Hoeveel verschillende voedingsleefwijzen zijn er?

Ik weet dat je veganistisch, vegetarisch en biologisch hebt. Ook heb ik wel eens van raw food gehoord. Zijn er nog meer voedingsleefwijzen, of blijft het hierbij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat zijn er vast honderden.
En dan nog is het de vraag wat je verstaat onder een dieet, een leefwijze of een dieet.

Men is het namelijk absoluut niet eens over wat precies allemaal gezonde voeding is.
Daarover verschillen de meningen zodanig, dat iedere vorm van bepaalde produkten wel of niet nemen al een "leefwijze" genoemd kan worden.

Voorbeeld.
Dit hoort bij een gezonde voeding:
8-12 glazen (11/2 liter) vocht (zoals water, koffie, thee, vruchtensap en frisdrank), waarvan 2-3 glazen melk(producten) (300-450 ml);

Maar ergens anders lees ik dat vruchtensappen net zo ONGEZOND zijn als frisdranken,
dat koffie niet goed voor je is en dat je melk en zuivel absoluut niet nodig hebt.

Nog een voorbeeld:
Montignac en Atkins noemen hun voedingspatroon een leefwijze,
terwijl anderen spreken van een dieet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn er zoveel. Een leefwijze is een persoonlijke keuze. Met zoveel mensen zijn er ook zovele leefwijzen. Als iemand besluit om bij het ontbijt warm te eten is dat zijn/haar keuze. Soms wordt het door meer mensen gedaan en raakt het meer bekend zoakls bij biologisch of vegetarisch.

Een dieet is wat anders. Dat is voor een individu een aangepaste voeding op medische indicatie in geval van ziekte.