Hoe krijg ik mijn stofwisseling weer 'normaal' na een crashdieet?

Van juli t/m oktober 2011 heb ik een crashdieet gevolgd. Daarmee 20 kilo kwijt. Nu mei 2013 zijn al deze kilo's er nog steeds af. Heel blij mee natuurlijk maar... ik zit aan een streng 'eet regime' wat ik mezelf heb aangemeten. Zodra ik een week iets te veel eet, komen de onsjes er heel snel weer aan. Ook verder afvallen lukt mij niet.

Nu ben ik sinds januari dit jaar naar de sportschool aan het gaan, 2x in de week 1,5 uur (waarvan 50 min flink zweten). En doe ik 3x in de week 's ochtends buikspieroefeningen. Hopelijk verhoog ik mijn metabolisme door meer te bewegen, iets wat ik voor januari namelijk nauwelijks deed.

Maar zelfs met het sporten komen de onsjes er snel aan.
Heeft iemand een idee hoe ik de ’schade’ die ik mezelf heb aangedaan door het crashdieet enigszins kan herstellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

Bereken je BMR en AMR eens: http://www.rubriek.nl/fitness/bmr.php
BMR is wat je minstens moet eten op een dag om in leven te blijven (op een dag dat je niets doet)
Nooit hieronder gaan zitten.
Daaronder heb je het stukje 'met hoeveel kcal hou ik mijn gewicht op peil', dit is je AMR.
Als je rond je AMR eet (met je activiteiten) zul je op gewicht blijven.

Om op een gezonde manier geleidelijk af te vallen kun je het beste tussen je BMR en AMR in gaan zitten.
Stel je BMR is 1500, en je AMR 2000, dan kun je het beste rond de 1800-1900 kcal gaan eten.

Ik weet niet precies hoeveel en wat je nu eet op een dag, maar ik gok dat het nog steeds te weinig is voor je huidige activiteiten.
Je sport namelijk erg veel en erg lang.
Dat je aankomt kan ook zijn dat je in spiermassa aankomt, maar het kan ook zijn dat je lichaam vet vasthoud.

Het beste kun je de weegschaal wegdoen, en gewoon zorgen dat je weer gezond en genoeg gaat eten. Ja, je zult eerst aankomen, maar uiteindelijk bereik je een balans.
Je mag alles eten, maar eet het met mate. Luister naar je lichaam, wat je nodig hebt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees dit artikel eens, hier word goed uitgelegd wat ik bedoel: http://www.spitsnieuws.nl/archives/entertainment/2013/05/denk-eens-niet-aan-di%C3%ABten

