Hoe komt het dat na een paar dagen de prik van frisdranken afgaan?

Ik heb dat best vaak dat na paar dagen de prik eraf is terwijl ik de dop toch goed sluit!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (2)

Als je al een gedeelte uit de fles hebt opgedronken, kan de koolzuur, die in de resterende drank zit, ontsnappen naar het lege gedeelte in de fles. Bij het openen van de fles, ontsnapt het vervolgens uit de fles.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
dat komt door een chemische reactie. In een ongeopende fles is er een overmaat aan CO2. Een deel van dat CO2 reageert met water H2O tot H+ (dit maakt het 'zuur' ) en HCO3- ; dat is een overwichtreactie, zolang de fles ongeopend is. Bij openen van de fles komt er zuurstof zij, uit de lucht. Zuurstof trekt dat evenwicht naar rechts, want het reageert met het zuur, waardoor meer CO2 (en daarmee de prik) verdwijnt. Hoe meer zuurstof, hoe sneller de CO2 op is... en geen prik meer... en alleen nog maar een laf plasje suikerwater!