Hoe krijg ik mijn stofwisseling weer 'normaal' na een crashdieet?

Van juli t/m oktober 2011 heb ik een crashdieet gevolgd. Daarmee 20 kilo kwijt. Nu mei 2013 zijn al deze kilo's er nog steeds af. Heel blij mee natuurlijk maar... ik zit aan een streng 'eet regime' wat ik mezelf heb aangemeten. Zodra ik een week iets te veel eet, komen de onsjes er heel snel weer aan. Ook verder afvallen lukt mij niet.

Nu ben ik sinds januari dit jaar naar de sportschool aan het gaan, 2x in de week 1,5 uur (waarvan 50 min flink zweten). En doe ik 3x in de week 's ochtends buikspieroefeningen. Hopelijk verhoog ik mijn metabolisme door meer te bewegen, iets wat ik voor januari namelijk nauwelijks deed.

Maar zelfs met het sporten komen de onsjes er snel aan.
Heeft iemand een idee hoe ik de ’schade’ die ik mezelf heb aangedaan door het crashdieet enigszins kan herstellen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bereken je BMR en AMR eens: http://www.rubriek.nl/fitness/bmr.php BMR is wat je minstens moet eten op een dag om in leven te blijven (op een dag dat je niets doet) Nooit hieronder gaan zitten. Daaronder heb je het stukje 'met hoeveel kcal hou ik mijn gewicht op peil', dit is je AMR. Als je rond je AMR eet (met je activiteiten) zul je op gewicht blijven. Om op een gezonde manier geleidelijk af te vallen kun je het beste tussen je BMR en AMR in gaan zitten. Stel je BMR is 1500, en je AMR 2000, dan kun je het beste rond de 1800-1900 kcal gaan eten. Ik weet niet precies hoeveel en wat je nu eet op een dag, maar ik gok dat het nog steeds te weinig is voor je huidige activiteiten. Je sport namelijk erg veel en erg lang. Dat je aankomt kan ook zijn dat je in spiermassa aankomt, maar het kan ook zijn dat je lichaam vet vasthoud. Het beste kun je de weegschaal wegdoen, en gewoon zorgen dat je weer gezond en genoeg gaat eten. Ja, je zult eerst aankomen, maar uiteindelijk bereik je een balans. Je mag alles eten, maar eet het met mate. Luister naar je lichaam, wat je nodig hebt. Toegevoegd na 2 minuten: Lees dit artikel eens, hier word goed uitgelegd wat ik bedoel: http://www.spitsnieuws.nl/archives/entertainment/2013/05/denk-eens-niet-aan-di%C3%ABten Momenteel heb je een ongezonde relatie met je lichaam. Je denkt alleen maar aan sporten, kcal tellen, jezelf straffen omdat je een koekje hebt gegeten of bent aangekomen etc (mogelijk niet allemaal waar, maar vaak gaat het wel ongeveer zo) Behandel je lichaam in plaats daarvan met liefde, kijk eens wat je allemaal al bereikt hebt. Stop met kcal tellen, geniet gewoon van je eten. Als je een beetje research hebt gedaan, weet je waarvan je veel mag eten, en welke dingen je beter voor af en toe kunt bewaren.

ga eens praten met een diëtist om een gezond plan te maken. Crashdiëten zijn niet gezond, en je lijf zal weer in een goed ritme moeten komen Te weinig eten betekent dat je lichaam in de "spaarstand "gaat, dus alles opslaan wat meer is dan het gewend is, om voorbereid zijn op een nieuwe periode van "armoe"

Eten en krachttraining. http://www.slank-en-sterk.nl/ Als je het over onsjes hebt, dan sta je te vaak op de weegschaal. 1x per week wegen is al vaak. Wees niet bang voor een paar onsjes, zelfs een paar kilo erbij is niet raar na een crash dieet, dit zijn kilo's die niks met lichaamsvet te maken hebben. Je reserves zijn weg, al je organen hebben te weinig voeding gehad, je hebt spierweefsel afgebroken, enzovoorts. Dat moet allemaal weer opgebouwd worden. Daarna kan je weer afvallen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100