Hey ik wil nu patat bakken, maar de olie is van gister. Kan ik het nog gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht u soms dat de snackbarhouder om de dag de olie weggooit?

Het beste antwoord

ja natuurlijk kan je dat nog gebruiken.
als er al bacteriën in zitten, gaan die dood vanwege de hoge temperatuur.
nog goed bruikbaar hoor ;)

en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dit moet best nog bruikbaar zijn.
fremar
12 jaar geleden
als je eenmalig frietjes in hebt gebakken kan dat zeker nog wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel voor de smaak als voor de gezondheid moet frituurvet regelmatig ververst worden. Je ziet zelf met het blote oog wanneer dat moet. Het is tijdom te verversen wanneer het vet donkerder wordt en wanneer het sterk begint te ruiken. Dit is na zes tot acht bakbeurten. Ook wat je frituurt is van belang. Gepaneerde vlees en visproducten maken het frituurvet sneller vuil. Daardoor moet je het frituurvet sneller verversen dan wanneer je frites bakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er toch echt aan hoe vaak je het gisteren gebruikt hebt. Als je gisteren de hele dag voor alle kinderen van de stad patat hebt staan bakken, dan is het nu wel aan vervanging toe.
Maar als je gisteren voor een paar personen wat gefrituurd hebt, dan kan dat nu nog wel een keer.

Het is net zoiets als nu een nieuwe fiets willen gaan kopen omdat je de vorige gisteren al gebruikt hebt.
Het kan. Zou alleen zeer ongebruikelijk zijn.
Frituurvet kan wel een paar keer meegaan. Je gaat het vanzelf proeven als het niet meer kan. Als het te vaak gebruikt wordt, gaat de kwaliteit duidelijk achteruit.
Een week gaat dat vet toch echt wel mee, afhankelijk van wat je er allemaal mee doet kan het ook nog wel langer meegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is te oud als je er niet meer doorheen kunt kijken, het begint te walmen/roken als je hem aanzet en oude olie ruik je ook altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vloeibaar of vast frituurvet na gebruik filteren en na 1 maand verversen.

Uitzonderingen zijn een hoge frequentie van het gebruik
van de frituurpan en met het vis bakken/frituren.

Direct verversen na oververhitting of met een vlam in de pan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk wel ,!