Ja hoor. Ik reken er op dat er in bijvoorbeeld Coq au Vin zeker alcohol zit.

Toegevoegd na 16 uur:
En vergeet vooral de toetjes niet. Advocaat is een dessert dat in veel feestelijke kersttoetjes zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor, in Kersenbonbons, kersen saus die soms op ijstaart word gedaan en in nog wel meer dingen waar ikniet zo gauw op kan komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja!
Een rumboon bevat duidelijk echte alcohol.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker, ook in nagerechten wordt vaak iets met alcohol gedaan. Denk aan Tiramisu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in witte wijnsaus bijvoorbeeld

Toegevoegd na 45 seconden:
en in vleesgerechten, rode wijn bijv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Haha, nee. Je blust een pan af, je zorgt dat de wijn kookt en die alcohol is er allang uit. Ethanol kookt op 78,37 graden, dus de alcohol is lang vervlogen eer het op tafel komt.
in fruit dat te lang ligt, = puur natuur
13 jaar geleden
Ja dat kan natuurlijk! In de meeste warme gerechten en sauzen is de alcohol reeds verdampt, dat komt de smaak zelfs ten goede omdat warme alcohol soms een onevenwichtig bittertje zit!

De toepassingen zijn eindeloos; bij groente, gevogelte, vlees,rijst, wild, soepen, sauzen en desserts!

Als basis, marinade, smaakmaker, kookvocht enz enz

Dus ja het kan!
En kan ook heel lekker zijn!

Proost
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker!goed voorbeeld is dat ik vroeger een fles sinaasappelsap had meegenomen op schoolreisje.
Door de warmte in de bus en doordat er vermoedelijk gist
bij het sap was gekomen had zich alcohol gevormd.
niet veel gelukkig maar voor een kind voldoende om erg vrolijk te worden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eten kan gemaakt worden met alcohol.. Maar dit wil niet zeggen dat het nog alcohol bevat.. Enkel bij een koude bereiding blijft de alcohol erin of bij fruit ofzo.. Maar bij een warme bereiding word de alcohol verhit zoals bv coq au vin dan verdamp deze.. Dus daar ga je niet dronken van geraken.. Je proeft alleen de wijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zowel bier als wijn kom je regelmatig tegen in kookrecepten. Vaak wel in kleine hoeveelheden, maar er zit dan dus wel alcohol in. Ook bij de bereiding van sommige nagerechten wordt alcohol gebruikt. En bij flamberen uiteraard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Martijn bedoelt of er van nature alcohol in eten kan zitten.

Ja, dat kan. Alcohol ontstaat door een gistingsproces. Alcoholische gisting betekent dat suiker wordt omgezet in ethanol (=alcohol) en koolstofdioxide.

Ook tijdens de gisting van brood ontstaat er alcohol en koolstofdioxide. Door het laatstgenoemde krijg je luchtig brood. De alcohol verdampt jammer genoeg tijdens het bakken van het brood.

Ook kan vruchtensap gaan gisten, vul maar eens een plastic flesje met sinaasappelsap en sluit het flesje. Na enkele dagen wordt het flesje bol, dit is de koolstofdioxide. Maak je het flesje open dan ruik je alcohol. Het suiker is omgezet in alcohol en koolstofdioxide.

Voor de rest zul je in droog voedsel nauwelijks alcohol vinden. Zonder vocht kunnen de scheikundige reacties niet plaatsvinden en er is gist nodig. Gist is een levend organisme en komt ook in de lucht voor, vandaar dat vruchtensap gaat gisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor een grootd eel verdampt het vaak wel, maar een scheutje wijn in veel gerechten is best oke