Hoe werkt een hete lucht over nou precies? Wat kun je er allemaal mee maken en wat juist niet? Ervaringen?

Ik denk er over om deze te kopen: http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=42322&productId=81651

Kun je er hetzelfde mee als met deze bijvoorbeeld: http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=42322&productId=100266

Toegevoegd na 36 minuten:
Zijn er ook kookboeken specifiek voor zo'n apparaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De hete luchtgrilloven is een ronde schotel, gecombineerd met een ventilator die in het deksel is ingebouwd. Hierdoor stroomt hete lucht over het voedsel, die via de schotelranden terug naar de ventilator circuleert. Deze
voortdurend circulerende en gecontroleerd verhitte lucht, gaart en bruint het voedsel grondig.
Nog een voordeel is dat je het voedsel op twee etages gelijktijdig te garen. je krijgt er nl. een draadrooster bij waarop je bv. kort vlees zoals een steak, kipfilet ed. kunt leggen en onder dit verhoogde rooster kan je aardappeltjes of groente leggen. Ik heb er al jaren zo een die ik toen in Duistland kocht, hier waren ze nog niet.
Hoewel ik meestal mijn grote heteluchtoven gebruik, omdat ik hierin ok gewoon met boven-onder warmte kan bakken en ik vaak meerdere lagen tegelijk gebruik, staat hij nu in een grote doos in de kelder. Maar.....als ik een kip ga grillen, haal ik hem weer tevoorschiijn, want die wordt zo lekker knapperig daarin!
Ik zou dan ook voor de hete lucht v.d.afbeelding gaan. Ten eerste is die makkelijker schoon te houden omdat je de glazen kom met rooster en al vol sop kunt laten lopen
( de deksel mag overigens NOOIT in het sop, maar blijft toch schoon )Ten tweede heb je meer mogelijkheden en meer plaats dan bij die andere kleine oven. Hete lucht gaat vaak ook sneller en die andere verbrandt relatief snel aan de bovenkant.
Een kookboek zit erbij in de doos, want je moet wel weten hoe het werkt hè. Hierin staan meestal de standaardrecepten zodat je een idee hebt, maar als je het eenmaal door hebt, kan je gewoon elk kookboek gebruiken.

Voorbeeldje; Warme worstjes; op het bovenste rooster, 4 minuten. Gehaktballen; medium,12 min. doorbakken,14 min.Koteletten, 8-10 min. Kip; 20 min. p. pond. Broodjes; 15 min.Cakejes;9 min. Frites; 10 min. of tot knapperig genoeg naar smaak, wel voor de kleur met wat olie besprenkelen en niet op het hoge rooster leggen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op dit moment nog geen kookplaat, is die dan niet meer nodig als ik die hoge lucht over koop?
amc
12 jaar geleden
Natuurlijk moet je wel een kookplaat hebben als je geen hete water ketel hebt. Hoe wil je bijv. een eitje koken of een kopje thee zetten, dus ik neem aan dat je wel een heetwater ketel hebt. In principe kan je in deze hetelucht
ovengrill ook groenten en aardappelen klaarmaken, maar je hebt een kookplaat nodig om een sausje te maken of pasta te koken want je kunt niet in die oven zelf in vloeistof koken en roeren. Dat is geen doen met die deksel steeds. Hij moet nl steeds vegrgrendeld worden en de rand is gloeiend heet, je kunt hem niet zomaar ergens neerleggen want de ondergrond moet er wel tegen bestand zijn. Het wordt trouwens wel duur om alleen in die oven te koken en niet op ook een kookplaat. Hij gebruikt nl.wel behoorlijk wat stroom omdat hij ook een hoog Wattage heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gelezen dat mensen er eieren in kunnen koken :) Ik heb een waterkoker voor thee :) Oke als ik hem zou kopen zou het voor erbij moeten zijn. Dan weet ik even genoeg. Dank je wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gekocht en bevalt super :)

Andere antwoorden (1)

Een heteluchtoven werkt met een ventilator waarbij warmte wordt gecirculeerd door de oven. In het geval van jouw plaatje werkt het zelfs met infrarood.

Een gewone oven heeft een gloeispiraal wat heet wordt en voor warmte zorgt.

Het voordeel van een heteluchtoven is dat het gerecht egaler bruin wordt. De korst wordt ook knapperiger door de luchtcirculatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze ovens zijn er ook iets groter verkrijgbaar met een rooster erin, zodat je ook pizza's e.d. kunt bakken. Best handig, maar neemt wel ruimte in beslag omdat het rond is.