Dit is een recept voor Botercrème (met vanille):

- 200 gram suiker ca. 10 minuten opwarmen in de magnetron.
- 2 eieren met
- 20 ml water loskloppen.
- naar smaak vanille-essence bijvoegen
Dan de warme suiker er door mixen. Eerst 5 minuten op hoogste stand mixen, daarna langzaam totdat het mengsel handwarm is (28-29 graden Celcius).
- 200 gram roomboter (in stukjes) minimaal 10 minuten op hoogste snelheid mixen .
De boter moet op dezelfde temperatuur als de eieren zijn, anders gaat het schiften.
Daarna het eiermengsel toevoegen.
De botercrème heeft een heerlijk zachte smaak. Je vergeet bijna dat het boter is!

Niet elke banketbakker zal het zelfde recept gebruiken en deze ook prijsgeven. Je kan langsgaan bij de lokale bakker en vragen of hij het recept voor je heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een Amerikaans bakker recept :)
Dit is gebaseerd op een Amerikaans bakkers recept.
250 ml corn syrup (kleurloze stroop)
225 gr zachte roomboter of Crisco eventueel Trex
halve tl zout
1 tl vanille of ander smaakje wat je wilt gebruiken
ongeveer 900 gram banketbakkerssuiker (poedersuiker zonder anti klontmiddelen) gezeefd.

Vet en corn syrup goed mengen, als je een homogene massa bereikt hebt, zout en smaakje toevoegen, nu langzaam de suiker toevoegen, met de staande mixer de haak gebruiken, wekr je met de hand zul je op een gegeven moment moeten gaan kneden, net zoalng suiker toevoegen tot je een consistentie bereikt hebt die niet meer plakt en satijnachtig aanvoelt.

In een luchtdicht afgesloten container bewaren, ik bewaar het liever in de koelkast omdat ik roomboter gebruik, voor gebruik in de afgesloten container op kamertemperatuur laten komen. Gewoon uitrollen zoals je met elke andere fondant doet. Je kunt het gebruiken om te bekleden of simpele decoraties mee te maken.