Hoe krijg ik mijn lichaam uit de spaarstand?

Hoi, ik ben een vrouw van 27. ben al een maand aan het dieten, in het begin vlogen de kilos er af maar nu denk ik dat er gewenning is ontstaan. de zogenoemde spaarstand. wat kan ik doen opdat mijn lichaam uit de spaarstand komt?? want ik eet nu nog steeds veel minder als normaal maar val niet af. en ik wil zeker geen jojo-effect. help?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als de kilo' s er af 'vlogen' , ben je te hard van stapel gegaan. Vermoedelijk heb je een dieet gevolgd met te weinig calorieën ; die zijn buitengewoon populair (maar beklijven NOOIT). Het beste kun je gezond en matig blijven eten, al is er het risico dat je je lichaam al ; in de spaarstand; hebt gezet, waardoor je definitief minder calorieën nodig zult hebben voor je basaal-metabolisme. Het bekende jojo-effect. Zolang je nog teveel weegt, zul je dan op een gegeven moment zeker weer gaan - en blijven - afvallen. Een pond per week is meer dan genoeg, al val je zeker in het begin vaak wel een kilo per week af als je daarvoor ERG veel at. Raak je meer dan een kilo per week kwijt, dan ga je te hard, en zit je in die ' gevarenzone' . Dan kun je beter ietsie meer blijven eten (liefst gezonde dingen natuurlijk) om dat tempo er in te houden. En hou er ook rekening mee dat je met warm weer vaak wat meer weegt, omdat je lichaam vocht kan gaan vasthouden. Bijna geen lijner dus die de afgelopen week erg veel zal zijn afgevallen dus. Maar die schade haal je wel weer in als het koeler wordt. Voor een plateau-fase , waarin je schijnbaar nauwelijks meer afvalt, is het na een maand nog veel te vroeg. Dat treedt normaliter na een half jaar tot een jaar pas op. Maar ook die fase kom je na een maand of wat door. Vergeet ook niet dat naarmate je lichter wordt, je steeds minder calorieen nodig hebt voor je basaal-metabolisme en je normale energie-verbruik; een groot lichaam kost nu eenmaal meer energie om domweg in stand te houden en in beweging te krijgen dan een klein.

Meer gaan eten. Je lichaam is in de spaarstand, omdat het te weinig binnen krijgt, en dus alles vasthoudt:"Voor nog slechtere tijden". Ga eventueel eens bij een dietist langs

5 x per dag eten! Eet veel tarwe producten. ontbijt-tussendoor-lunch-tussendoor-diner met tussenpose van ongeveer 2,5 uur! Zorg voor voldoende tarwe, fruit, groenten en vlees. Drink elk uur een glas water. beperk koffie en limonade.

je hebt last van 'minder honger' gevoel dan voorheen, dit is een goed teken en heeft met gewenning te maken. Wat betreft het afvallen, de eerste paar kilo's gaan altijd het makkelijkst daarna gaat het steeds langzamer volgens wortel verband. (omgekeerd kwadratisch). hier is wel een constante op toegepast.

Je lichaam heeft wel een x aantal calorieen per dag nodig in jou geval zo'n 2100 dat is alleen al voor je dagelijkse onderhoud. Want met alles wat je doet, zelfs slapen verbrand je die calorieen. Elke keer als jij iets eet, krijgen je hersenen een seintje dat je metabolisme aan het werk zet. Hoe frequenter dat seintje komt hoe constanter de verbranding is. Dus 5 a 6 keer per dag eten is aanbevolen. Met te weinig eten, gaat je lichaam je reserves vasthouden, en je stofwisseling gaat in slowmotion werken. Ga ook zeker sporten, wandelen fietsen dat zal je metabolisme weer een boost geven. Succes!

Het langzaam opbouwen: steeds net iets meer eten, als je geen jojo-effect wilt kan je ook het beste aan het begin van het dieet het langzaam afbouwen.

Sap kuurtje tussen door

Als je afvalt, raak je ook spiermassa kwijt. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam verbrandt op de momenten dat je niet fysiek actief bent. Dat is één van de oorzaken van waarom veel mensen in het begin veel sneller afvallen dan later. Het is daarom goed om tijdens het lijnen ook je spieren te trainen, om te compenseren voor de spiermassa die je kwijt raakt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100