In plaats van suiker kan je Saccharine gebruiken. Bestaat er voor ZOUT ook een vervanger?

Ik moet zoutloos en dat is niet prettig, dus is er misschien een vervanger ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zoutloos? Heb je een nierprobleem?

Het beste antwoord

Als je (zoals je schrijft) echt zoutloos moet gaan eten, dan heb je een probleem. Vrijwel alle industrieel gefabriceerde voedsel bevat zout. Lees alle labels van de producten die je koopt, en het begint op te vallen dat je van pastasaus tot ketjap bestookt wordt met zout. Soms vermeldt men de hoeveelheid keukenzout, soms de hoeveelheid Natrium. Keukenzout bevat 40% natrium. Voor 'gezonde' mensen is de richtlijn maximaal 6 gram zout (dus 2,4 gram natrium) per dag. Als je een pizza laat bezorgen of Chinees haalt, ga je daar met gemak overheen.

Kruiden is je enige alternatief. Kruidenmixen bevatten vaak als voornaamste ingrediënt keukenzout (lekker goedkoop), dus pas op. Kruidenmix zonder zout bestaat wel. Ik heb 'Kruidenmix voor vlees' van Verstegen, met als ondertitel 'Zonder zout'.

Als je niet zoutloos moet, maar zoutarm mag, kun je eens kijken naar dieetzout, gewoon bij de Appie, afdeling dieetproducten. Hierbij is een belangrijk deel natriumzout vervangen door kaliumzout. Vogel heeft dieetzout dat geheel zonder natrium is. Dieetzout smaakt wat anders, maar voldoet wel. Ook kaliumzout is belastend voor je nieren, mocht dat je probleem zijn.

Als ik echt zoutloos zou moeten gaan eten, denk ik dat ik eens naar een diëtist zou gaan om me te laten voorlichten over de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, in de natuurwinkel heb je "zoutloos" zout, tamelijk aan de prijs, maar je gebruikt er niet zo veel van (kleine strooibusjes).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een soort kaliumzout als vervanger, schijnt wel bitterder te zijn.misschien toch maaar extra keukenkruiden gebruiken, en wennen aan het outloos. Over een tijdje vind je aardappelen in zout water gekookt waarschijnlijk niet lekker meer.
anneliez
13 jaar geleden
Het ingrediënt SaltWise kan volgens de producent de hoeveelheid natrium in producten met 25 tot 50 procent verlagen.
En het Britse bedrijf Alexander Flavours heeft een smaakstof ontwikkeld waarmee het zoutgehalte met de helft gereduceerd kan worden. Qua kosten en smaak is de grondstof vergelijkbaar met zout, aldus het bedrijf.

Ook is sjalot door je eten een goede zoutvervanger en je adem gaat er niet van ruiken: http://www.culinair.net/index.php?action=item&m=y&table=news&form_name=titel&id=7947

Wat ook een leuke site is als je zoutloos moet: http://www.tuinadvies.nl/dieet_zonder_zout.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoutloos is idd geen pretje, Wens je daar dan ook veel sterkte mee. Een goede dietist kan je natuurlijk wel helpen met het zo lekker mogelijk maken van je voeding.

Maar om je alvast op weg te helpen:

In plaats van zout te gebruiken zou ik kruiden pakken.
Als het kan lekkere verse kruiden, zit het meeste smaak aan waardoor je de zoutsmaak minder mist.
Misschien een vraag voor je begeleider of arts, mag je bladeren van de maggiplant gebruiken?

In de super zijn ook vleeskruiden diverse varianten te koop zonder zout. En in reform winkels zijn zoutvervangers te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je voor je gezondheid geen zout meer mag, pas dan ook op met kruiden. Vele kruiden zijn namelijk aangevuld met zout omdat dit goedkoper is.