de gebruikelijke drank. Het was veiliger dan water, omdat het water in de steden vaak vervuild was, terwijl bier bij de bereiding gekookt en gefilterd werd. Bovendien was bier voedzaam: het bevatte graan en de gist was rijk aan vitamine B en andere nodige stoffen. De bierconsumptie was in de middeleeuwen dan ook zeer hoog: in de Lage Landen dronk men zo'n 300 liter bier per jaar. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het bier vrij weinig alcohol bevatte.[