Shin of beef" in een stoofpot, maar ook als ... groot stuk "tender" vlees ... ~ waar vraag ik de slager naar?

In een tv programma [ "Eat well for less" BBC met o.a. Gregg Wallace / Masterchef ] werd 'shin of beef' als prima vervanging gezien van de dure stukken vlees [ossenhaas, entrecote, rib-eye steak] veel redelijker optie qua prijs en even mals.

Shin of beef"/rundvlees in een stoofpot, maar ook als groot stuk "mals" vlees, vergelijkbaar met entrecôte . Mijn vraag betreft de vorm van het stuk vlees en dus de plaats/herkomst op het lichaam van de koe, met bron graag/foto .

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/beer_braised_shin_of_12682

http://www.sbs.com.au/food/recipes/beef-shin-stewed-carrots

Toegevoegd na 3 dagen:
Hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
9.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
shin = scheenbeen lijkt mij weinig vlees aan te zitten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je "shin of beef" laat vertalen krijg je "schenkelvlees" .
In Nederland maken we soep van schenkel. Vraag om soepvlees en je krijgt klein gesneden schenkel, maar ook een gezaagde plak kun je kiezen, daar zit nog bot en merg in, dus meer smaak [ en meer vet ook, maar dat kun je "afschuimen" als de soep klaar is ]. http://www.interglot.nl/woordenboek/en/nl/vertaal/shin%20of%20beef

Het beste antwoord

Het is 'schenkelvlees' en wordt gesneden uit de achterschenkel van een rund. Het is echt alleen om te stoven, want er zit veel bindweefsel in en heeft een lange bereidingstijd nodig. De slager heeft ze meestal in schijven gezaagd.
De bekende 'ossobucco' wordt er meestal van gemaakt.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://limousin-oost.nl/rundvlees-van-superieure-kwaliteit/

Hier is de afbeelding waar het deel zit.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, @amc . Je schrijft : "wordt gesneden uit de ACHTERschenkel van een rund." Waarom specifiek niet de schenkel uit de voorpoten? Wat is het verschil? Hoe kan het dan dat in het BBC-programma "Eat well for less" getoond werd dat het [ook] als een entrecôte gebakken en gegeten werd? Tevens werd benadrukt dat het bijzonder mals was [ verbazing bij Gregg Wallace, voor wie dit kennelijk ook nieuws was ] . Het werd ter plekke bereid en geproefd... en bevestigd! [ Ik heb geprobeerd het programma terug te kijken, maar begreep dat het alleen in de UK te bekijken was. ]

Je zegt dat daar "ossobucco" van gemaakt wordt, zou dat ook kunnen bij "boeuf Bourgignon"? Trouwens ik was van plan om er een lekkere Irish stew van te maken, maar dan met "shin of beef" dus. [ Ja, ik weet 't daar hoort lamsvlees in, maar dat heb ik nu niet. ] Talloze recepten te vinden, zowel van de een als van het andere en ach een lekkere stoofpot heb ik vaker gemaakt :-))
amc
8 jaar geleden
Het maakt voor boeuf Bourgignon of een ander soort ragôut niets uit of je voor- of achterschenkel neemt want de smaak is hetzelfde. Ook de structuur verschilt niet...het zijn korte, grove vezels en er zit in beide delen uiteraard een stuk bot met merg.
Om het verschil te bekijken zie; http://passie.horeca.nl/fav/De%20soorten%20vlees%20Kalf.pdf Scroll door tot 5 en je ziet hoe de voorschenkel er uitgesneden uitziet, scroll verder tot 9 c en je ziet de achterschenkel. De achterschenkel wordt meestal genomen omdat je er mooie schijven van kunt krijgen waar meer vlees aan zit. (ossobucco). Je kunt er uiteraard een goede boeuf Bourgignon van maken, zowel van de voor-en achterschenkel. Schoonmaken, bot eruit en het vlees in stukjes snijden. Van het bot kan je overigens ook een heerijke bouillon van trekken! Het is heerlijk comfort-food en je hebt er eigenlijk geen omkijken naar als je het in de oven laat garen op een graad of 180. Ikzelf neem vaak een braadslee waarin ik wat olijfolie doe waarin ik dan uien, wortel, selderie en teentjes knoflook , takjes rozemarijn, laurierblad en als ik het in huis heb, gedroogde porcini, enkele minuten laat zachtworden en licht kleuren. Erg lekker is het om er wat kaneel bij te doen, maar dat is een keus natuurlijk. Het vlees bebloem ik dan en doe het erbij. Even alles husselen.....tomaten erbij en zout/peper en aan de kook brengen. Dat doe ik dus op het vuur en de oven staat voor te verwarmen. Zachtjes aan de kook brengen en afdekken met een dubbele laag alufolie. Dit kan natuurlijk ook in een grote ovenvaste braadpan. Die dek je ook af met alufolie, maar zet er dan de deksel ook nog op. Zo gaat er vrijwel niets verloren aan vocht en aroma.
Dan zeker een uur of drie zo laten garen..heerlijk!
Wat eten we weer lekker hè Jodokus? Ik hou dervan! ;-)
amc
8 jaar geleden
Oeps vergeten; Nadat alles aan de kook gebracht is en afgedekt, gaat het uiteraard in de oven, maar ik neem aan dat je dit wel begrepen hebt. (^-^).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Haha, ja hoor, geen punt, maar nog leuker ... ik heb momenteel helemaal geen oven :-)) Ik doe dus alles op 't gasfornuis, op zich ook niet erg, ben 't gewend tenslotte. Heb nu de plakken schenkel in een braadpan aangebraden en vervolgens gestoofd. Alleen maar wat peper/zout/basilicum gebruikt en vervolgens in kleine stukjes toegevoegd aan een pan hutspot. Het was lekker!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sabine5 : "Baklap" Precies en dat is nu net "the point" ... prijzig ... ;-))

Andere antwoorden (1)

Een stuk vlees met goede eigenschappen voor dergelijke stoofpotten is de sukadelap, ook een deel van het rund dat langdurige bereiding vraagt: sudderen en nog eens sudderen, maar dan wordt het ook wel super lekker.
Ook klapstuk (van het borstvlees van een koe of stier) is geschikt.

Overigens kun je dit soort gerechten ook uitstekend met het bovendeel van de varkenspoot maken; pas als het gereed is haal je het bot eruit , wat zeer gemakkelijk gaat na een lange bereidingstijd.

de bron leidt je naar een leuk filmpje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas is de sucadelap tegenwoordig ook een van de duurdere stukken vlees geworden. Maar dat was ook mijn eerste ingeving ja. Gewone runderlappen en runderschenkel zijn echter uitstekend in alle mogelijke stoofschotels, en erg smaakvol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeut Ik vraag naar "Shin of Beef" . Je geeft een idee m.n. over borstlap [ klapstuk ], heel vriendelijk van je, maar je gaat totaal niet in op mijn vraag . Geen min van mij, maar zeker ook geen +