Ik heb hier een blik ongeopende erwtensoep staan van 14-07-'13. Zou die nog eetbaar zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (5)

Zolang het blik niet bol staat, kun je de soep lekker zonder probleem eten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel er een houdbaarheidsdatum op staat, kun je een blik voedsel dat niet beschadigd is nog eten. Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zolang de erwtensoep er nog goed uit ziet, ruikt of proeft is het nog prima te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blik geeft toch altijd een licht blikkerig smaakje af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat is waar, maar Evie zal wel weten hoe erwtensoep uit blik hoort te smaken.
Koel, droog en donker bewaard blijven conserven enkele jaren goed, mits het blik ook goed is (geen deuken, roestplekken of andere beschadigingen. Blikken met bolstaand deksel weggooien; daarvan is de inhoud bedorven.
10 jaar geleden
Met gemak!

Inderdaad zolang het blik niet beschadigd is of bol staat, zoals anderen al aangeven. Ik heb pas nog een pot gebruikt waar een datum van ergens in '07 op stond: smaakte prima. Conserven (zowel pot als blik) kun je in theorie decennia lang bewaren, hooguit kan kleur en smaak wat achteruit gaan. Zolang het blik nog intact is, zul je er echter niet ziek van worden. Een correct verwerkt conservenproduct heeft een steriele inhoud: als er geen bacteriën inzitten bij het afleveren, kunnen die bacteriën ook niet gaan groeien in het potje. Niet na een jaar, maar ook niet na twintig jaar. Wat er niet in zit, kan niet gaan groeien en niet zorgen voor bederf.

De datum op een blik of pot moet je zien als een garantiedatum: na die datum kun je niet meer klagen bij de fabrikant als het product net een andere kleur heeft dan het hoort te hebben of wat anders smaakte. Maar je kunt het prima eten. In dit geval zou ik er niet eens bij stil staan dat het 'over de datum' is, zo recent als die is. Het product is "ten minste houdbaar tot" 14-07-2013. Dat wil echter niet zeggen dat het daarna niet meer te gebruiken zou zijn.

In onderstaand item van Kassa Groen wordt uitleg gegeven over onnodige voedselverspilling en misverstanden over de THT-datum. Daar wordt uitgelegd dat voor conservenproducten die datum puur gaat om de aansprakelijkheid van de fabrikant. Dat wordt geïllustreerd aan de hand van diverse producten die 'over de datum' zijn. Men laat zien hoe je die nog prima kunt eten, maar dat sommige producten wat achteruit gaan in kleur of smaak. Je kunt echter - zegt ook de mevrouw van de fabriek van Hak - zo'n product over twintig, dertig of veertig jaar nog gewoon eten zonder dat je daar ziek van zult worden. Een appelmoes van vijf of tien jaar over de datum is misschien wat zuurder en dat betekent dat de fabrikant niet meer op DIE smaak beoordeeld wil worden. Maar die verandering van kleur of smaak is niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met de voorgaande antwoorden! Wij hebben n.l. blikken kaas gegeten die van het leger waren en 20 jaar oud! Daar was niks mis mee! Inderdaad moet het blik wel intact zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het vooral zonde dat zoveel mensen op die manier eten weg gooien wat nog prima te eten is. Net zoals droge producten, zoals pasta of rijst, of instant-sausjes: luchtdicht verpakt is dat ook heel lang houdbaar. Mensen moeten veel meer leren vertrouwen op hun eigen zintuigen (even kijken, ruiken, tenslotte eventueel proeven) en niet zoveel op basis van een datum een product zomaar weg gooien. In Engeland heeft zo'n blik een 'best before'-datum, wat veel beter de intentie van de fabrikant duidelijk maakt dan onze 'ten minste houdbaar tot' . Hoewel er staat dat het ten MINSTE houdbaar is tot datum X, laten veel mensen zich blijkbaar erg beïnvloeden door dat woordje 'houdbaar'.