Mineralen zijn nodig voor een gezond lichaam, voor de groei en normale ontwikkeling. Ons lichaam maakt zelf geen mineralen aan, daarom is het belangrijk de juiste voedingsmiddelen binnen te krijgen, die de benodigde mineralen bevatten.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/mineralen.aspx
jc54
10 jaar geleden
Mineralen zijn erg belangrijk voor het goed verlopen van de stofwisseling. De meeste komen voor in hele kleine hoeveelheden; ongeveer 4 % van ons lichaam bestaat uit mineralen. Voor een deel zijn deze ingebouwd in cellen, enzymen, weefsels, vitamines en hormonen. Daarnaast doen ze als losse elementen hun werk. We noemen ze dan elektrolyten, omdat deze een positieve of negatieve lading hebben. De elektrolyten zorgen voor de juiste zuurtegraad in ons lichaam. Voor de stofwisseling hoort de zuurtegraad van het bloed binnen een bepaalde waarde te blijven, namelijk 7.2 en 7.4. De mineralen, al dan niet in verbinding met andere stoffen, maken het mogelijk de zuurtegraad binnen deze smalle marge te houden.
We maken verschil tussen macro-elementen, mineralen waarvan we wat meer (nodig) hebben, en de spoorelementen, die in hele kleine hoeveelheden voorkomen.

Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste functies die mineralen in het algemeen in het lichaam vervullen, alsmede een opsomming van de (belangrijkste) specifieke taken van ieder mineraal en spoorelement afzonderlijk.

Functies van mineralen en spoorelementen:
Ten aanzien van de functies van mineralen en spoorelementen zijn een drietal groepen te onderscheiden:
als materiaal voor vorming van botten en tanden (bijvoorbeeld calcium, fosfor, magnesium)
als co-enzymfactor (in allerlei enzymen, waaronder anti-oxidant enzymen)
als regelaar voor evenwicht, hoeveelheid en samenstelling van lichaamsvloeistoffen
Calcium:
heeft een gunstig effect op de bloeddruk
is betrokken bij het bloedstollingsproces
onmisbaar voor de bouw van botten en tanden
speelt een rol in de overdracht van zenuwimpulsen
helpt de hartfunctie
betrokken bij de regulering van het zuur/base-evenwicht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anti-oxidant enzymen zijn stoffen die als functie hebben om gezonde cellen en weefsels in het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen (stoffen die ons lichaam vervuilen). Van groente en fruit is bekend dat ze anti-oxidanten bevatten. Bessen, broccoli, druivenpitten en groene thee zijn rijk aan deze stoffen. Vitamine C en E, bèta-caroteen en de mineralen selenium, koper, zink, co-enzym Q10 en OPC zijn bekend om een anti-oxidant werking.
Vitaminen en mineralen zijn bouwstenen van het leven en absoluut noodzakelijk voor ons lichaam. Aangezien ons lichaam deze voedingsstoffen niet zelf kan produceren, moeten ze dagelijks in een voldoende hoeveelheid via het eten opgenomen worden.
Mineralen zijn voedingsstoffen die geen energie leveren, maar voor tal van functies in het lichaam onmisbaar zijn. Mineralen worden ingedeeld in macro-elementen en spoorelementen. De bekendste mineralen zijn calcium en ijzer. We hebben mineralen nodig voor onze stofwisseling en moeten ze dagelijks met onze voeding opnemen.
fremar
10 jaar geleden
mineralen zijn essentiele bouwstoffen voor het menselijk functioneren. Essentieel omdat de mens ze niet zelf kan maken maar uit de voeding moet opnemen. Elk mineraal heeft zijn eigen functie en moet in een aanbevolen hoeveelheid worden opgenomen. Anders krijgt het lichaam te maken met tekorten met alle klachten van dien.