Zelfgemaakte mispelwijn bevat enkele witte vlokken

Vorige week mijn zelfgemaakte mispelwijn gezeefd.
Wilde deze vandaag gaan bottelen maar ik zie enkele witte vlokjes zweven. Wat kan dit zijn en wat is eraan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.2K

Antwoorden (1)

Dat ziet er dan gelijk onsmakelijk uit. Maar daar kun je iets aan doen. Heb het even voor je opgezocht en hoe dat je er iets aan hebt. je hebt er immers al zoveel werk aan gehad om het te bereiden. Succes!

******

Na welke bewerking ook, in de wijn zweven deeltjes en die zijn voor de meeste consumenten niet gewenst. Het reinigen van een wijn is ook gewenst aangezien bacteriën en gisten en schimmels in de wijn voor ziekte en bederf kunnen zorgen. Ook de normale gisting zou weer op gang kunnen komen

Wie erg schoen werkt en een authentiek karakter aan de wijn wil geven, kan besluiten een ongefilterde wijn te maken

Een anekdote uit Beaune leert dat men ooit de vaten bij flinke kou buiten plaatste, waardoor een deel van de vloeistof in het vat bevroor. Het oversteken van de vloeibare fase leverde een schone wijn op, en geconcentreerder dan onbevroren.

Methoden om een wijn te reinigen zijn:

Bezinken en overhevelen
Laat men een vat wijn rusten, dan zullen de deeltjes naar beneden zakken naar de bodem. Door de wijn over te hevelen verkrijgt men een heldere wijn en een droesem. FR: soutirage

Klaren met eiwit
Traditionele methode welke tegenwoordig steeds minder wordt toegepast. Er kan gebruik worden gemaakt van ei-eiwit, gelatine (sinds BSE-crisis in 2001? verboden), of een blaas. De eiwitten binden de zwevende deeltjes elektrisch aan zich en zo worden de vlokken steeds groter, welke gemakkelijk naar beneden zakken
Zie ook: klaringsmiddelen

Filtreren/Filteren
De meest toegepaste methode om een wijn te reinigen wordt tegenwoordig met een modern filter uitgevoerd. Het filter is uitgerust met een pomp, waarmee de wijn door een aantal platen, voorzien van filterdoek, wordt gepompt. Ook gisten en bacteriën worden hiermee verwijderd. Als nadeel wordt genoemd dat ook grote moleculen die een bijdrage hebben aan de smaak zullen worden verwijderd. Ook zou de kleur minder kunnen worden.

Ongefilterd
Ongefilterde wijn worden gevuld uit een vat dat al een tijdje aan het bezinken is. Niet in alle flessen zal dus depot aanwezig zijn.

Separator
Een centrifuge waarbij een lichte fracte van een zwaardere wordt gescheiden

http://info.wijn.org/Wijn/DigiFolderDXS.nsf/htmlViewDocuments/2D568B3D0B3688C8C125702A007F5163