Hoe gebruik je de droge curry powder van de Lidl?

Ik heb bij de Lidl verschillende potjes curry powder gekocht. Madras, Korma etc. Ik kan echter nergens vinden hoe en hoeveel ik die moet gebruiken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
5.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Waar je ze koop maak niet uit hoe je ze gebruik ja dat is aan je zelf. Hoeveel wil je waarin gooien. Kopen van curry is vreemd als je niet weet wat je er mee moet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Google gewoon eens recepten met currypoeder, dan krijg je een hele lijst aan mogelijkheden, dit is er 1 van:
http://www.smulweb.nl/recepten/currypoeder

Antwoorden (1)

Kerrie is een specerij die wordt samengesteld uit meerdere specerijen. Er is geen bestaand of authentiek recept voor, dus zijn er heel veel soorten kerriepoeders. Elke keuken heeft een eigen voorkeur en maakt een eigen soort mengsel wat bij hen past.
Het is dus een eigen keuze hoeveel je toevoegt en in warme landen zijn de kerries meestal veel pittiger dan wat wij gewend zijn en hier op de markt brengen.

Je kunt er echter van uitgaan dat een kerrriepoeder die roder gekleurd is, ook heter smaakt. Hieraan zijn namelijk meer (gedroogde)chilipepers of cayenne toegevoegd.
De pittigste soorten zijn aangegeven met de naam 'Vindaloo'of 'phall'....deze zijn erg heet en die gebruik je spaarzaam als je daar niet van houdt.
De gele soorten zoals 'mild','madras', 'djawa','korma' enz. zijn meestal milder als er niet extra 'hot' bij wordt aangegeven.

Kerriepoeder geeft de meeste smaak als het even in de olie wordt meeverwarmd samen met uitjes bijv. Het heeft ook snel een specifieke smaak en geur, die niet overal bij past. Omdat je mij onbekend lijkt te zijn met kerriesoorten, misschien begin je net met koken, zou Ik zeggen, pas het eerst toe in een recept waar het in hoort zoals in een curryschotel. Neem een gele soort die geurig ruikt en neem de hoeveelheid die in het recept staat aangegeven. Proef het en is het je toch te pittig, voeg nog wat kokosmelk of room toe. Vind je het te flauw, doe er dan nog wat kerrie bij.

Indien je de smaak van de kerrie eenmaal kent, voel je vanzelf wel aan waar en hoeveel je ervan lekker vindt...begin dus met mate.
amc