ik hoorde dat er paardeharen in croissants zitten, weet iemand of dat echt waar is ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als vast ingredient of ooit een keer per ongeluk ?
Wat denk je zelf ?
En HOE moet je paardenharen in een croissant krijgen ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon, paard met de tondeuse bewerken, haren opvegen en dan over het deeg uitstrooien.
SnakeEye
12 jaar geleden
En bier wordt gemaakt van paardenpis.

Het beste antwoord

Aan meel wordt vaak een meelverbeteraar toegevoegd. Meelverbeteraar bestaat voornamelijk uit cysteïne, en heeft als nummer E920. Dit spul wordt soms uit haar gewonnen. Dat is soms paardenhaar, varkenshaar, of zelfs mensenhaar.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel, want het leek me idd een verhaal wat niet waar kon zijn, maar helaas kan het toch, thankssss

Andere antwoorden (5)

ik denk het van niet
maar het kan per ongeluk er in zijn gekomen
of er zijn toch nog vieze bakkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paardenharen worden gebruikt in borstels om je schoenen te poetsen in de band onderin een pantalon. Dus als er een in een croissant zit zou ik de Voedsel- en WarenAutoriteit waarschuwen.

Toegevoegd na 55 seconden:
na poetsen moet 'en' staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoort er MET ZEKERHEID NIET in!
Het verhaal berust dus op een fabeltje.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als het er in zit is er iets flink mis met de bereidingswijze, haren van (verkeerd) schoonmaakgerei of andere ernstige fouten in het productietraject zouden dan de oorzaak moeten zijn.
Vegen alleen is ook beslist afdoende om een productieband op plaats waar deeg gemaak of verwerkt wordt te reinigen.
Het is een zeer onjuiste gedachte , ervan uit te gaan dat de hitte van het bakproces een zekerheid geeft in het neutraliseren van ongewenste en/of schadelijke stoffen.
Ook verbrande micro-organismen vormen pyrogenen en sommige toxinen zijn hittebestendig, zoals die van de Staph. Aureus.
Ook resten van schoonmaakmiddelen worden door het bakken niet geneutraliseerd.
Het is dan ook de combinatie van zuivere grondstoffen schoon werken in goed gereinigde meng- en weegapparatuur en een juiste bakprocedure in een correct gereinigde oven welke zekerheid geven over een hygienisch product.
(Verbrande) paardenharen zijn dus uit den boze.

Toegevoegd na 13 minuten:
Regel vier toevoeging had moeten staan ONafdoende.
Ik vermoed dat gemorst meel bijeen geveegd is en teruggegooid is in het bakmengsel, een zeer onhygiënische handelswijze.

Toegevoegd na 2 uur:
Zie reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geen enkel receptenboek zul je paardenhaar tegenkomen. Slechts gist, melk, tarwebloem, suiker, zout, ei en roomboter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou in principe mogelijk zijn, omdat de bakker de croissantjes bestrijkt met ei. Dit doen ze vaak met kwasten van paardenhaar, dus de káns dat het IN het broodje zit, zou zowaar kunnen, ook al lijkt met dit sterk, omdat het de bovenkant wordt besmeerd en erin dus. Dat het erin zou zitten, zou wel kunnen, maar dan is de bakker vergeten zijn werkblad schoon te maken, iets wat een bakker wel verplicht is te doen. Echter, deze bakker is dan niet oplettend geweest met zijn spullen en had de kwast moeten vervangen.

De kans dat er werkelijk paardenharen IN een croissantje zitten, kan je dus naar het rijk der fabelen sturen. Dat het OP het broodje zou zitten, zou een kleine kans zijn: paardenharen zijn vaak donker en vallen gemakkelijk op, dus een bakker zou deze eraf hebben kunnen halen.

Al met al dat er werklijk paardenharen in véél croissantjes zitten, zoals je vraagt, is niet waar.

In elk geval, mocht je ooit een paardenhaar aantreffen in je broodje, dan is dit een wel erg onhygienische bakker geweeest.

Toegevoegd na 1 minuut:
de bovenkant wordt besmeerd en erin dus

moet zijn

de bovenkant wordt besmeerd en NIET erin dus.

Oftwel er wordt geen ei gesmeerd aan de binnenkant van het broodje.