Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik thee of koffie maar met slokjes naar binnen krijgen en koud water of bier met flinke teugen naar binnen slaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wanneer je een warme drank te veel laat afkoelen zodat het dicht(er) bij de temperatuur van je lichaam komt, wordt je slik-reflex minder sterk. Mensen verslikken zich ook vaak in bijvoorbeeld lauwe thee.

Wellicht is dit je lichaam die het gevaar uit de weg gaat om grotere slokken te nemen....
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zo'n vermoeden dat dat aan de temperatuur ligt.
Koffie, vooral als ze net gezet is, dat moet wel met kleine slokken, omdat als je een goede teug neemt, je de koffie de hele weg door je slokdarm voelt branden.

Koud water en bier hebben een veel aangenamere temperatuur, dat drinkt makkelijk weg.
Hetzelfde geldt voor koude thee, dat drinkt ook makkelijk met grote slokken weg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn idee! +
Omdat het heet is.

Laat je thee afkoelen tot kamertemperatuur kun je ook in één teug een hele beker naar binnen gieten

Van hete thee krijg je een verbrande tong en dat weerhoudt je van te snel drinken en zo voorkom je schade aan je slokdarm

Koude vloeistoffen drinken is trouwens niet zo ongevaarlijk als het lijkt. Als je in 1x een grote hoeveelheid ijswater drinkt kan het in theorie ook slecht met je aflopen

Toegevoegd na 2 minuten:
Ha ha ik wist niet meer wie het was maar ik heb hem gevonden. Philibert schijnt er in 1501 aan overleden te zijn, zie tweede alinea link
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding