waaraan kun je herkennen of er in drank/voedsel bij de eerste hap alcohol in zit ?

Ivm een alcohol allergie vraag ik mij af of er trucs zijn om bij een gerecht of drank meteen te herkennen is of er alcohol in zit,omdat je het vaak niet meteen proeft of ruikt.
Wij gaan over 5 weken op vakantie naar Cyprus,nu heb ik mij laten vertellen(of wijsmaken ?),dat ze daar veel gerechten,ook toetjes afblussen of verwerken met alcohol,en zelfs in de vruchtenschaaltjes op het strand iets er in doen voor de kleur te houden.
Nu is het zo dat ik inderdaad daar een flinke allergie voor heb,als het bv.in snoepje of sausje/soep verwerkt zit,heb ik meteen rood hoofd,daarna uitslag en in aller ergste geval begin ik binnen half uur met hoofdpijn en spugen.
Dus meestal vraag ik het na, en "verdachte"dingen laat ik staan,wel handig voor ega en vrienden ,hebben altijd een bob bij hun.
Maar zo in buitenland,wij zijn nog nooit op Cyprus geweest,vraag ik mij af hoe ik dat kan te weten komen.
Heeft iemand ervaring met de Cypriotische keuken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Daar kom je denk ik niet uit op deze manier.

Als je op de verpakking van b.v. kant-en-klare maaltijden van AH kijkt, dan zie je heel soms iets staan van rode-wijn-saus of zoiets. Maar de hoeveelheden zijn dan zo minimaal (b.v. 0,3%), dat zoiets nooit te proeven, en al helemaal niet te zien is. Denk ook aan toevoegingen zoals wijnazijn, waar het al helemaal niet te proeven valt.

Er vanuit gaande, dat het werkelijk zo is, dat je bij de meest minieme hoeveelheid alcohol al ernstige klachten krijgt, zit er niets anders op, dan het proeven en kijken weg te laten en het gewoon te vragen of te vertellen als je op Cyprus iets eet.

Natuurlijk heb ik geen idee hoe het zit met je Griekse en Turkse taalvaardigheden, maar ik zou in jouw geval 2 stevige geplastificeerde kaartjes maken, die je altijd bij je hebt, en waarop in het Turks en Grieks duidelijk staat vermeld, dat je absoluut geen alcohol verdraagt, en ook geen gerechten wilt, waar alcohol aan te pas is gekomen, door b.v. afblussen of andere grappenmakerij. Controleer ook goed of de boodschap is overgekomen, want het zou zonde zijn, als zo'n unieke vakantie in het water valt, door allerlei gezondheidsklachten.

Laat dat kaartje altijd zien als je ergens gaat eten, en dan kan er m.i. niets meer misgaan. Prettige vakantie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Het is van jou trouwens weer een hartstikke goed idee om even langs een grieks en turks restaurant te gaan voor die teksten! Je kunt het altijd nog een heel klein beetje controleren met een translator op internet.
Veel succes!