Als je een boterham roostert zitten er dan minder calorieen in???

Als je gewoon een verse boterham eet of een geroosterde boterham maakt dat verschil in het aantal calorieën???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Maakt geen verschil met calorieën, het enige wat er verandert is dat er minder vocht in zit. Zie ook deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/bruine-boterham-broodrooster-roostert-gaan.62324
12 jaar geleden
Geroosterd brood is niet slechter dan gewoon brood. Door het roosteren verdwijnt er wat water uit het brood, maar het is juist goed om binnen de broodmaaltijden af te wisselen tussen verschillende brood- of graanproducten. Let er wel op dat je niet meer margarine gebruikt als je geroosterd brood neemt. Die neiging hebben veel mensen namelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Geroosterd brood bevat evenveel calorieën als een gewone snee brood. Er zit alleen minder vocht in. Dit is er uit gegaan tijdens het roosteren van het brood.

De calorieën op kant-en-klaarverpakkingen van toast zijn gebaseerd op de meestal veel kleinere toastjes in de verpakking! Dit is vaak minder dan de hoeveelheid in een boterham maar dat komt omdat deze vrijwel altijd kleiner zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het roosteren zelf niet, maar wellicht wel in de keuze van het beleg dat je er op doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, er is wel een (minimaal) verschil. Door het roosteren wordt er energie gebruikt en verbruikt, ook iets van de boterham. In feite zitten er dus iets minder calorieen in de geroosterde boterham.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige verdwijnt uit een geroosterde boterham is vocht / water, waar sowieso al geen calorieën in zaten. Maar : er speelt nog wel iets anders mee.

Na het roosteren is de boterham namelijk warm. Dat betekent dat je lichaam er minder energie in hoeft te stoppen om hem te verteren. Wat je aan de boterham hebt toegevoegd, is warmte, en warmte bevat calorieën. Omdat je ze niet meer aan je eigen lichaam hoeft te onttrekken.

En dat betekent dus, verrassend genoeg, dat een geroosterde boterham - mits warm opgegeten - MEER calorieen bevat dan een ongeroosterde of afgekoelde boterham. Je kunt er meer nuttige energie 'uithalen' dan uit een koude (wat wij over het algemeen tegenwoordig niet meer als onverdeeld positief zien).

Datzelfde geldt dus ook voor bijvoorbeeld tosti's, die inderdaad door het verwarmen / smelten net een ietsepietse meer calorieen bevatten dan een boterham met ham en kaas.

Dus als antwoord op je vraag : ja, het maakt verschil, alleen zitten er niet MINDER calorieen in omdat je een deel van het water eruit hebt gehaald, maar MEER omdat je er warmte aan toe hebt gevoegd.

In de bron nog een paar vragen over min of meer hetzelfde onderwerp.

Toegevoegd na 59 seconden:
(De verschillen zijn overigens minimaal hoor ; als jij je boterhammen, tosti;s en pizza's liever warm dan koud eet, zul je er echt niet significant veel dikker van worden, OOK niet op de lange duur. )