Is iedere haring die momenteel wordt gevangen per definitie een nieuwe haring?

Ik kan me voorstellen, dat er haringen in zee zwemmen die meermalen de dans ontsprongen zijn. Stel dat zo'n meerderjarige haring nu gevangen wordt, wordt ie dan ook verkocht als Hollandse Nieuwe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
leuke vraag keesje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals die van jou over de krabpalen. Toevallig gisteren op TV Gelderland het programma van Angelique Krüger kekeken. Dat heet Krügerpark en gaat over dieren en dierentuinen.
Toevallig was daar een mevrouw die een agressieve kat had en de kattengedragsdeskundige vertelde bijna hetzelfde verhaal over krabpalen als jij in je vraag deed.

Het beste antwoord

Ja. De nieuwe slaat op het moment van vangen NIET op de leeftijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://jgsmits.home.xs4all.nl/delfshaven/haring.html

Eigenlijk is er niet één haringsoort, maar zijn er zeer vele. Ook in de Noordzee en in de Oostzee, waar het grootste deel van de Hollandse Nieuwe wordt gevangen. In deze zeeën leidt de haring 's-winters een heel sober bestaan. Hij eet niet en vermagert tot het voorjaar komt. Maar zo gauw de dagen weer langer gaan worden en het water weer wat warmer, begint plankton (het voedsel van de haring) te groeien. De haring gaat dan in grote scholen op zoek naar dat plankton om zich vanaf begin april tot half mei letterlijk moddervet te eten. Waar ze eerst nauwelijks vet hadden, groeit hun vetgehalte in korte tijd tot boven de 20%! Die hoeveelheid vet hebben ze hard nodig om in de zomer en het najaar hom en kuit te produceren. Maar voordat het zover komt wordt een deel van die volvette maatjesharing tussen half mei en half juli gevangen. Hollandse Nieuwe is dus niet - zoals vaak gedacht wordt - jonge haring, maar haring die zich bij wijze van spreken 'vernieuwd' heeft.