Gemalen koffie in de diepvries bewaren

Mijn buurvrouw bewaard haar pak koffie in de diepvries. Weet iemand waarom je dit zou doe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaren geleden werkte mijn moeder in de thuiszorg. Een vrouw waar zij werkte en die aan Alzheimer leed, deed dit ook, alleen wist die vrouw niet meer dat ze het had gedaan.

Het beste antwoord

Geur- en smaakstoffen vervliegen en vervallen minder snel wanneer je de koffie koelt.

Dit geldt voor álle geur- en smaakstoffen.

Bij koffie is het de moeite waard, wanneer je zo weinig koffie gebruikt dat je lang doet met een eenmaal geopend pak.

Het is echter de vraag in hoeverre jouw buurvrouw het verschil echt proeft. Het zou best puur het idee kunnen zijn. Daar komt bij dat op deze manier telkens de diepvries even open moet; dat zorgt voor extra energieverbruik, en voor extra ver-ijzing van de diepvries, wat indirect ook weer voor extra energieverbruik zorgt. Of het dat allemaal waar is...?
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gemalen koffie kun je het beste bewaren op een donkere koele plaats. Koelkast is prima, mits je het in een goed afgesloten verpakking doet.

Koffiebonen kunnen prima in de diepvries bewaard worden. Zo blijven de aroma's behouden en blijft de koffie vers.

Ik denk dat ze het dus daarom doet. Maar vacuum verpakte koffie hoef je echt niet in de diepvries te bewaren. Het is een beetje dubbelop.

http://www.idelica.be/koffieweetjes.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad zo dat de bonen de smaak beter behoud in de vriezer dan in een keukenkastje. Zorg er sowieso voor dat de bonen op een droge, koele en donkere plaats bewaard worden. Koop kleine hoeveelheden bonen, zodat de periode tussen drinken en branden niet te lang is. Het ontdooien van bonen moet langzaam gebeuren, haal daarom niet voor elke keer koffie zetten de bonen uit de vriezer.