Hoe worden die miljoenen kroppen andijvie na de oogst goed gehouden?

Aardappels en andere produkten worden lang goed gehouden maar hoe gaat het met andijvie.Ik zie geen potten of blikken verse andijvie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

na de oogst word andijvie gespoeld en vervolgens door een vacuumkoeling snel afgekoeld tot ca 4 graden,vervolgens word deze al dan niet gesneden en verpakt verhandelt waarna hij bij de groentehandel of supermarkt in het versvak word aangeboden.
Een klein deel word verwerkt bij grotere bedrijven tot kant en klaar maaltijden, maar het overgrote deel vers verhandelt.dezelfde procedure word ook gevolgd voor andere bladgewassen zoals sla ,ijsbergsla,paksoi. dergelijke produkten worden niet in blik of als diepvriesgrpente verkocht omdat deze jaarrond vers opde markt worden aangeboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De andijvie wordt als ze goed is gelijk geoogst,en gaat naar de groente veiling,waar deze verkocht wordt aan de grossiers die het op hun beurt weer leveren aan de supermarkten en winkels.
ook de conserven fabrieken verwerken deze tot potgroente of diepvries produkten.
verse andijvie is maar beperkt houdbaar ,mits gekoeld een kleine week in de koeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen niet lang goed gehouden worden. Het is zaak om ze zo snel mogelijk bij de consument op tafel te krijgen! Waarschijnlijk wordt er ook veel andijvie doorgedraaid,of als veevoer verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de groenten in pot, blik of diepvries te doen. En het heeft als voordeel dat er geen groentenafval is: en de groenten niet meer slinkt: 200 gram is 200 gram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten 1e zullen ze niet allemaal tegelijkertijd geoogst worden bij diegene die ze verbouwen.Dan naar de veiling - groothandel - winkelier - consument.Elk onderdeel heeft weer z'n netwerk, daarmee denk ik word bedoeld z'n afzet gebied.De verwerkende industrie.Bijvoorbeeld invriezen(houdbaar langer dan vers) of verwerken in Potten(houdbaarder denk ik als invriezen).Exporteren zal er misschien ook wel een gedeelte zijn en gosh misschien komen we wel te kort in Nederland.