Momenteel heb je een ongezonde relatie met je lichaam. Je denkt alleen maar aan sporten, kcal tellen, jezelf straffen omdat je een koekje hebt gegeten of bent aangekomen etc (mogelijk niet allemaal waar, maar vaak gaat het wel ongeveer zo)
Behandel je lichaam in plaats daarvan met liefde, kijk eens wat je allemaal al bereikt hebt.
Stop met kcal tellen, geniet gewoon van je eten.
Als je een beetje research hebt gedaan, weet je waarvan je veel mag eten, en welke dingen je beter voor af en toe kunt bewaren.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi ritsuka,
Je antwoord overvalt me. Dit had ik niet verwacht op deze site. Ik ben er ook door geraakt want ik dacht goed bezig te zijn met mijn voeding maar dat heb ik ff goed mis. Ik eet nu inderdaad veel te weinig (magere yoghurt, 2 el bio müsli en 1 st fruit als ontbijt, tussendoor nog 1 st fruit. Als lunch een salade zonder dressing met rauwkost en wat walnoten (varieert soms met een ei, soms wat geitenkaas). In de avond groente met bio kip, rund en soms varkensvlees. Aardappels en pasta eet ik nauwelijks (3x in de maand max) en zilvervliesrijst zo nu en dan. Daarnaast 2 kopjes zwarte koffie en sloten water.
Qua snoepen en snacken 'zondig' ik wel een paar keer in de week. Koekje of nootje hier en daar. Maar nu ik dit typ besef ik me dat ik het ALTIJD als zondigen zie en niet als genieten van wat lekkers. Ook uiteten doen we een keer of 2,3 per maand maar de week erna ben ik dan vaak aan t compenseren. Pfff... Wordt er een beetje emotioneel van.
Besef me ineens dat ik qua voeding echt niet goed bezig ben. Terwijl voor t eerst in jaren qua 'bewegen' t echt heel lekker gaat. Kijk sporten wordt nooit een hobby maar t voelt goed. Ik ben gewoon zo bang om weer aan te komen. Stel dat ik nu langzamer aan wat meer ga eten... En niet meer op de weegschaal zou gaan staan. Dan ga ik dat toch merken in me kleding en daar wordt ik natuurlijk heel ongelukkig van.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt zoals ik het geplaatst heb, ik heb het geprobeerd zo volledig mogelijk te maken. Zo te zien eet je hartstikke gezond, dus dat is helemaal prima. Maar als je op een dag 1,5 uur gaat sporten (wat trouwens best lang is, kan eventueel wel iets korter als je wilt.) heb je gewoon niet genoeg energie van den bakje muesli en een salade met walnoten.
Dan heeft je lichaam gewoon meer energie nodig. Bereken eens een keertje op hoeveel kcal je op een gemiddelde dag zit. En probeer dan op je actieve dagen wat dingen toe te voegen, bijvoorbeeld avocado in je salade, je eet best weinig gezonde vette Je basis is goed, maar je leven lang heel streng eten, honger lijden en je geluk laten bepalen door de weegschaal is geen optie voor een gezond leven.
Ritsuka
10 jaar geleden
Het gaat nu even niet om de weegschaal, het gaat om je persoonlijk geluk, en weer een gezonde relatie krijgen met je lichaam en eten.
Dan komt alles vanzelf in balans. Ik ben zelf juist afgevallen toen ik meer ging eten. Want toen had ik meer energie, en kon ik beginnen met meer krachttraining toe te voegen.
Nu ben ik volgens de weegschaal 2-3 kilo zwaarder (denk ik, ik heb geen weegschaal) maar toch is alles net wat strakker geworden.
Doe je aan krachttraining?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je heb helemaal gelijk. Het beïnvloed zo ontzettend mijn leven dat ik er af en toe gek van wordt. Als ik iets lekkers neem voel ik me schuldig en wil ik het compenseren. En als ik op de weegschaal sta en er is een kilo bij ben ik 3 dagen chagrijnig. Kortom... niet echt gezellig. Qua training:
Ik begin altijd met 20 min crosstrainer. Daarna doe ik een les XCO (met die grindgewichten), waarbij we ons richten op armen, buik, rug, core en conditie. Die duurt 50 minuten. Dat is flink zweten :) En daarna soms nog buik-, rug- en beenspieren op een apparaat.
Ritsuka
10 jaar geleden
20 minuten crosstrainer, is dat dan de hele tijd hetzelfde tempo of interval training?
Je doet daarna ook al XCO, dus die 20 minuten extra cardio lijkt mij niet echt nodig. Die 50 minuten is al super intensief. En je weet nu ongeveer waar je probleem ligt, nu kun je proberen er aan te gaan werken.
Het is lastig, je bent gewicht kwijtgeraakt en je bent bang om weer aan te komen, maar van 1 keer een koekje eten word je echt niet dik.
Trouwens, als vrouw is een schommeling van een paar kilo volledig normaal, ligt aan je hormonen, of je ongesteld moet worden etc. Ik weet niet hoe goed je Engels is en of je Facebook hebt, maar ik heb echt heel veel gehad aan de posts van deze 2 dames: http://www.facebook.com/ChichiKix?fref=ts
http://www.facebook.com/gokaleo?fref=ts Ze hebben ook beide eigen websites met veel info over gezond eten en sporten, maar hier plaatsen ze ook veel. Ik heb er veel van geleerd over gezond eten en lekker in je lijf zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik heb er 10 minuten over gedaan voordat ik er achter kwam dat de lengte in meters moet, vergeet de komma en je krijgt een bizar hoge waarde. :-) (88000 in rust) Gokaleo vind ik nogal extreem, qua inspiratie goed, maar ze gaat te ver in haar trainen, die heeft een te laag lichaamsvetpercentage.
Ritsuka
10 jaar geleden
haha ja, je moet wel de komma goed zetten :P De manier van trainen zoals Go Kaleo doet zou ik zelf niet doen, maar haar houding tegenover zelfacceptatie en voeding vind ik wel goed.

Andere antwoorden (2)

ga eens praten met een diëtist om een gezond plan te maken. Crashdiëten zijn niet gezond, en je lijf zal weer in een goed ritme moeten komen
Te weinig eten betekent dat je lichaam in de "spaarstand "gaat, dus alles opslaan wat meer is dan het gewend is, om voorbereid zijn op een nieuwe periode van "armoe"
10 jaar geleden
Eten en krachttraining.
http://www.slank-en-sterk.nl/

Als je het over onsjes hebt, dan sta je te vaak op de weegschaal.
1x per week wegen is al vaak.

Wees niet bang voor een paar onsjes, zelfs een paar kilo erbij is niet raar na een crash dieet, dit zijn kilo's die niks met lichaamsvet te maken hebben.
Je reserves zijn weg, al je organen hebben te weinig voeding gehad, je hebt spierweefsel afgebroken, enzovoorts. Dat moet allemaal weer opgebouwd worden.
Daarna kan je weer afvallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Simpelweg 'eat the food'!
De huidige cultuur lijkt zo vastgeroest in het uithongeren, voedselgroepen schrappen etc, dat het concept van eten heel raar in de oren klinkt van veel mensen.