Is het koffie met suiker en melk of koffie met melk en suiker?

Is dit streek afhankelijk? Wat is het meest gangbaar. Op de werkvloer hier komen we er niet uit...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Taalkundig gezien zijn beide combinaties goed. Het is geen staande uitdrukking. Om te zien welke combinatie het meest gebezigd wordt is het handig om met behulp van Google-geavanceerd (exacte woordcombinatie) op beide mogelijkheden te zoeken.

Uitslag: koffie met met en suiker: 37x, koffie met suiker en melk: 3x
In het Engels wordt deze verhouding bevestigd:
coffee with milk and sugar: 7.050x, coffee with sugar and milk: 1.080x

(tp)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat geavanceerd zoeken is vaak handig. Goede tip +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Werkt goed maar niet helemaal perfect. Je krijgt meer combinaties door je zoekterm te voorzien van aanhalingstekens. http://www.google.nl/#hl=nl&q=%22koffie+met+suiker+en+melk%22&meta=&fp=50c447a202bae412

Andere antwoorden (15)

het mooiste klinkt koffie met melk en suiker vanwege de lange toon op het eind. melk heeft maar een korte toon dus eindigt het minder mooi. en iedereen zegt melk en suiker. zover ik het heb gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is het koffie met melk en suiker. Waarom? Omdat dat lekker "loopt".
Dit is lang geleden eens uitgezocht door een aantal reclame-buro's!
Ze wilden weten wat lekker "bekt".
De meerderheid van ondervraagden struikelden over suiker en melk en vonden melk met suiker, prettiger om uit te spreken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het volgende gewend:

"Koffie met melk en suiker" en "Je doet suiker en melk in je koffie".

Waarom? Geen idee. Ik zeg dat al jaren zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi, ik denk dat dit ook streekgebonden is. hier in brabant zeggen ze vaak ."geef maar een Bakkie Leut met alles erop en eraan" dat is dus met melk en suiker of "alleen met de koe (melk) of doe er een zoethouwertje in (suiker of een tabletje) enweer ergens anders doet men dat op de daar gebruikelijke spreek/zegswijze. Dat vind ik zelf ook het leukste om te ontdekken hoe bij andere streken over koffie gedacht en gesproken wordt. Verder wordt er soms gezegd dat je altijd eerst de suiker in de koffie moet doen dan roeren en daarna pas de melk. Dit omdat de suiker beter op zou lossen voordat de melk erin gedaan wordt. Ook zie je dat de koffie met melk etc.steeds meer met allerelei "kunst" wordt versierd bestel je dan de koffie voor de smaak of....? Bij de Marine werd er vroeger gewoon Koffie gedronken dus Zwart (of Bruin zoals sommige beweren) als je melk en suiker nam was een Watje of een Moeder(melk)kindje dus dat liet je wel uit je hoofd!
grtjs en succes verder met de vraag
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk antwoord +1
Meest gangbaar op internet, volgens Google:

http://www.google.nl/#hl=nl&q=%22koffie+met+melk+en+suiker%22&meta=&fp=50c447a202bae412

958 keer

http://www.google.nl/#hl=nl&q=%22koffie+met+suiker+en+melk%22&meta=&fp=50c447a202bae412

561 keer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het meest gangbare is 'koffie met melk en suiker', omdat dat gewoon het lekkerst in de mond licht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd Koffie Compleet!
lekker makkelijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor alfabetische volgorde, melk en suiker dus.
maar ik heb hem liever zwart :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie met alles er in en het gebak er naast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd met melk en suiker, dat rolt gewoon lekkerder uit je mond naar mijn mening. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie met melk en suiker.
Misschien omdat er meer mensen zijn die melk in de koffie hebben dan suiker? En wordt melk het eerste gezegd.

Wij zeggen ook wel, koffie met alles erin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het 'koffie met een hoedje en een zoetje'.

Hoedje = slagroom
Zoetje = voor de lijn
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ligt er aan hoe je het zelf vindt klinken, hoe je het gewend bent (en dan vraag je je af: Ja, maar waar komt dat dan vandaan?). Het kan ook liggen aan de volgorde van wat je er eerst in doet: eerst suiker, of eerst melk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik drink hem zwart.dus zonder suiker en melk
het meest logisch is de alfabetische volgorde aan te houden dus kms koffie melk suiker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
suiker en elk wantje zegt ook melk en suiker