Bestaat er zoiets als 'natuurlijk' gewicht? Waar je omheen zal schommelen, mits je niet bizar veel eet of veel te weinig eet?

Ik ben bezig mijn eigen natuurlijke gewicht te bereiken, maar ik vraag me af in hoeverre dit realistisch is. Want al zou zoiets dergelijks werkelijk bestaan, waarom bestaat er dan zoiets als dieeten, want je lichaam zou tenslotte terug willen gaan naar zijn of haar 'natuurlijke gewicht'!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (3)

IN onze huidige samenleving (en ik "blame" Amerika hier graag voor) hebben we ook geen natuurlijk eten meer. Hier in Europa hebben sommige landen nog de cultuur van evenwichtig eten, maar bijvoorbeeld in de USA doen ze al suikers in babyvoeding, waardoor ze zo opgroeien en het gewoon zijn. Er zijn heel weinig producten die nog hun normale suikers bevatten, zonder toegevoegde. Natuurlijk kan je zelf evenwichtige maaltijden samenstellen, zelf brood bakken, enzovoort.. Maar in dit geval (zoals met alle andere gevallen) is het best de zaak te relativeren. Je kan gezond eten, evenwichtig, maar het moet nog smaken. Luister naar wat je lichaam je zegt. Denk je dat je te dik of te dun bent? Hier is de maatstaf of je je goed in je vel voelt. Zolang je beweegt en eet, zal je merken dat er een balans optreedt hiertussen. Beweeg je meer, zal je meer honger hebben en omgekeerd. Als je dus opeens stilzit terwijl je vroeger veel bewoog, kan je ook opeens massief afnemen omdat je minder honger hebt.
Dus om je vraag te beantwoorden: Het kan zijn dat iemand van deze balans is afgeraakt, door bevoorbeeld te hoge suikers in snacks die ze eten. Dan kan het dat ze hele dagen stilzitten en liters cola en chocola eten, dat zal leiden tot overgewicht bij de meesten. Beweeg je veel en zeg je nee aan je honger, zal je misschien te veel afnemen. Na een tijd zien deze mensen waarschijnlijk in dat ze te snel moe zijn bij een wandeling of er de kracht niet meer voor hebben, dan kan een dieet op z'n plaats zijn om snel weer fit te zijn. Maar in al deze voorbeelden blijft "je goed in je vel voelen" het belangrijkst. Ik ben mager geboren, en ik heb sinds mijn 5 jaar geleerd dat BMI "schwachsinn" is. Luister naar je lichaam en alles komt in orde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het bestaat wel, maar is heel erg afhankelijk van je leefritme, of je een actief leven of juist een heel passief leven lijdt. maar ook de jaargetijden spelen een rol stress en nog vele andere factoren.
je kan pas na een aantal jaren gelijkmatig geleefd te hebben zien/ontdekken wat je natuurlijk gewicht is.
en dat hoeft niet overeen te komen met de BMI index.

Maar dan rijst bij mij meteen de vraag, is het mogelijk om tegenwoordig een gelijkmatig leven te leven. waarbij druk en stress voortdurend het lichaam teisteren.
Dieeten zijn momenteel zo'n gewoonte goed geworden. als je niet binnen de gestelde maatstaven past dan moet
je dieeten. Terwijl er vaak geen echte voor aanleiding is.
Natuurlijk zit je niet lekker in je eigen vel dan moet je alles doen om weer lekker in je vel te zitten en dat kan dieeten zijn. Maar vaak kan lekker fysiek bezig zijn ook een goede oplossing.
Het is vaak een eigenwaarde issue, en daar wordt weer handig op ingespeeld door de voedingsmiddelen industrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist door diëten ga je jojoën en verlies je je natuurlijk gewicht, omdat je lichaam naar het hoogste gewicht gaat streven. Dus evenwichtig eten, of voorzichtig iets minderen als dat nodig is, is het beste.