Karnemelk, Botermelk, botermelkpap?

Een kleine 50 jaar geleden kregen wij thuis, wanneer de melkboer geweest was, vaak een fles botermelk(pap)
Het was een dikke witte brij die (toen) heerlijk was.
Weet iemand nog wat dit precies was en hoe het zou moeten heten? De flessen hadden boven een zacht aluminium deksel en de opening van de fles was groter dan een gewone fles.

Toegevoegd na 7 minuten:
Weet ook iemand toevallig wat er in de bereiding zat?

Toegevoegd na 8 minuten:
Als ik mij goed kan herinneren was die pap zoet zonder zelf nog zoetstof toe te voegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Ik denk dat je karnemelkse bloempap bedoelt!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karnemelkse_bloempap
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Moeilijk te zeggen, toen wij nog een echte melkboer hadden, hadden alle flessen een zachte aluminium deksel.

Maar op basis van je omschrijving denk ik aan karnemelkse pap.

Toegevoegd na 21 minuten:
"Karnemelkse pap

Catagorie : Desserts
Aantal personen : 4
Bereidingstijd : 00:10:00
Waardering :

Ingrediënten :
4dl karnemelk
75g bloem
zout
stroop

Bereidingswijze :

Roer in een kom de bloem met een beetje karnemelk tot een glad papje. Doe de rest van de karnemelk in een pan en roer er het papje door. Breng dit al roerend aan de kook en laat de pap een paar minuten doorkoken. Geef er stroop bij."

http://www.keukentips.nl/recept.php?id=1939
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet inderdaad karnemelkse bloempap zijn geweest. Grappig dat je van 'botermelk' spreekt, want eigenlijk is dat de echte karnemelk die van natuurlijk verzuurde melk gemaakt is. Door die te karnen komt de boter bovendrijven en blijft de karnemelk als restproduct achter. De smaak van die echte karnemelk is een stuk milder, zacht zoetzuur, dan van de tegenwoordige karnemelk, die eigenlijk kunstmatig aangezuurde melk is. De boter wordt tegenwoordig meestal gemaakt door centrifugeren, waardoor er veel meer waterdeeltjes achterblijven die de boter flink laten spatten als je er mee bakt. In Duitsland bestaat het onderscheid nog wel in 'Sauermilch' en 'Buttermilch'. Overigens kun je bij natuurvoedingswinkels of biologische boerderijen nog wel van die ouderwetse, echte karnemelk kopen.