Is het gezond om elke dag sla te eten?

Sinds ik op mezelf woon eet ik bjjna alleen maar sla als groente, het is lekker en makkelijk. Is het gezond om dit te doen of moet ik het varieren (dus elke avond andere groente)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is beter om te variëren, omdat je dan diverse vitamines, mineralen en dergelijke binnen krijgt. Ook is sla vrij nitraatrijk en zou je het beter kunnen afwisselen met nitraatarme groentes zoals paprika, bloemkool, broccoli, tomaat, wortel (ook allemaal rauw te eten - er zijn er nog veel meer maar die moet je koken).

Sla is gezond maar variëren met groenten is de boodschap. Dat geldt onder meer voor sla. Sla is namelijk een nitraatrijke groente. De hoeveelheid sla minderen en er bijvoorbeeld wat witlof en paprika bij doen is een mogelijkheid. Maar het beste is toch om af en toe ook andere groenten te eten.

Sla is een groente, dus is het eten van sla gezond, zo wordt algemeen aangenomen. Vandaar dat de bladgroente met name in de zomer veelvuldig op het menu verschijnt. Maar is sla wel zo gezond als we denken? Het Voedingscentrum adviseert elke dag twee ons groenten en twee keer fruit te eten. Een ruime consumptie van groenten en fruit verlaagt namelijk het risico op chronische aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Groenten en fruit zijn bovendien rijk aan vitamine C, andere vitamines en het mineraal kalium. Ook zitten er veel voedingsvezels en andere nuttige stoffen in, terwijl ze weinig calorieën bevatten. Maar elke dag dezelfde groenten en fruit eten, is niet goed. Variëren is de boodschap. Dat geldt onder meer voor sla. „Sla is namelijk een nitraatrijke groente”, zo legt Patricia Schutte van het Voedingscentrum uit. Nitraat is nauwelijks schadelijk voor mensen, maar wordt door het bewaren, bereiden of eten van groente omgezet in nitriet. Die stof kan de beschikbaarheid van zuurstof in het bloed verminderen en dus wel schadelijk zijn. Het Voedingscentrum adviseert daarom wekelijks niet meer dan twee porties nitraatrijke groenten te eten. Naast alle soorten sla zijn andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, spinazie, spitskool en venkel nitraatrijk. Nitraatarme groenten zijn asperges, aubergine, bloemkool, broccoli, doperwten, knolselderij, komkommer, koolraap, paprika, prei, rode kool, savooienkool, schorseneren, snijbonen, sperziebonen, spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool en wortelen. Het Voedingscentrum raadt bovendien nitraatrijke groenten af in combinatie met vis, schaal- of schelpdieren. Dit voorkomt de vorming van mogelijk kankerverwekkende stoffen in het lichaam. En salade Niçoise dan? „Een salade met een paar blaadjes sla is niet zo erg”, vertelt Schutte. „Meer salades met witlof en paprika bijvoorbeeld is beter. Groenten blijven eten is in ieder geval het belangrijkste als we gezond willen blijven.”

Bronnen:
http://www.wegwijslezer.nl/php/question.ph...

Sla Hoewel er met sla op zich natuurlijk niets mis is, is dit natuurlijk wel erg eenzijdig. Elke eenzijdige voeding hoe gezond van zichzelf ook is natuurlijk niet voldoende. Je hebt afwisseling nodig om zodoende alle noodzakelijke vitamines en mineralen binnen te krijgen. En ik neem aan dat je die sla in de supermarkt koopt of bij de groenteman, dus je weet niets van de herkomst en zoals hiervoor al opgemerkt. In sla zit veel nitraat, hoewel naar ik Er is niet één groente die in alle voedingsstoffen kan voorzien. Variëren met groente is de beste manier om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen. Vitaminepillen kunnen groente nooit helemaal vervangen, omdat daar bijvoorbeeld geen vezels of de goede combinatie van bioactieve stoffen in zitten. Zie onderstaande site daar kun je ongelooflijk veel vinden over alles op het gebied van voeding.

Bronnen:
www.voedingscentrum.nl

Wat ook makkelijk is: Even groenten roerbakken, daarbij wat rijst of pasta. En ga dan voor de gezelligheid een klein hoekje van je bord versieren met wat sla, tomaatje, ananas, kiwi, klein beetje peterselie, die je evt. vers in een potje kun laten groeien. Natuurlijk is het gezonder om meer variatie aan te brengen. Als je om te beginnen eerst maar eens van het standpunt uitgaat: Iedere dag een ander kleurtje. Makkelijk te onthouden en geeft veel variatie, ook qua voedingstoffen. Dan kun je altijd dat hoekje sla doen, waar je aan verslaafd ben, doe ik zelf ook vaak, maar niet iedere dag. Misschien is het ook leuk om met meerdere af te spreken, dat ieder om de beurt kook, erg gezellig, want er zullen er vast vele zijn in je buurt die heel weinig aan het eten doen. Uit dit korte stukje maak ik op dat je w.s. voor je studie op kamers ben gegaan, maar let op, juist in die periode is gezonde verantwoorde voeding belangrijk.

Het is niet slecht om dagelijks sla te eten. In sla op zich zit heel weinig voedingstof. IJsbergsla bestaat voor 96% uit water, daarnaast zit er wat vitamine B11 in en wat foliumzuur. Dat is veel te weinig voor je dagelijkse behoefte. Het is daarom aan te raden om sla af te wisselen met andere groente, of om in elk geval een ander groente er naast te eten om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen.

Bronnen:
artikel Volkskrant

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100