Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je water drinken als je op je hoofd staat ?

Ik durf het zelf niet te proberen want ik ben bang dat ik stik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat is mogelijk, maar prettig is het niet.
Zoals huerboven gezegd wordt, wordt je luchtpijp afgesloten wanneer je dit doorslikt. Dit klopt, maar dat is niet de hoofdzakelijke reden voor het water kunnen drinken op zijn kop. Want het water kan dan wel niet door de luchtpijp, maar hoe gaat het dan door de slokdarm naar je maag - het moet dan immers tegen de zwaartekracht in - omhoog?!
De term die dit verklaart is 'peristaltische beweging'.
Dat houdt min of meer het volgende in.
Allereerst; de slokdarm is niet zomaar een holle pijp naar je maag als je dat soms denkt. Het is niet een soort pvc-buis waar het water doorheen stroomt de maag in.
Nee, je kan de slokdarm eerder vergelijken met een stofzuigerslang. Flexibel, maar het belangrijkste is dat je hem 'in kan drukken'. Dat is peristalstische beweging.
Vergelijk de slok water met een pingpongballetje en de slokdarm met een stofzuigerslang. Je moet het balletje door de slang omhoog krijgen. Hoe doe je dat? Door de slang 'samen te duwen' net onder het balletje zodat het balletje als het ware omhooggeduwd wordt. Zo gaat dat ook met de slokdarm! Die trekt samen om het voedsel maar de maag te transporteren. Het is door die beweging dat het water niet 'terugvalt' maar ook ondersteboven prima naar de maag gaat!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja perfect mogelijk. Je luchtpijp wordt altijd afgesloten als je iets doorslikt, of je nu rechtop staat of ondersteboven hangt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja geen probleem. Heb ik zelf ooit getest met biologie op school
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding