Wat kun je met bakgember doen?

Zat een pot van in het kerstpakket.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13.6K

Het beste antwoord

Hak de bakgember nog wat fijner en meng deze door verse roomkaas,heerlijk op een toastje of een sneetje knapperig stokbrood.
Ook lekker door het cakebeslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Bakgember is heerlijk in een nasimaaltijd, even meebakken met het ei en de prei. Ook lekker om in koekjes te verwerken, erdoor of erbovenop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gehaktballen met bakgember.

Ingrediënten:
600 gram rundergehakt
3 el olijfolie
1 grote ui gesnipperd
2 teentjes knoflook gesnipperd
3 el bak gember
1 tl korianderpoeder
1 el ketjap
zout en peper
1 ei losgeklopt
3-4 el beschuit of paneermeel
2 el gembersiroop

Bereiding:
Een el olie in pan verwarmen en de ui met knoflook, gember en korianderpoeder op zacht vuur licht bruin fruiten. Gehakt in een kom doen en goed mengen met de inhoud van de pan en de ketjap, zout, peper, ei en paneermeel en laat een half uur opstijven in koelkast. Daarna 8 ballen maken van het gehakt en in pan met de rest van de olie rondom bruin bakken. Giet nu de gembersiroop en een beetje water erbij en laat de ballen stroperig bruin worden.

Lekker met witte kool of paksoi.

Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf sinaasappel-gember jam mee maken! heerlijk, scheutje grand marnier op het laatst erbij en je hebt hele luxe jam. tip: bij de Xenos kun je leuke jampotjes kopen, leuk om als kado te geven. zie de volgende link:

http://www.culinair.net/index.php?action=item&m=y&table=recipes&form_name=titel&id=4449
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door de oliebollen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Flensje met gerookte kip en chinese kool
Gehaktspiesen met pikante saus
Gemarineerde Paling
Gemarineerde varkenshaas met tagliatelle
Groentekerrie
Groentekoteletten in kerriesaus
Kaasschijf met gember
Ketjaprijst met noten
Kilaw
Kip Kerrie uit India
Kokos-gehaktballetjes met kerrierijst
Krokant gebakken rundvlees in tomaat-chilisaus
Massala aardappels met okra
Murgh Mussalam
Pakora
Rijst met kip
Roergebakken kalkoenfilet met groente en rijst
Rundvlees met mandarijnsaus
Samoosa
Tangkar
Tjai tsjow fan I
Varkensvlees met tauge en prei
Vlees Samoosa
Warme beschuitbol met champignons
Yoghurt kip"

Daar ben je wel even zoet mee hoop ik? :)
Alle recepten kun je vinden bij de bron, bij het kopje "bakgember".
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker in gemberjus: in kleine stukjes snijden of door de knoflookpers persen, toevoegen aan braadvocht met een uitje en tomatenpuree.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker bijgerechtje:

Wortelen met gember

750 g winterwortel, in stukjes
2 el olijfolie (met chilipeper)
2 el bakgember, fijngehakt
gemalen koriander (ketoembar)

1. Kook de stukjes wortel in water met zout in ca. 12 min. gaar. Giet de groente goed af.

2. Stamp met de pureestamper de winterwortel tot een heel grove puree. Meng de olie, de fijngehakte gember en naar smaak ketoembar, zout en peper door de puree.

Lekker bij varkensvlees en gehaktballen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak roomboterkoekjes en roer door het beslag stukjes gember. Je kan het ook in stukjes gesneden aan een 'oosters' varkesnvleesgerecht toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook zo opeten (extra fijn als je een zere keel of een verstopte neus hebt).
Ik gooi ook weleens kleine stukjes in m'n thee.
De tips over koekjes en het meebakken in kruidige gerechten zijn al gegeven ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het vaak in mijn toetjes bij yoghurt en (ongezoete) muesli
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er een smakelijke kruidkoek mee maken. Deze is bijvoorbeeld erg lekker.

- 250 gr zelfrijzend bakmeel
- 200 gr donkerbruine basterdsuiker
- 100 gram roomboter
- 1,5 dl karnemelk
- 50 gram gehakte hazelnoten en/of walnoten
- 100 gram bakgember
- 4 theelepels koekkruiden (of kaneel, kruidnagel, nootmuskaat en kardemom)
- sinaasappelschil geraspt
- zout

Ik vind het altijd makkelijk om de boter te smelten. Daarna roer ik daar de andere ingredienten door. 60-75 minuten in een oven op lage stand (ik doe 160 graden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heerlijke roerbakschotel van maken;

Laat 1-2 pakken Bistrogroenten ontdooien.
Snijd kalkoenfilet in reepjes.
Maak een marinade van; ketjap, kerrie, sambal, een beetje klein gehakte stukjes bakgember en peper.
Schep het kalkoenvlees erdoor en laat 10. min. marineren.
Kook dan rijst.
Snijd 2 bosuitjes in ringetjes, gember in stukjes en roer in een kommetje wat maizena met sherry los.
Laat een wok of hapjespan heet worden, olie erin en heet laten worden.
Kalkoenreepjes met marinadevocht, ca. 2min. roerbakken op matig vuur.
Knoflook erboven uitpersen en ½ min. mee bakken.
Doe er nu de Bistrogroenten bij en laat zo'n 3 min. meebakken.
Verkruimel 1 bouillontablet erboven, voeg de bosuitjes,
gemberstukjes, maizenamengsel en 1 dl.water toe.
Al omscheppend iets laten binden.
Serveren met de rijst en bijv. Atjar Tjampoer of een frisse komkommersalade.
amc
13 jaar geleden
Door het oliebollendeeg!!