Kun je water drinken als je op je hoofd staat ?

Ik durf het zelf niet te proberen want ik ben bang dat ik stik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

Ja, dat is mogelijk, maar prettig is het niet.
Zoals huerboven gezegd wordt, wordt je luchtpijp afgesloten wanneer je dit doorslikt. Dit klopt, maar dat is niet de hoofdzakelijke reden voor het water kunnen drinken op zijn kop. Want het water kan dan wel niet door de luchtpijp, maar hoe gaat het dan door de slokdarm naar je maag - het moet dan immers tegen de zwaartekracht in - omhoog?!
De term die dit verklaart is 'peristaltische beweging'.
Dat houdt min of meer het volgende in.
Allereerst; de slokdarm is niet zomaar een holle pijp naar je maag als je dat soms denkt. Het is niet een soort pvc-buis waar het water doorheen stroomt de maag in.
Nee, je kan de slokdarm eerder vergelijken met een stofzuigerslang. Flexibel, maar het belangrijkste is dat je hem 'in kan drukken'. Dat is peristalstische beweging.
Vergelijk de slok water met een pingpongballetje en de slokdarm met een stofzuigerslang. Je moet het balletje door de slang omhoog krijgen. Hoe doe je dat? Door de slang 'samen te duwen' net onder het balletje zodat het balletje als het ware omhooggeduwd wordt. Zo gaat dat ook met de slokdarm! Die trekt samen om het voedsel maar de maag te transporteren. Het is door die beweging dat het water niet 'terugvalt' maar ook ondersteboven prima naar de maag gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja perfect mogelijk. Je luchtpijp wordt altijd afgesloten als je iets doorslikt, of je nu rechtop staat of ondersteboven hangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja geen probleem. Heb ik zelf ooit getest met biologie op school