zit er in brood echt (mensen) haar?

is het waar dat er mensen haar in brood zit? ik heb wel even gegoogled maar het lijkt me toch erg onwaarschijnlijk!!!
weten jullie een betrouwbare site die dit echt kan bevestigen of juist kan ontkrachten?

Toegevoegd na 11 minuten:
ik weet dat het maf is, maar het werd mij eens verteld en als ik op het net kijk vind ik toch wel wat dingen, ik hoop juist dat het niet waar is hoor :O

http://www.brood.net/default.asp?pid=faq&id=790&catid=43&vraagid=165

http://www.niburu.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=753:ingredient-in-brood-wordt-verkregen-uit-menselijk-haar&catid=17:gezondheid&Itemid=30

maar het kan idd goed dat het alsnog ene broodje aap verhaal is!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In sommige broden zit broodverbeteraar. Dat kan van varkenshaar gemaakt zijn, maar niet van mensenhaar.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bekend onder nummer E920

Toegevoegd na 21 minuten:
Het gaat daarbij uiteraard om een stofje dat uit het haar gewonnen wordt, niet om hele of fijngemalen haren.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site staat dat het zelfs uit mensenhaar wordt verkregen:
http://www.goedgeweten.be/ingredienten/e920/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me dat varkenshaar in veel ruimere mate beschikbaar is dan mensenhaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik vraag me ook wel af hoe ze dan aan dat mensenhaar komen.. Zwarte kappersmarkt??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezelfde website als jij noemt zegt op een andere bladzijde dat het ook uit mensenhaar kan komen: http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fi45.htm
Food-info bevat echter wel allerlei fouten en is volgens mij niet erg up-to-date, en aangezien volgens de website van de EU (zie mijn antwoord) het niet toegestaan is dat mensenhaar ervoor gebruikt wordt, ga ik er toch vanuit dat het niet mag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
_Kan_, het gaat om een dierlijk stofje gelijk aan wat er in mensenhaar zit.
Zo kun je ook bouillon trekken van mensenbotten, de stofjes zijn gelijk - maar dat betekent niet dat dat gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf nu ga ik de ingredienten op de zak van mijn brood lezen...

Andere antwoorden (10)

Hoe kom je daar dan bij?? vergeet niet dat er heel veel broodje aap verhalen bestaan: oftewel zeer vreemde verhalen die vaak uit de duim gezogen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewust zeker niet en per ongeluk kan ook niet. Ik woon naast een broodfabriek en alle mensen die daar werken lopen met haarnetjes op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal niet maar het kan voorkomen dat iemand zijn haar in het brood terrecht komt.

dan heb je dus haar in je brood echter is het niet de bedoeling om brood te bakken met haar erin!!

Toegevoegd na 1 minuut:
De kans dat je dus brood hebt met haar is nihil gewoon te klein maarja het gebeurd wel eens.

echter zal er weinig haar overblijven nadat het brood in de oven is geweest.

dus of je het merkt is een 2e!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, ook niks gevonden op internet.
Zal vast een "broodje aap" verhaal zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als je ze zelf bakt en geen gebruik maakt van een bakkersmuts, dan heb je kans dat er mensenhaar in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk. Kijk maar op de link, daar is een dode muis gevonden in een brood. Per ongeluk erin gevallen in de broodfabriek. Dat is een uitzondering, maar dan zal er zeker weleens een haartje in vallen. De kleinste haartjes en stofjes zweven per slot van rekening door de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de twee linken die je opgeeft ook wel goed lezen het gaat om eiwitten die er in de haren van die beesten zitten. Dus haren in brood nee dat zit er niet in.
12 jaar geleden
Natuurlijk niet het zal wel eens voorkomen maar dat is allemaal per ongeluk of exspress
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel perongeluk gebeuren een haartje in je brood maar express wordt dat niet gedaan hoor 'behalve mensen die je willen pesten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn e-nummers die gemaakt worden van eiwitten, die vaak afkomstig zijn uit haar. Dit zijn E920 en (voormalig?) E921. De namen hiervan zijn L-Cysteïnehydrochloride of –hydrochloride monohydraat, L-cysteïne en L-cystine.

De vraag is of dit haar altijd dierlijk is, of ook menselijk kan zijn.

De officiële website van de EU zegt in een rapport uit 2008 over E920: “. Menselijk haar mag niet gebruikt worden als grondstof voor deze substantie.”
E921 noemt zij niet in dit rapport, dus waarschijnlijk is dit e-nummer niet meer of nog niet toegestaan in de hele EU (wat overigens niet automatisch betekent dat de stof dus niet gebruikt mag worden, vaak moet zo’n stof dan met de gewone naam vermeld worden op de verpakking).

Food-info, een website van de Universiteit van Wageningen zegt over E920 en E921: “Gewonnen uit eiwitten, vooral uit haar (meestal paarden, maar ook koeien, mensen, varkens)”.
Dit doet vermoeden dat het vroeger wel mocht, of officieel niet mag maar in de praktijk wel gebeurt.

Food-info bevat vaak fouten, en is waarschijnlijk niet erg up-to-date. Ik zou er vanuit gaan dat de officiële website van de EU de meest betrouwbare bron is, en dan zou het antwoord dus zijn: nee, het mag niet van menselijk haar zijn.
Wel zou het natuurlijk kunnen dat er nog een ándere stof dan E920 en E921 is die gemaakt kan zijn van mensenhaar, maar het lijkt me waarschijnlijk dat dit de stoffen zijn waar je over gehoord hebt.