Waarom zit er een gat in een bagel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit ook een gat in een donut!
Waarom zou er een reden voor moeten zijn?
Wat er al niet in je opkomt als je niet kan slapen hè?(^_^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm waar ik ben is het nu 19:13 dus dan slaap ik niet. En we waren bagels aan het eten en toen vroeg mijn broer het. En je mag hier toch vragen stellen ofniet dan?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk!!
Was niet onaardig bedoelt hoor.(vandaar ook die smiley erbij,snap je?)^_^
jij zit zeker aan de andere kant van de wereld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O okee. Ja ik zit nu in Amerika.

Het beste antwoord

Een bagel is van oorsprong een koosjer product, een joods product dus.

Het gat heef te maken met de bereiding en het gemak.
Voordat een bagel word gebakken word hij eerst in kokend water gedaan (al dan niet met een smaakje).
Daarna bakken ze hem af. Omdat er een gat in zit is het deeg aan alle kanten evenveel gebakken en krijg je geen deegklomp.

Verder was het makkelijk voor het vervoeren en het tentoonstellen voor het verkopen.
Vaak ging er een touw doorheen en werden ze zo opgehangen of hingen ze aan houten stokken