Soms lijkt het alsof een appel een vette schil heeft. Als consument denk je dan dat er een te uitbundige waslaag voor de glans op de appel gespoten is. Of je denkt dat het bestrijdingsmiddelen zijn, die nog in overdaad op de appel zitten.

Wat is het?
De werkelijkheid is, dat het om een natuurlijke waslaag gaat. Deze beschermt de appel tegen bacteriën en schimmels. Het is dus een natuurlijke beschermingslaag tegen aantasting van buiten. Maar het is ook een natuurlijke beschermingslaag tegen uitdroging. Als je met wasbenzine of een dergelijk oplosmiddel de vettige laag zou verwijderen, zou vlot gewichtsverlies door vochtverdamping optreden.

Meer informatie is te vinden op bijgevoegde urls.

jr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het oppervlak minder poreus is dan bijv een banaan. Dat voel je ook als je over de appel wrijft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij van de zon houdt ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De appel bevat van nature een vettig laagje, dit is om de vrucht te beschermen voor invloeden van buitenaf, zoals zon en regen. Dit laagje glimt een beetje. Je kunt een appel ook oppoetsen, hij gaat dan nóg meer glimmen, alleen wrijf je de poriën dan dicht en dit gaat ten kosten van de houdbaarheid van de appel, hij zal veel sneller bederven aangezien hij niet meer kan "ademen".