Waarom loopt alles uit je maag niet uit je mond als je ondersteboven staat?

Dat vroeg ik me net af toen ik ondersteboven stond en bijna moest overgeven omdat ik gedronken had.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (4)

Simpel gezegd, omdat je maag afgesloten wordt door een klepje die maar 1 kant op beweegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MAar als je dan overgeeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan beweegt je middenrif (spieren) dusdanig dat het klepje toch geopend wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergelijk het maar een klein beetje met de knijpflessen van Remia, fritessaus enzo. Daar kan je in principe iets in gieten door een trechter te gebruiken (trechter is dan slokdarm) maar als je het er uit wilt krijgen dan moet je in de fles knijpen en komt het met kracht naar buiten (knijpen is dan beweging middenrif).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine toevoeging: eigenlijk beweegt het strottenklepje wel 2 kanten op, anders zou je niet kunnen braken. bij bv paarden is dit wel t geval, die kunnen dan ook niet braken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het antwoord wat meer toelichting had en een link....
Je kan ook water drinken aks je op je kop staat. Dit komt door de beweging van je slokdarm. Dit niemen ze anti sterapatise beweging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antiperistaltisch ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een link, en toelichting plaatsen next time...
Road zegt iets wat niet klopt. Als de maag een klepje had die maar 1 kant opgaat, zou je niet kunnen kotsen.
Nee, de slokdarm kan tegen de zwaartekracht in eten naar je maag duwen door achter het
Eten de slokdarm in te trekken zodat het eten naar de maag wordt geduwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de overgang van de slokdarm naar de maag zit een sluitspiertje. Dit sluitspiertje gaat open als er voedsel vanuit de slokdarm naar de maag gaat. Daarna gaat het weer dicht. Hierdoor kan er geen voedsel en maagsap vanuit de maag terugstromen in de slokdarm. Zo zorgt het sluitspiertje voor eenrichtingsverkeer

Bij braken is de kracht, van de samentrekking van de maagspieren, zo groot, dat de maaginhoud toch door de opening geperst wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dit is pas een antwoord. Toelichting, motivatie, link....hele dikke plus van moi +