als ik zelf slagroom wil maken, met pakje room en suiker, wat voor verhouding moet ik hebben, hoelang moet ik kloppen en op welke standen v.d mixer?

in welk bord of kom kan ik t beste doen als t in de koelkast moet opstijven? welke standen van de mixer, hoelang moet ik kloppen? welke verhouding?

Toegevoegd na 8 minuten:
als ik te lang klop dan word het boter..

Toegevoegd na 1 uur:
afgelopen winter was er ook chocolade slagroom te koop van campina, maar nu niet meer, hoe maak ik dan zelf chocolade slagroom? stukje chocolade van een reep au bain marie smelten en dan er door doen? dat lijkt me niet omdat kou dus wel degelijk nodig is.. iemand anders tips/ideen?

Toegevoegd na 1 uur:
chocolade slagroom met cacoa poeder misschien? hoe is die verhouding dan? en miss ook mogelijk slagroom met aardbei smaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (5)

Een kom is het makkelijkste kom goed afwassen in de koelkast zetten.
Kom even goed koud later worden.
Suiker na smaak toe voegen ca 3 eetlepels
Mixen op de hoogste stand,tot het zo dik is dat de room niet uit de kom valt als je hem op de kopt houd
Eet ze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een pakje room (200 ml) kun je 2 a 3 schepjes suiker doen afhankelijk van je smaak. Je kunt het beste op een hoge stand kloppen. Langdurig op een zachte stand kloppen, zorgt uiteindelijk voor boter.

Zorg dat je stopt zodra de slagroom mooi stevig is. Ga zeker niet te lang door, dan krijg je boter, of een soort geschifte slagroom. (niet lekker)

Wat voor kom is niet zo van belang, dek het wel af met (huishoud) folie. Slagroom trekt graag geuren/smaken uit de koelkast aan.

Maar opstijven in de koelkast is in principe niet nodig. Je hebt eerder kans dat het weer wat inzakt, maar dan kun je het eenvoudig weer even kort opkloppen.

Als je echt stevige room wilt, kun je klopfix gebruiken, een soort poeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slagroom klop je stijf. De koelkast gebruik je om de slagroom stijf te houden. Wel is het heel belangrijk dat de room ook vóór het kloppen goed koud is zodat de minuscule vetdeeltjes gestold zijn tot bolletjes. Bovenstaande tip om een koude beslagkom en garde(n) te gebruiken helpt ook prima. In feite is slagroom geklonterd botervet dat een heleboel lucht gevangen houdt. Warmte doet het vet smelten waardoor de slagroom niet stolt of later weer vloeibaar wordt. Kou is essentieel.

Of en hoeveel suiker je in de slagroom doet is een kwestie van persoonlijke smaak. In Duitsland is het zelfs ongebruikelijk om slagroom te zoeten. Zelf vind ik een theelepeltje Grand Marnier in slagroom voor op de aardbeien maar ook met andere likeuren kun je natuurlijk experimenteren.

Toegevoegd na 1 uur:
Kloppen doe je op de hoogste stand van de mixer. Voor chocoladeslagroom kun je het beste cacaopoeder nemen, niet meer dan een dessertlepel en dan zou ik er wel goed suiker doorheen doen. Aardbeienslagroom met limonadesiroop. Wel een beetje zonde vind ik dat, eerlijk gezegd. Ik vind het veel lekkerder om die verschillende smaken in mijn mond te laten samenvloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ook dat kom vetvrij is. Dus goed met heet water omspoelen. Verder heb ik nog een rare tip die ik ooit eens gehoord heb; zorg dat je niet in de kom ademt terwijl je aan het kloppen bent. Dit zou namelijk ertoe leiden dat de slagroom niet stijf wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De slagroom in een pakje is meestal de houdbare slagroom. Zorg dat het pakje koud is, dus leg het eerst enkele uren in de koelkast. Laat het in de koelkast tot het moment van kloppen, want slagroom op kamertemperatuur krijg je niet stijf omdat het vet in de room dan te zacht is.
Gebruik een schone, koude kom, zet hem dus alvast even in de koelkast. Hoe kouder, hoe beter stijf hij wordt.
Klop zo snel mogelijk, dus op hoge stand tot hij stijf is en doe er als hij bijna stijf genoeg is suiker, poedersuiker of vanillesuiker bij. Net wat je zelf lekker vindt en net zoveel als je zelf denkt. Ikzelf zou niet te veel nemen, maar als jij zoet lekker vindt, wat let je. De richtlijn is ong.1-2 eetl. suiker op 1 dl.
Stop met kloppen als je stevige pieken in de room hebt, want als je te lang doorklopt krijg je boter.
Aan slagroom die lang stijf moet blijven, kan je tijdens het kloppen een zakje slagroom-fix toevoegen, die houdt het langer stijf.
Als hij te warm is geworden, krijg je hemniet stijf. Klop dan niet langer door, maar zet hem weer even in de koelkast om koud te worden.
Wordt hij per ongeluk toch boter, gooi hem dan niet weg, maar gebruik hem als roomboter. Hij kan gebruikt worden voor gebak, bij poffertjes, rijstebrij enz.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je kan rustig af en toe stoppen met kloppen om te controleren of hij stijf genoeg is. Hij is goed als je bij het eruit trekken van de garde stevige pieken laat staan in je kom. en oh ja, als je er een smaakje aan toe wilt voegen zoals een likeurtje of kleurtje in de vorm van limonade, doe dit dan op het laatst als de slagroom bijna volledig stijf is.
amc