Nooit ondooit voedsel terug invriezen , immers bij het ontdooien komt er ook vocht vrij en dit is een zeer goede voedingsbodem voor bacterien die zich hier zeer goed kunnen ontwikkelen,vooral ook door de kamertemperatuur. Bij terug invriezen blijven sommige bacterien overleven en die kunnen dus op hun beurt voor een flinke voedselinfectie zorgen!

Een tweede punt is dat door de waterafscheiding vlees uitdroogt. Bij een tweede keer ontdooien gebeurt dat dus nog sterker, wat de kwaliteit van vlees niet ten goede komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan wel, alleen zal de smaak teruglopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan etenswaren wel een tweede keer invriezen maar deze ontdooide gerechten moeten eerst terug goed opgewarmd worden. Dit heeft dus alles te maken met het vernietigen van bacterien. Dus heb je een ontdooid gerechtje opgewarmd en er is nog steeds over dan kan je dit wel terug invriezen.heeft Wat er op het einde nog aan smaak en voedingswaarde overblijft zal natuurlijk niet zo super meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel het ook wel van het soort voedingsmiddel afhangt vind ik het een uitstekend antwoord. +1
Als je buiten de koelkast ontdooit, ontstaat hoe dan ook grote bacteriegroei. Het is haast een verdubbeling bij elke graad warmer. Dus hoe koeler, des te minder bacteriegroei. Ontdooi daarom altijd in de koelkast.
Je kunt altijd weer invriezen, mits je het eten daarna weer behoorlijk verhit.

Spinazie is een apart geval, want daar wordt bij "lauwe temperaturen" nitriet gevormd. Dus dat niet invriezen en ontdooien. Diepvries spinazie uit de winkel is echter zo snel ingevroren dat er geen "lauwe" temperatuur was. Dus veilig te ontdooien voor de maaltijd.