Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (2)

Ergosterol (ook wel ergocalciferol) is hetzelfde als vitamine D2. Dat is een vetoplosbare vitamine, die voorkomt in plantaardige voeding en schimmels. Met name in paddestoelen en gist. En verder in kool, sinaasappels, tarwekiemolie, lijnzaadolie en sojamelk.
Vitamine D2 wordt ook uit cholesterol gevormd: van cholesterol wordt plantaardig ergosterol gemaakt en dat kan onder invloed van UV-licht worden omgezet in ergocalciferol.

In arachideolie (gemaakt van pinda's) komt geen vitamine D voor. Ook vond ik op geen enkele vitamine-informatiesite een vermelding over doppinda's. Dus ga ik ervan uit dat er géén ergosterol in zit. Pinda's zijn wel rijk aan mineralen (calcium,magnesium, en zink), de vitamines B en E, en foliumzuur.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Vitamine D is een van de weinige vitamines die het lichaam zelf kan maken. Onder invloed van zonlicht wordt in de huid vitamine D gevormd. Daarnaast is ook vitamine D uit eten nodig. Vitamine D komt voor in 2 vormen: cholecaciferol (vitamine D3) en ergocalciferol (vitamine D2).

Vitamine D3 is de vorm die in de huid gevormd kan worden en van nature in een aantal voedingsmiddelen voorkomt. Het wordt ook het meest gebruikt voor toevoeging aan voedingsmiddelen en in supplementen.

Vitamine D2 wordt geïsoleerd uit bestraalde vetten en werd in het verleden veel toegepast bij verrijking van voedingsmiddelen. Nu is vitamine D2 grotendeels vervangen door (synthetisch) vitamine D3. Beide vormen zijn actief, maar vitamine D3 heeft een sterkere werking dan D2.

Vitamine D zit in vette vis zoals paling, haring, zalm, makreel en bokking. Ook leveren vlees en eieren wat vitamine D, maar aanzienlijk minder. In Nederland wordt ook vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadvetten. Op het etiket staat dan dat vitamine D is toegevoegd.
Ik heb geen informatie gevonden dat pinda.s ergosterol ofwel vitamine D2 zouden bevatten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding